Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs hvor man bor vil jeg tro. Her på vestlandet så er det ofte mer enn én ladestasjon på 150 km. Bare på vei til jobb så har jeg mulighet til å lade 6 steder, 8 om man inkluderer hjem og jobb på Type 2.

 

Endret av Gavekort
fant to til
Lenke til kommentar

Jeg hørte om alle skrekkhistoriene om rapid gate, ladekøer og ladestasjoner som ikke virker  før jeg satt avsted på 60 mils tur i fullastet bil med 270 km wltp rekkevide. Det gikk utrolig lett og støtte bokstavelig talt på 0 problem, enten var jeg utrolig heldig eller så er alle skrekkhistoriene  om elbil på langtur oppskrytt :p

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg tror man kan være svært uheldig, eller man kan dra til steder med dårlig dekning av ladere, slik som nord for Trondheim. Uansett så forholder jeg meg til mine vanlige kjøreruter, og der er dekningen av hurtigladere er så god at det ikke har vært en tanke som har slått meg. Faktisk så har jeg ikke en gang tatt i betrakning at jeg skal bruke hurtiglading i særlig stor grad.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg tar utfordringen. Jeg skal ta en helgetur fra vest til øst når jeg får bilen, så kan vi se hvor smertefult det blir. I motsetning til Bjørn så kommer jeg til å kjøre E134 over Haukeli, eller Rv45 over Sirdalen, og ikke hamre på motorvei hele tiden.

Lager en ny tråd om det blir noe av det, så skal jeg blogge underveis. Har tross alt Shucko-kontakt i bilen til laptop. ?

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av problemet med ladestasjoner er jo at man ikke vet status på dem før annkomst.

Man kan jo bruke apper for å se om det er noen ledige, men litt pjesk at det er en egen app for hver eneste leverandør. 

Håper det blir bedre integrert med bilene etterhvert. Savner å se status på 3e parts ladere i Teslan min og.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (Akkurat nå):

Litt av problemet med ladestasjoner er jo at man ikke vet status på dem før annkomst.

Man kan jo bruke apper for å se status på om det er noen ledige, men litt pjesk at det er en egen app for hver eneste leverandør.

Håper det blir bedre integrert med bilene etterhvert. Savner å se status på 3e parts ladere i Teslan min og.

Jeg synes stort sett det går greit da en av bilene som lader som regel er nesten ferdig slik at ventetiden ikke blir så lang. Forøvrig er ladekøen generelt på stasjonen av større interesse.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (6 minutter siden):

Bykjøring er lite interessant å teste, og det Bjørn gjør riktig er å sammenligne biler på likt grunnlag. 

Jeg er enig i at bykjøring er lite interessant, men jeg vet ikke hvem som dro opp bykjøring. Jeg vil påstå at Bjørn driver med ærlig og rettferdig testing, men jeg vil ikke påstå at han driver med realistisk testing, noe som burde være tydelig når har får under halvparten av min rekkevidde på min gjennomsnittlige kjøring. Jeg tror vi allerede har konkludert, signert og arkivert faktumet at dette ikke er en autobahn-cruiser.

Complexity skrev (6 minutter siden):

Litt av problemet med ladestasjoner er jo at man ikke vet status på dem før annkomst.

Man kan jo bruke apper for å se om det er noen ledige, men litt pjesk at det er en egen app for hver eneste leverandør. 

Håper det blir bedre integrert med bilene etterhvert. Savner å se status på 3e parts ladere i Teslan min og.

Det er mobilapper som er nyttige til slikt, så kommer til å hvile på de om jeg må lade.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nidar2 said:

Jeg synes stort sett det går greit da en av bilene som lader som regel er nesten ferdig slik at ventetiden ikke blir så lang. Forøvrig er ladekøen generelt på stasjonen av større interesse.

Joda, men vet du på forhånd at det er fult der kan man jo heller kjøre innom en annen lader. 

Som Gavekort nevner så har han jo 6 muligheter til å lade på tur til jobb. Vært greit å vite på forhånd hvor det er fult og hvor det er ledig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i at bykjøring er lite interessant, men jeg vet ikke hvem som drev med bykjøring. Jeg vil påstå at Bjørn driver med ærlig og rettferdig testing, men jeg vil ikke påstå at han driver med realistisk testing, noe som burde være tydelig når har får under halvparten av min rekkevidde på min gjennomsnittlige kjøring.

Kjøringen hans passer fint ut med min. Du må huske han ikke topplader og ofte holder seg mellom 5-70%

Kjøringen din forteller meg såfall at du er en sinke i trafikken ;)

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (Akkurat nå):

Kjøringen hans passer fint ut med min. Du må huske han ikke topplader og ofte holder seg mellom 5-70%

Kjøringen din forteller meg såfall at du er en sinke i trafikken ;)

Virker ut som du forsøker å være provokativ nå. Jeg vet godt selv hvordan jeg kjører, og har trolig bedre innblikk i min realitet enn det du har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (19 minutter siden):

Jeg tror man kan være svært uheldig, eller man kan dra til steder med dårlig dekning av ladere, slik som nord for Trondheim. Uansett så forholder jeg meg til mine vanlige kjøreruter, og der er dekningen av hurtigladere er så god at det ikke har vært en tanke som har slått meg. Faktisk så har jeg ikke en gang tatt i betrakning at jeg skal bruke hurtiglading i særlig stor grad.

Faktisk bra med ladere nord for Trondheim. Til Bodø.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Virker ut som du forsøker å være provokativ nå. Jeg vet godt selv hvordan jeg kjører, og har trolig bedre innblikk i min realitet enn det du har.

Om du kommer dobbelt så langt som Bjørn så betyr det at du er en sinke i trafikken. Alt annet er en fysisk umulighet på motorvei under samme vær og føreforhold.

Lenke til kommentar
samco skrev (2 minutter siden):

Faktisk bra med ladere nord for Trondheim. Til Bodø.

På fjellpassasjer og slikt så pleier det sjeldent å være flere enn nødvendige

Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Om du kommer dobbelt så langt som Bjørn så betyr det at du er en sinke i trafikken. Alt annet er en fysisk umulighet på motorvei under samme vær og føreforhold.

Nei. Fysikken sier at luftmotstand øker kvadratisk med fart. Jeg skrev hvordan jeg kjørte lengre bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

  På fjellpassasjer og slikt så pleier det sjeldent å være flere enn nødvendige

Nei. Fysikken sier at luftmotstand øker kvadratisk med fart. Jeg skrev hvordan jeg kjørte lengre bak.

Tror det er 10 mil eller mindre mellom dem nordover 

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen gode apper til å planlegge lading? Chargemap gjorde halve jobben, men måtte fortsatt estimere ladepauser.

Med et (realistisk *kremt kremt*) estimat på 150 km rekkevidde så estimerer jeg at jeg må lade i Røldal, Seljord og Drammen for å nå Oslo. Så det blir 6 x 30 minutter lading for tur/retur. Det blir 4 flere pauser enn det jeg pleide å ta med eksosbil, men det er tålig greit om jeg har god tid og husker Bjørn sine ABC, Always Be Creaming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...