Gå til innhold

Rekkevidde er ikke elbilenes store hinder. Ladehastigheten er problemet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok enig at største problemet med Elbil er ladehastighet og avstand mellom hver lader.

Hadde man fått en lynrask lader, tilsvarende påfylling av vanlig drivstoff, så hadde jo ikke rekkevidden vært noe problem (stort sett).

Vi er vel ikke helt der enda, men blir jo stadig bedre :) 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Endret av Merko
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (41 minutter siden):

Hadde man fått en lynrask lader, tilsvarende påfylling av vanlig drivstoff, så hadde jo ikke rekkevidden vært noe problem (stort sett).

Som påpekt mener jeg at for rask lading også kan være et problem. Dvs. lader man på 1-3 minutt så er jo det greit, men det er jo fullstendig urealistisk både teknisk og økonomisk. Lader man på f.eks 5-15 minutter så blir man jo gjerne ferdig ladet mens man ennå er på do, står i pølsekø eller noe annet, så det er jo også ugunstig med tanke på at ladeinfrastrukturen blir veldig dyr og at man blir stående å okkupere en lader uten å lade. Tar ladingen minimum 20 minutter så kan man rekke å gjøre seg ferdig med andre ting og frigjøre laderen i rett tid. 20 minutter passer godt for de som har hyppige ladepauser (kort rekkevidde) og reiser alene, men barmefamilier bør få bedre tid på seg. Min erfaring er at det bør være i området 30-40 minutter. På den andre siden skal ikke pausene vare for lenge heller, så det er uønsket å lade mer enn ca 45 minutter. Derfor mener jeg optimal ladetid er rundt halvtimen.

Kjøretida mellom hver lader bør matche behovet for matpauser. Minimum 3 timer, helst rundt 4 timer. Alt over det er egentlig ganske overflødig siden man har et visst menneskelig behov for påfyll av kalorier for å være en våken sjåfør og reagere godt.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt diverse elbiler i noen år nå, så har jeg kommet til at den mest interessante metrikken for en elbils langdistansekapasitet er

* tiden det tar å lade fra 20% til 70% og hvor mange WLTP-km dette gir.

De færreste vil ønske å kjøre langt under 10% før de lader og alle batterier lader saktere og saktere ettersom de blir mer fulladet. Kurven er litt ulik for forskjellige batterier, men når man har kommet til 70-75 så begynner det virkelig å dabbe av. Man kan forutsette det raskeste ladingen som bilen kan ta.

Da kunne man fått tall som sier

Bil X: 14 min, 195 km

Bil Y: 25 min, 243 km

Dette vil da representere en normal situasjon når man er på lang tur, dvs. en stopp hver 200 km etter man har kommet ned til 20% første gang (man starter gjerne fulladet).

Dette er mer interessant enn strengt tatt å vite at en Tesla kan lade 150 KW på max, fordi med dette 20-70-tallet så fanger man opp den *essensielle* delen av ladekurven. På hjemmelading er man heller ikke interessert i ladekurve, det er kun på hurtiglading. Og på hurtiglading vil jeg tro man først og fremst er interessert i å komme seg videre så raskt som mulig.

Med denne informasjonen vil det nå bli nokså lett å estimere tiden man bruker på en langtur.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Som påpekt mener jeg at for rask lading også kan være et problem. Dvs. lader man på 1-3 minutt så er jo det greit, men det er jo fullstendig urealistisk både teknisk og økonomisk. Lader man på f.eks 5-15 minutter så blir man jo gjerne ferdig ladet mens man ennå er på do, står i pølsekø eller noe annet, så det er jo også ugunstig. Tar ladingen minimum 20 minutter så rekker man å gjøre seg ferdig med andre ting før man komemer tilbake. 20 minutter passer kanskje greit for de som har hyppige ladepauser (kort rekkevidde) og reiser alene, men familier med barn på langtur bør få bedre tid på seg. Min erfaring er at det bør være minimum 30 minutter. På den andre siden skal ikke pausene vare for lenge heller, så det er uønsket å lade mer enn 45 minutter også. Optimal ladetid er etter min mening rundt halvtimen.

Nå er det jo veldig individuelt på ladetid.
Ikke alle som kjører over X mil har med seg hele familien i bilen eller skal på ferie, hvor man er avhengig av en lengre pause.

