Gå til innhold

Guinness, spørsmål


Anbefalte innlegg

1) Flere enn meg som synes Guinness på boks og fra fat smaker annerledes? Jeg synes den fra boks smaker litt tammere på et vis, kanskje mer metallisk. Den fra fat er alltid bedre, fyldigere, "rikere" på et vis. Erfaringer?

2) Har sett noen bryggesett på diverse nettsider, som nevner de har omtrent lik smaksprofil som Guinness. Men noen her med erfaring som har prøvd noen bryggesett som er temmelig nær i smak og utseende? Vurderer å prøve brygging. Hva blir evenetuell pris per liter? De er jo forferdelig dyre i butikken.

3) Har muligens spørt om dette før. Har vel sett noen få steder på nett hvor det er mulig å kjøpe øl (og da nå Guinness) på fat. A) Men er det noen som har kjøpt det på fat og hatt det stående hjemme? B) Hvor lenge holder ølet i et fat, eventuelt etter det er åpnet eller begynt tappet? C) Er det lett å feste på kran, slange og hva enn annet man måtte trenge, for å få det slik som man får det på pub i England? ^^ D) Guinness har jo litt mindre alkoholprosent enn standarden, 4.2%, så jeg kan nok drikke 5-6 liter av det på en kveld. Kanskje litt mer. Hvor lenge vil det holde hvis jeg drikker, la oss si i gjennomsnitt 6 halvlitere per uke? (Ca 12 liter per måned).

 

Bonusspørsmål: Denne ser jo interessant ut, men er det bare søtt udrikkelig kliss? ^^ https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/USA/Brooklyn-Black-Chocolate-Stout/p/9483702

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Guinness er en (god, men) skikkelig mild stout. Har ikke selv prøvd å brygge en Guinness-klone, men suksessen er nok hvertfall avhengig av hvilket utstyr du har tilgjengelig. Tipper f.eks. det kan være tricky med BIAB.

Hvis du skal brygge mye og ofte er nok literprisen relativt snill over tid, men da må du også være villig til å sette av ganske mange timer til arbeidet. Utstyret kan koste en del, avhengig av hvilken løsning du vil ha. De tomme fatene koster også vanligvis godt over tusenlappen. Du må også ha en kjøleløsning der fatene står relativt kaldt. I tillegg må du ha en plass du kan brygge, der det også er lett å rengjøre/spyle utstyret. 

Når det er sagt vil jeg på det sterkeste fraråde deg å drikke 5-6 liter øl kvelden. Det er ikke noen konkurranse. Da kan du vinke farvel til leveren din med ganske god margin. 

Som svar på bonusspørsmålet ditt: jeg har ikke smakt akkurat den stouten du linker til, men polet har veldige mye godt øl, inkludert mange bra og langt mer spennende stouts enn Guinness. 

Endret av afterall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er et par forskjeller på boks og fat, og egentlig Guinness kjøpt i ulike steder generelt ikke helt like.

Største forskjellen er at Guinness fra fat skal tappes med "beer gas" (50/50-ish % nitrogen og C02) så det kan tappes på høyt trykk uten at ølet blir overkarbonert, og ført gjennom en restriksjon ("sparkler" eller "cream plate") som lager det karrakteristiske skummet.

Om man kjøper Guinness på fat, og kobler det på vanlig kran og CO2 vil man ikke få samme resultat. Ølet blir høyere karbonert, og vil få samme type skum som "vanlig" øl fra kran. Det krever annet utstyr og gass om man vil ha den "riktig".

Guiness er også forskjellig etter hvor i verden man kjøper det. Det man får på pub i Irland og UK er svakere enn det som eksporteres, og det man får i USA er litt sterkere og mørkere en det som eksporteres til Europa etc...

Hjemmebrygge en generisk "irsk stout" er ganske enkelt. Den karrakteriseres av at det er umaltet bygg i oppskriften, men det er ikke spesielt utfordrende. Å gjenskape èn spesifikk øl nøyaktig er alltid utfordrende, og en autentisk Guinness har også et aldri så lite innslag av melkesyre, og den er mer utfordrende å få riktig. Finnes mange forskjellige "triks" å finne på nett, blant annet å holde av vørter som man syrner ved siden av. Men generelt er det å lage en nøyaktig klone av en øl vanskelig, men det blir ofte godt øl likevel.

 

Endret av MailMan13
  • Liker 3
Lenke til kommentar
afterall skrev (1 time siden):

 

Takk for godt svar :)

Mente ikke 12 liter per kveld ^^ Jeg mente per måned ^^ Skjønner ikke hvordan folk klarer å drikke så mye ...


 

MailMan13 skrev (52 minutter siden):

 

 

Mange takk for godt svar! Det er såpass avansert ja. Vi får se da. Bor i 2-roms leilighet med kun 1 rom til kjøkken, stue og seng, og 1 rom til bad. Ellers har jeg en liten balkong jeg vurderer å bygge inn med plastruter.. kunne kanskje gått an å gjøre noe der. Får se :)

Lenke til kommentar

Som MailMan13 seier så er forskjellen på Guinness frå skikkelig tappeutstyr at det blir blanda inn nitrogen som lager dei små faste bobblene i skummet. Resultatet er eit nesten kremaktig skum som blir liggande lenge.
I Guinness på boks så er det ein liten pingpongball i boksa, denne ballen inneheld nitrogen og blir punktert når du opner boksa. Resultatet er likevel langt frå det ein får til med tappeutstyr, men betre enn utan nitrogenen.

 

Du kan fint brygge irish stout sjølv, men for å lage Guinness så må du treffe både med oppskrifta og du må ha tappe og karboneringsutstyr for å lage Guinness-skummet.

Ølbrygging er ein fin hobby, men eg vil anbefale at du startar med eit litt enklare brygg før du gå rett på å prøve å lage Guinness. Pris per liter er avhengig av kva utstyr du har frå før, og kor dyrt utstyr du eventuelt investerer i. I tillegg kjem det sjølvsagt ann på ingrediensane, kjøper du eit ferdig sett tilpassa 25 liter (som er standaren på vanleg bryggeutstyr for heimebruk) som er ferdig malt og med gjær og humle porsjonert opp i små posar så kostar det sjølvsagt meir enn om du kjøper ein heil 25 kilos sekk med malt som du sjølv maler opp. Skal du kjøpe umalt malt så må du ha maltkvern, så du skal opp i litt volum før det er økonomisk gunstig når du berre ser på litersprisen.
Har du to store kjelar og litt anna vankleg kjøkkenutstyr så kan du fint brygge på kjøkkenet, men det er mykje enklare om du kjøper ei bryggemaskin med temperaturkontroll og eit gjæringskar med gjærlås.

Kjøper du ferdige ølsett som er tilpassa 25 liter så kostar det omtrent 400 kr for eit sett, det gir ein literspris på 16 kr i tillegg til det du har investert i bryggeutstyr. Kjøper du ingrediensane i bulk og posjonerer ut sjølv er det fint mulig å få ein literspris på under 5 kr per liter.

 

Eit ølfat står seg omtrent evig, best før datoen på øl har med kor lenge produsenten kan garantere for at ølet smakar heilt likt, ølsmaken vil modnast med lagring men det skal stå veldig lenge før ølet blir dårleg. Har du ølfat på tappeutstyr så er fatet omtrent heilt tett heile tida slik at det ikkje kjem oksygen til.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...