Gå til innhold

Rekkevidde er ikke elbilenes store hinder. Ladehastigheten er problemet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, oophus3do said:

Du som har argumentet må da være sikker på at du vet at det du sier er korrekt. Altså burde du vite hvilke biler som kan det, og hvilke biler som ikke kan det før du kaster ut argumentet. Om Taycan kan gjøre det samme, så er utgangspunktet for argumentet allerede borte. Da må du isåfall includere Taycan. Dessuten så er det ikke alle som trenger å forvarme batteriet så mye. "Coldgate" foregår som oftest på mindre og eldre biler uten f.eks vannkjølt batteri. Jeg har aldri sett at e-Tron f.eks har "cold-gatet" såfremt man ikke starter å lade rimelig kort tid etter at kjøreturen har startet. Da vil Tesla også oppleve "coldgate" i den grad man definerer coldgate som lavere erfart ladehastighet enn man normalt får med oppvarmet batteri. 

Jeg har ikke hørt om noen annen elbil som har dette. Skulle tro at det ble reklamert med som hos Tesla og Porsche om flere hadde det?
Teslabjørn har vel og nevnt flere ganger at bilene han tester ikke har forvarming av batteriet før lading. Kan ikke huske at han har nevnt det om noen andre biler enn Tesla sine og Porsche Taycan.

Så det er all min referanse. Om du vet om en annen bil som også har denne funksjonen så vil jeg gjerne høre det.

Håper flere biler får dette iallefall.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke hørt om noen annen elbil som har dette. Skulle tro at det ble reklamert med som hos Tesla og Porsche om flere hadde det?

Porsche har ikke reklamert for det noe særlig. Så det er ikke normalt det nei. Mange har dog reklamert for å ha gode batteri kjøle og varmesystemer, så det ville vært rart om ikke flere også støtter forvarming om en ladestasjon er destinasjonen og pakken er kald. De alle varmer jo uansett opp batteriet for optimal bruk når man starter å kjøre for de som har kjøle/varme muligheter. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Porsche har ikke reklamert for det noe særlig. Så det er ikke normalt det nei. Mange har dog reklamert for å ha gode batteri kjøle og varmesystemer, så det ville vært rart om ikke flere også støtter forvarming om en ladestasjon er destinasjonen og pakken er kald. De alle varmer jo uansett opp batteriet for optimal bruk når man starter å kjøre for de som har kjøle/varme muligheter. 

Ja det er rart ikke flere har det, men slik er det vist?

Har du sett hvilket infotainmensystem de stapper i noen av bilene? Tror armbandsuret mitt har mere regnekraft enn prosessoren de har puttet i noen biler.. Mange bruker jo da heller Apple\Google sine kartløsninger som ikke er integrert med bilen og da funker jo iallefall ikke varmingen.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Degraderingen på Model 3 ser ut til å være veldig lav så kan nok ikke ha så alt for mye å si. Teslabjørn har vel mistet 6% eller noe på 60000km og han hurtiglader og "misshandler" bilene sine mye for å teste alt mulig. Hvermansen vil nok ha mindre degradering en det.

6% på 60 kkm er mye. Da er batteriet EOL etter tradisjonelle mål (80% av ny kapasitet) etter bare 200kkm, men dette antar at tapet er lineært. Det behøver det ikke være. Det kan være større i starten, men det kan også være aksellererende. Så hva levetid blir til sist er for tidlig å si, vi må imidlertid regne med at utstrakt bruk av hurtiglading er ekstra ugunstig om man har eleverte temperaturer.  Så kommer det også an på hva interaksjonen blir mellom økt temperatur under lading med kalendealdring. Mange ukjente her og uten noe mer testdata av cellene fra labtesting og aksellerert aldring  forblir det slik til vi har noen flere års erfaring med en større sample med biler.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Ja det er rart ikke flere har det, men slik er det vist?

Har du sett hvilket infotainmensystem de stapper i noen av bilene? Tror armbandsuret mitt har mere regnekraft enn prosessoren de har puttet i noen biler.. Mange bruker jo da heller Apple\Google sine kartløsninger som ikke er integrert med bilen og da funker jo iallefall ikke varmingen.

Hæ? Hvor ofte drar du alle over en kam egentlig? Har du sett en eller annen video der en eller annen bil har en bug med Android Auto/Apple Carplay og antar at slik er det for alle? 