Selv om det tar 5 minutter og lade bilen, så kan man jo likefint ha en lengre pause til familien og ungene om man ønsker det, så fremt det er "tilbud" om det på plassen man er på. ;) 

Er nok en ulempe for mange at man må vente 20-30min før man kan dra videre når man er i hastverk eller vil bare få ting unnagjort.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.dinside.no/motor/er-den-for-liten/72382599

Skal man langt er det bare et bilmerke som gjelder. Dette skriver DinSide om Tesla Model 3:

Sitat

Supert ladenettverk

Men har vi snakket om den største utfordringen til Model 3, kan vi like gjerne ta den aller største styrken også. Denne bilen klarer nemlig ikke å gi oss rekkeviddeangst.

Det er for det første at rekkeviddemåleren er veldig troverdig, og med oppimot 560 km WLTP-rekkevidde, kommer man seg langt på bare én lading. For det andre er nettverket av «Superchargere» meget praktisk.

 

Endret av Hanhijnn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (1 time siden):

Rekkevidde er ikke elbilenes store hinder. Ladehastigheten er problemet

Ladehastigheten, og virvaret av ladeoperatører og betalingsløsninger.

Er det lader ledig når jeg kommer fram til ladeplassen? Virker laderen?

Slike ting trenger ikke Tesla-førerne å bekymre seg for.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Merko skrev (33 minutter siden):

Nå er det jo veldig individuelt på ladetid.
Ikke alle som kjører over X mil har med seg hele familien i bilen eller skal på ferie, hvor man er avhengig av en lengre pause.

Selv om det tar 5 minutter og lade bilen, så kan man jo likefint ha en lengre pause til familien og ungene om man ønsker det, så fremt det er "tilbud" om det på plassen man er på. ;) 

Er nok en ulempe for mange at man må vente 20-30min før man kan dra videre når man er i hastverk eller vil bare få ting unnagjort.

Mange langturer er familiereiser til hytter, landsteder, slektninger, familieparker, skisteder osv. Det er tross alt ikke såå mange omreisende selgere at de utgjør noen majoritet av langturfolk. ;)

5 minutter er ugunstig. Når man kommer fram har man gjerne full blære, kanskje barna også, så det gjelder å skynde seg til doen. Da er det ugunstig å "bare" ta 5 minutter ved ultrahurtigladeren med beina i kryss. Det er også ugunstig fordi man risikerer at pølsekøa + spising er lengre enn 5 minutter. Man kan altså ikke plugge inn og så stikke i disken og kjøpe noe vomfyll. Da blir man heller stående ved laderen og vente på den sørens pluggen i 5 kjedelige minutter før man får stilt seg i pølsekøa. Så jeg er rett og slett uenig i at 5 minutter ladetid er noe å trakte etter rent praktisk. Så har vi alle tekniske og økonomiske hindre i tillegg.

Som nevnt, selvsagt bør det være noen tilbud på ladestedet. Lekeapparater for barna og noe annet for de voksne. For å trekke fram noen av de mest interessante jeg har vært innom:

- Storjord i Nordland der det er et galleri med gratis inngang, et friluftsmuseum, hengebro over en elv, arboret , klatrepark, cafe med enkle og gode lokale retter i skjønne omgivelser. Her går ofte 40 minutter alt for fort.

- Randers i Danmark der de har Elvismuseumet Memphis Mansion ved laderne.

- Dombås med kjøpesenter rett ved laderne

- Mosjøen med herlige gamlebyen og promenade rett ved laderne

- Mora i Sverige med fin promenade, kiosker og restauranter.

Rett og slett forstå langturkundenes behov når man plasserer ladestasjonene. Gjøre langturen til en fin opplevelse. Ikke et ork der man er tvunget til å gjøre sitt fornødne bak en busk, kjede vettet av seg fra første minutt og så bruke ytterligere 30 minutter på et sted det går an å spise. Sånn er det med bensinstasjoner også. Noen vil man ikke tilbringe et minutt mer enn absolutt nødvendig på så man skipper pausen sjåføren og eventuelt barna trenger.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva er den store forskjellen på å vente 5 minutt på strøm og 3 minutt på bensin? Det er lenge siden det var betjente pumper i Norge. Å prøve å finne en slags idealtid og tvinge alle til å bruke den fremstår som i overkant sosialdemokratisk. Da må man jo selv følge med og avbryte det man driver med når batteriet begynner å bli fullt. Dagens ordning med ulike effekter og fritt valg virker vel som det beste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det store problemet mener jeg er hvordan "ladehastighet" pr i dag defineres. De fleste reklamerer med peak effekt osv. Dette gir ett helt skjevt bilde på hvor lang tid det faktisk tar å lade og hva en får ut av tiden(rekkevidde). 

