Jump to content
Guest b85c2...6a8

Tilgjengelighetssatus på Skype/Teams i jobbsammenheng

Recommended Posts

Guest b85c2...6a8

Hallo. 
Nå som hele avdelingen sitter på hjemmekontor, virker det som leder har blitt ekstremt opptatt i tilgjengelighetsstatusen vår på Teams/skype. For eksempel så fikk jeg kjempe kjeft i dag for å logge på 10 minutter for seint. (Selv om vi har fleksitid, samt jeg logget på 50 min før kjernetid) 

Lurer dermed på om leder kan kreve at vi viser tilgjengelighet på Teams. Jeg har ikke noe å skjule. Jeg jobber alltid godt hjemme, og tar meg selv i å ta for korte, og for få pauser. Men jeg, og fler på avdelingen liker bare ikke å føle oss overvåket av sjefen. 

Anonymous poster hash: b85c2...6a8

Share this post


Link to post

Da har du to problemer:

 

1. Fleksitiden er kun teoretisk.

2. Du har en overordnet som ikke gjør noe ordentlig arbeid og dermed rettferdigjør sin egen eksistens ved å følge med som en hauk på de under seg.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Guest b85c2...6a8

Akkurat denne flexitd-greiene skal jeg nok overleve, men ganske så irriterende å føle at man blir fratatt noe som det sto spesifikt som en gode i stillingsutlysningen. Jeg har nå jobbet på samme arbeidsplass i 10 år, og dette har aldri vert noe problem før i dag. 

Litt av problemet med Skype, er også at den sier i fra hvor mange minutter man har vert borte fra pcn. Tenkte å høre hva Datatilsynet tenker om dette, men de har ikke åpningstid før Mandag :) 

Anonymous poster hash: b85c2...6a8

Share this post


Link to post
Annonse

I innstillingene til skype kan du endre slik at det tar en time før den viser at du er borte. Jeg tror også det er mulig å logge på via mobilen slik at du alltid ser online ut.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest 813d7...533
Papegøye skrev (På 19.6.2020 den 9.48):

I innstillingene til skype kan du endre slik at det tar en time før den viser at du er borte. Jeg tror også det er mulig å logge på via mobilen slik at du alltid ser online ut.

Det gjør jeg.

Anonymous poster hash: 813d7...533

Share this post


Link to post

Reint praktisk så trur eg at i din situasjon ville ha satt Skype til alltid online i arbeidstida.
Rett og slett fordi at onlinestatusen din ikkje skal være ein distraksjon. Sjølv om du har heimekontor så er det ikkje slik at dersom statusen endrer seg til "borte" så er du ikkje lenger på jobb. Eg reknar med at du har mange arbeidsoppgåver som ikkje krever konstant trykking på PCen som til dømes lesing av eksterne dokument, telefonsamtalar, osv.

Om sjefen sender ei melding eller ringer utan å få umiddelbart svar når du står som online så viser du berre til at du ikkje svarte med ein gong for å unngå å bli forstyrra i arbeidsflyten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest f8676...18a
Gjest b85c2...6a8 skrev (På 18.6.2020 den 22.39):

Hallo. 
Nå som hele avdelingen sitter på hjemmekontor, virker det som leder har blitt ekstremt opptatt i tilgjengelighetsstatusen vår på Teams/skype. For eksempel så fikk jeg kjempe kjeft i dag for å logge på 10 minutter for seint. (Selv om vi har fleksitid, samt jeg logget på 50 min før kjernetid) 

Lurer dermed på om leder kan kreve at vi viser tilgjengelighet på Teams. Jeg har ikke noe å skjule. Jeg jobber alltid godt hjemme, og tar meg selv i å ta for korte, og for få pauser. Men jeg, og fler på avdelingen liker bare ikke å føle oss overvåket av sjefen. 

Anonymous poster hash: b85c2...6a8

Rapporter som uønsket hendelse. 

Anonymous poster hash: f8676...18a

Share this post


Link to post

Dette er nok sjefens problem og spesielt når du er logga på lenge før kjernetid og det er fleksitid som gjelder. Det er klart at fleksitid er en tillitsbasert greie men så lenge den ikke er inndratt under hjemmekontor så mener jeg at det er sjefen som har et problem som må overvåke alle som hauker. Virker heller ikke som at folk misbruker den tilliten heller ut i fra det du skriver. 

Share this post


Link to post

Høres ut som om sjefen har for få arbeidsoppgaver dersom det å følge med på de ansattes status på Teams/Skype. Det er også en særdeles dårlig måte å overvåke de ansatte på, og vil definitivt føre til mye negativitet i avdelingen, og således kan det nok være greit å minne leder på at et godt arbeidsmiljø er desto viktigere når man jobber fra hjemmekontor.

Micro-management hører ikke hjemme i 2020.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...