Hva er det vist? Alle elbiler opplever coldgate. Det er ikke kun Tesla som har forvarming av batteriet om en ladestasjon er destinasjonen. Du har jo selv innrømmet at du vet at Taycan har den samme muligheten. Du har heller ikke bevist at ingen av de andre bilene ikke gjør noe lignende ved samme situasjon om bilene har kjøle/varme muligheter. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, sverreb said:

6% på 60 kkm er mye. Da er batteriet EOL etter tradisjonelle mål (80% av ny kapasitet) etter bare 200kkm, men dette antar at tapet er lineært. Det behøver det ikke være. Det kan være større i starten, men det kan også være aksellererende. Så hva levetid blir til sist er for tidlig å si, vi må imidlertid regne med at utstrakt bruk av hurtiglading er ekstra ugunstig om man har eleverte temperaturer.  Så kommer det også an på hva interaksjonen blir mellom økt temperatur under lading med kalendealdring. Mange ukjente her og uten noe mer testdata av cellene fra labtesting og aksellerert aldring  forblir det slik til vi har noen flere års erfaring med en større sample med biler.

Det er ikke linært. Man mister mange prosent i starten også flater det ut.

https://electrek.co/2019/10/21/tesla-model-3-100000-miles/

Her påstår eieren at han bare har mister 2.5% etter 160 000km. Det er nok i realiteten mere men kan ikke være spesielt mye. Han påstår også at han kun bruker supercharger.

Endret av Complexity
Bedre link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Porche Taycan varmer batteriet til over 50 grader når man lader den og.
Bare sånn at dere ikke tror det kun er Tesla som driver med dette.

Mener du 50 grader ved lading? For jeg har kun sett forvarming til 30 grader, mens 50 grader nåes under ladingen. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus3do said:

Hæ? Hvor ofte drar du alle over en kam egentlig? Har du sett en eller annen video der en eller annen bil har en bug med Android Auto/Apple Carplay og antar at slik er det for alle? 

Hva er det vist? Alle elbiler opplever coldgate. Det er ikke kun Tesla som har forvarming av batteriet om en ladestasjon er destinasjonen. Du har jo selv innrømmet at du vet at Taycan har den samme muligheten. Du har heller ikke bevist at ingen av de andre bilene ikke gjør noe lignende ved samme situasjon om bilene har kjøle/varme muligheter. 

Jeg nevnte jo Taycan første gang jeg snakket om forvarming i denne tråden. hallo..

  

6 hours ago, Complexity said:

Selv om man ankommer med 50% SOC vil nok Teslan vinne i praksis.

Den vil varmer opp\kjøler ned batteriet før annkomst så man får mest mulig hastighet (som var 110kW på 50%?)

Ingen andre biler gjør dette (untatt Taycan med ekstrautstyr) så man vil nesten alltid akomme med for kaldt eller for varmt batteri til få maksimal ladehastighet.

Det er først når man plugger i laderen at de fleste biler skjønner hva som skjer og begynner å varme\kjøle batteriet, og det kan ta laang tid.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Ble vel 53 grader når Teslabjørn ladet den. Forvarmingen var vel bare til 30 grader ja.

Ja, av det jeg har sett så jobber kjølingen med å få den ned til 50 grader, så 50 grader er tydeligvis øverste grense for hva Porsche mener er ansvarlig, da den jobber hardere med å få ned temperaturen når den bikker over. Forvarmingen er kun til 30 grader. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Jeg nevnte jo Taycan første gang jeg snakket om forvarming i denne tråden. hallo..

Det er denne posten jeg siterte første gangen i denne diskusjonen, så da så jeg ikke at du hadde tatt med Taycan tidligere, så beklager missforståelsen. 

Complexity skrev (3 timer siden):

Poenget mitt er bare at i praksis vil hastigheten være mere forutsigbar på en Tesla selv om man plugger i med 50% SOC.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (35 minutter siden):

Model 3 sin ladehastighet er heftigere enn e-Tron sin så Tesla vinner der og.
Selv om ikke Model 3 sin er så flat som e-Tron sin så eg gjennomsnittet høyere.

 

Model 3 peaker en kort tid å går Fort ned Etron 55 holder imponerende 150kw og er raskere. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, samco said:

Model 3 peaker en kort tid å går Fort ned Etron 55 holder imponerende 150kw og er raskere. 

Tror ikke du skjønner helt hvordan det funker..
 

Fra Teslabjørn sin Test:

Ladingen på Model 3 holder 250 kW til 22% og lader med 144 kW ved passering 50%.