Det er mye bedre å oppgi antall km pr minutt som ett snitt eller ett gitt intervall. Jeg har sett mye på dette i det siste og resultatene er overraskende. Se bare her: 

image.png.96fb42926282e365ffdb9b90d90ff1b7.png

Kona og Niro lader jo som en e-tron! Det er jo fantastisk valutta for pengene, I-pace lader jo super tregt. Osv. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Skal man langt er det bare et bilmerke som gjelder. Dette skriver DinSide om Tesla Model 3:

Ja, dessverre. Det skulle vært like enkelt med alle merker. Men nå er jo dette fortsatt et relativt ungt marked så det blir nok bra etter litt "innkjøring".

Msunde skrev (42 minutter siden):

"Problemet" ladehastighet er ikke en konstant. Har du et batteri som gir deg 500km så blir ladehastighet mindre viktig...

Enig i det. Biler med kort rekkevidde (100-200 km) lader også tregere pga lite batteri og det gjør bare problemet ennå større. Det er det nye elbiler med bra rekkevidde (300+ km) løser.

Gunnar Mo skrev (15 minutter siden):

Hva er den store forskjellen på å vente 5 minutt på strøm og 3 minutt på bensin? Det er lenge siden det var betjente pumper i Norge. Å prøve å finne en slags idealtid og tvinge alle til å bruke den fremstår som i overkant sosialdemokratisk. Da må man jo selv følge med og avbryte det man driver med når batteriet begynner å bli fullt. Dagens ordning med ulike effekter og fritt valg virker vel som det beste.

Det er ikke stor forskjell på de to. Begge fordrer at man venter ved pumpa/laderen.

I dag fungerer det greit med ulike effekter, men i framtida gir det ikke mening med 50 kW av mange grunner. Både fordi det er arealkrevende og fordi batteriene takler mer og batteriene krever mer for å få fornuftig ladetid. Men også her er det lett å gå i fella og tro at mer er bedre uansett. Voldsomme effekter har også mange bakdeler. Kostnader, størrelse, tunge ladekabler, voldsomme plugger, gir ustabile kraftnett osv. Personlig mener jeg rundt 150-200 kW er et godt kompromiss. Da får man ladet 75-100 kWh i løpet av en halvtime, noe som er nok til 4 timers kjøring i 100 km/t med et forbruk på hhv 188-250 Wh/km.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ideelt sett har flere ladere effektdeling, samtidig som hver lader har høy makseffekt.

Man kan eksempelvis ha 10 ladepunkter som hver kan lade med 350 kW, og 1 MW nettlinje som deles mellom laderne. Om alle plassene er i bruk og alle lader optimalt får alle 100 kW, mens om man kommer til ladeplassen når det er 1-2 andre der så kan man motta 350 kW, og få 300 km rekkevidde på 10 minutter.

Selv om man da har nok rekkevidde til å kjøre videre på 10 minutter er det ikke noe stress med å flytte bilen - det er flere ledige plasser. Selv om 7 plasser er okkuperte av fulladede biler kan man fortsatt utnytte nettlinjen 100% med 3 biler som lader på 333 kW, slik at nyankommede biler ikke ville måtte vente noe lengre for å plugge inn. Så klart, man burde ha en makstid på parkering, for å unngå at det blir så galt som 7 fulladede biler, men den ville trolig kunne settes til 1 time uten noe problem.

En av de største utfordringene med denne modellen er at det er ikke mange biler som kan ta i mot 350 kW (ingen, egentlig). Har man 7 biler som er fulladede og 3 biler som maks kan ta i mot 50 kW, så utnytter man bare 15% av kapasiteten. Da vil det utvilsomt begynne å bli køing for nyankommede biler.

Men ettersom makseffekten på nye biler blir bedre og bedre, så kan man komme nærmere en slik modell.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Man kan altså ikke plugge inn og så stikke i disken og kjøpe noe vomfyll. Da blir man heller stående ved laderen og vente på den sørens pluggen i 5 kjedelige minutter før man får stilt seg i pølsekøa. Så jeg er rett og slett uenig i at 5 minutter ladetid er noe å trakte etter rent praktisk

Egentlig uenig. Synes ikke man skal begrense ladetiden til minimum 20-30 minutter fordi enkelte vil stå i en pølsekø.

Da synes jeg det er bedre at de gjør den så raskt som mulig, så kan heller eier av bilen velge hvor mye strøm den skal motta som gjør at det strekker seg over 20 min dersom det er ønskelig.

Det er mange scenarioer hvor man kunne tenke seg 5 minutters lading utenom langkjøring. Feks om man bruker den til pendling daglig så er det greit at man bare fyller på raskt om man ikke har samme muligheter hjemme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Rekkevidden skal være 500km på vinterstid på vinterføre med komfort i kupeen, først da er rekkevidden lang nok. Jeg vil heller kjørere skikkelig langt uten å lade for å så saktelade ved destinasjonen enn å hurtiglader under reise.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Ladehastigheten, og virvaret av ladeoperatører og betalingsløsninger.

Er det lader ledig når jeg kommer fram til ladeplassen? Virker laderen?

Slike ting trenger ikke Tesla-førerne å bekymre seg for.

Tesla-forumet på Reddit renner jo over a historier om tesla-eiere som kommer frem til SC som ikke virker. Nå sist tre stykker som ble strandet på samme SC som trengte taubil for å komme seg videre. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, JØI said:

Tesla-forumet på Reddit renner jo over a historier om tesla-eiere som kommer frem til SC som ikke virker. Nå sist tre stykker som ble strandet på samme SC som trengte taubil for å komme seg videre. 

Det er vel ingen som sier at det *aldri* skjer. Men det er nok ca like vanlig som å komme til en bensinstasjon som ikke kan levere drivstoff av en eller annen grunn. Og det er jo noe som hender innimellom, selv om det ikke er noe folk bekymrer seg for - strømbrudd, brann, betalingsløsninger som er nede, osv.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (16 minutter siden):

Egentlig uenig. Synes ikke man skal begrense ladetiden til minimum 20-30 minutter fordi enkelte vil stå i en pølsekø.

Da synes jeg det er bedre at de gjør den så raskt som mulig, så kan heller eier av bilen velge hvor mye strøm den skal motta som gjør at det strekker seg over 20 min dersom det er ønskelig.

Det er mange scenarioer hvor man kunne tenke seg 5 minutters lading utenom langkjøring. Feks om man bruker den til pendling daglig så er det greit at man bare fyller på raskt om man ikke har samme muligheter hjemme.

For å starte nederst: Selvsagt har man ikke hurtiglading hjemme. Det er både teknisk og økonomisk ugunstig og urealistisk. Til daglig pendlig bør man ikke oppta hurtigladeplasser. Man bør kjøpe en elbil med tilstrekkelig rekkevidde for all dagpendling, inkludert motvind og minusgrader. Denne bør man saktelade hjemme som normalt. Dette bør jo kjøperen sette seg inn i velge en bil og lader som er egnet til hans bruk. Intet mindre. Å ønske hurtigladere til daglig kjøring må være et gufs fra en fossilbiltida - da det var programmert i hjernebarken at man måtte fylle på egne stasjoner også ved hverdagskjøring.

Helt enig i at man bør velge selv om man skal stå i pølsekø, men når man først har kjørt 3-4 timer bør man også av hensyn til trafikksikkerhet strekke på beina. Jeg synes ikke det er en ulempe at hverken jeg eller bilistene jeg møter på veien blir tvunget til å ta minimum 20 minutter beinstrekk, og kombinere det med høynet blodsukker hver 3-4 time. Men man må gjerne spise noe annet en pølse. Jeg tror heller ikke det er smart å være så dehydrert at man kan droppe dopausen og kjøre nye 3-4 timer uten å tømme blæra.

Pølsekøer, dokøer etc er notorisk uberegnelige. Man kan ikke vite om det tar 1 eller 10 minutter i det man starter ladingen. Derfor risikerer man å enten måtte gå ut av køa for å koble ut bilen eller la bilen okkupere en lader så lenge køa måtte ta. Effektdelingen som Espen nevner løser jo dette elegant. Jeg synes likevel det er en fordel at teknikken tvinger bilistene jeg møter på veien til å ha litt fornuftig kjøre og hviletids-praksis.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...