10-50% et snitt på 217 kW. Ved 80% er snittet på 165 kW

Hele Ladesesjonen fra 10 til 90% er altså i gjennomsnitt på 148 kW!..

Er det fortsatt best at e-Tron klarer 150kW til 70%? Når Model 3 klarer 148kW i gjennomsnitt til 90%?

Alt i alt er det jo hvor mye rekkevidde man fyller på som er viktigst, og der knuser Tesla Audien..

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (31 minutter siden):

Tror ikke du skjønner helt hvordan det funker..
 

Fra Teslabjørn sin Test:

Ladingen på Model 3 holder 250 kW til 22% og lader med 144 kW ved passering 50%.

10-50% et snitt på 217 kW. Ved 80% er snittet på 165 kW

Hele Ladesesjonen fra 10 til 90% er altså i gjennomsnitt på 148 kW!..

Er det fortsatt best at e-Tron klarer 150kW til 70%? Når Model 3 klarer 148kW i gjennomsnitt til 90%?

Alt i alt er det jo hvor mye rekkevidde man fyller på som er viktigst, og der knuser Tesla Audien..

144 til 50 og daler ned ... har litt å lærer tesla fortsatt mot Etron kurve.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, samco said:

144 til 50 og daler ned ... har litt å lærer tesla fortsatt mot Etron kurve.

Når du når 50% på Teslan har du vel nesten rekkevidden til en full e-Tron..

Men se deg blind på flate kurver du. Du er ikke alene om det.

Husk at e-Tron har mye større batteri enn Teslan. En Model 3 med Like stort batteri ville vært saker det.

e-Tron 50 har mindre batteri mere lignende Model 3 sitt, og klarer bare å lade på 120kW max..

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (33 minutter siden):

e-Tron 50 har mindre batteri mere lignende Model 3 sitt, og klarer bare å lade på 120kW max..

Den klarer selvfølgelig å lade mer. Det er ikke noe problem å presse mer C-rate inn i batterier om man vil. Den blir SW justert til å stoppe der. På samme måte som at den flate kurven hos 55 også er SW justert til å være der den er. Hvorfor vil man nok se over tid når elbilparken blir eldre. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Den klarer selvfølgelig å lade mer. Det er ikke noe problem å presse mer C-rate inn i batterier om man vil. Den blir SW justert til å stoppe der. På samme måte som at den falte kurven hos 55 også blir stoppet til å lade der. Hvorfor vil man nok se over tid når elbilparken blir eldre. 

Mulig det. Siden man må lade E-Tron 50 dobbelt så ofte som Teslan på langtur så kan det jo kansje være lurt av dem å strøype det litt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Mulig det. Siden man må lade E-Tron 50 dobbelt så ofte som Teslan på langtur så kan det jo kansje være lurt av dem å strøype det litt.

Ja, det følger med visse fordeler av å lodde pakken direkte til hverandre, vs det å bruke kontakter og mer ledningsnett per pakke. Mindre varmetap blir resultatet, men til gjengjeld så er pakken til e-Tron en mye mer fornybar løsning, siden det å ta fra hverandre pakken stort sett er like enkelt som å sette den sammen. Bedre for kloden. 

Lenke til kommentar
33 minutes ago, oophus3do said:

Ja, det følger med visse fordeler av å lodde pakken direkte til hverandre, vs det å bruke kontakter og mer ledningsnett per pakke. Mindre varmetap blir resultatet, men til gjengjeld så er pakken til e-Tron en mye mer fornybar løsning, siden det å ta fra hverandre pakken stort sett er like enkelt som å sette den sammen. Bedre for kloden. 

Pakkene er vel ikke loddet til hverandre? Er vel 4 "pakker" i Model 3 med celler som er loddet til hverandre.

Og du tror Tesla sine batteri bare blir kastet i sjøen når de er ferdige i bilen? 

i 2011 startet Tesla sitt resirkuleringsprogram, og i 2016 resirkulerte de 60% av batteriene sine.

Finner lite informasjon om hvordan det står til i dag da annet enn at de jobber med ett "closed loop" prosjekt for å få til enda mere resirkulering.

Det at cellene er limt sammen er neppe noe problem om du tror det? er vel bare å dynke det i noe middel som løser det opp så er cellene fri igjen. Vet av mange Model S som kjører med gjenbrukte batterier (85 pakkene har en tendens til å kollapse og da får man nytt "refurbished" batteri)

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...