Gå til innhold

Utvide Wifi dekning til garasjen?


Anbefalte innlegg

Jeg bor i et hus på rundt 80kvm hvor jeg har en Asus router (som var ganske dyr for 5 år siden) og denne fungerer utmerket innendørs samt i kjeller etc. 

Men ca. 10 meter fra huset har jeg en garasje og det er der jeg gjerne vil ha Wifi dekning. Jeg har ikke store krav til Wifi hastigheten eller båndbredden i garasjen da denen kun skal brukes til og overføre signaler mellom Arduino og server via en app. Det er den eneste grunnen. 

I carporten ved siden av har jeg så vidt wifi dekning, men ikke inne i selve garasjen. Jeg har strøm i garasjen. 

Målet mitt er å få utvidet signalene dit på absolutt billigst mulig måte. Jeg har lest om Mesch nettverk etc. men dette blir for dyrt i forhold til hva det skal brukes til. 

Hva er den billigste og enkleste løsningen?

Jeg har også lest om forsterkere man utter i kontakten og jeg har kontakt i carporten hvor det så vidt er dekning, men har lest at denne skal sitte nærmere routeren, og neste kontakt er nesten ved siden av routeren. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det billigste og enkleste er nok en powerline/homeplug sak, slik som denne: https://www.komplett.no/product/794016/datautstyr/nettverk/homeplugpowerline/tp-link-tl-wpa4220kit-wifi-powerline-kit#

Det sies at slike helst skal stå på samme kurs for å fungere bra, men jeg har denne typen selv og den har fungert topp på alle de 4 siste stedene jeg har bodd uten å være på samme kurs. Man setter den ene kontakten ved routeren og den andre hvor du vil hente ut nett. Denne typen har både kablet og wifi.

Evt blir neste alternativ å strekke en kabel og sette opp et akksesspunkt, det koster jo ikke så fryktelig mye mer.

Lenke til kommentar
strike_ skrev (2 timer siden):

Det billigste og enkleste er nok en powerline/homeplug sak, slik som denne: https://www.komplett.no/product/794016/datautstyr/nettverk/homeplugpowerline/tp-link-tl-wpa4220kit-wifi-powerline-kit#

Det sies at slike helst skal stå på samme kurs for å fungere bra, men jeg har denne typen selv og den har fungert topp på alle de 4 siste stedene jeg har bodd uten å være på samme kurs. Man setter den ene kontakten ved routeren og den andre hvor du vil hente ut nett. Denne typen har både kablet og wifi.

Evt blir neste alternativ å strekke en kabel og sette opp et akksesspunkt, det koster jo ikke så fryktelig mye mer.

Ble litt nyskjerrig... Hva har kursen med dette å gjøre? Er det ikke selve boksen som gir signalet da?

Når det er sagt så er den nærmeste kontakten til garasjen der hvor routeren faktisk står i utgangspunktet. Jeg tviler vel på at denne kontaktdingsen gir noe sterkere signal enn en dedikert Asus router med respekt for seg selv?

Jeg har lest litt om slike "antenneforsterkere" også. Slike som man kan sende signalet i en viss retning. Er jo bare snakk om 10-20 meter maks. 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Den sender data over strømledningen, ikke trådløst. Derfor får du best opplevelse om boksene står på samme kurs. Strekke dedikert nettverkskabel med et aksesspunkt i enden er dog det beste.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Denne dingnsen forsterker ikke signalet, den konverterer singnalet sender det igjennom strømnettet og konverterer det tilbake til et nettsignal som du kan hente ut igjen med en andre kontakten. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan eksakt det fungerer, men jeg mener det er ca slik. Derfor har kursen oog kvaliteten på strømnettet visstnok noe å si. Det fungerer faktisk veldig bra og er billigere enn en antenneforsterker.

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (Akkurat nå):

Den sender data over strømledningen, ikke trådløst.

Ahaa... Da kan det hende dette er det jeg er ute etter. 

Men kursen til garasjen er egen kurs på 16amp som går rett fra sikringsskapet. Ingen kontakter i huset på samme kurs. 

Men da skal jeg sagtens prøve en slik tror jeg :) 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Skal det gå minimalt med data der så vil det sikkert funke. Normalt ville jeg kjøpt slikt på åpent kjøp og evt. returnert dersom det ikke virker hos deg, men vet ikke hvordan det er nå om dagen.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (3 timer siden):

Kan jo vurdere å strekke en kabel, får alt du trenger på Biltema.

Joda, men blir vel nesten like dyrt det til slutt. Det er 10 meter fra husvegg til garasje i luftlinje. Kabelen blir vel sikkert da mye lenger og må gå gjennom stuen og over der vi går hver dag. I tillegg må man vel ha en router eller noe i garasjen. ?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Bjerknez said:

Joda, men blir vel nesten like dyrt det til slutt. Det er 10 meter fra husvegg til garasje i luftlinje. Kabelen blir vel sikkert da mye lenger og må gå gjennom stuen og over der vi går hver dag. I tillegg må man vel ha en router eller noe i garasjen. ?

Router trenger du ikke, men et aksesspunkt må du ha om du vil ha wifi. Skal du handle på elkjøp en av de som ble linket i sta så vil du få et fullverdig aksesspunkt og kabel til kansje 200 kr mer. Da er du hvertfall garantert at det er dønn stabilt. Litt mer jobb selvsagt. 

Men en sånn powerline løsning er jævlig enkelt da og det funker bra når det funker også, hvertfall den jeg har og den er fra rundt 2014. Men 1000 kr var i overkant mye syns jeg. Da er det nesten like greit å kjøpe et aksesspunk og kabel. 

Lenke til kommentar

Bare en liten ting før jeg evt. går til innkjøp av en slik.

La oss si jeg setter den ene i kontakten ved routeren. Den andre må jeg jo sette i kontakten som er i garasjen. Dette er en annen kurs. Denne kursen ble lagt for et halvt år siden av elektriker og er en 16-amp kurs og ledning er strukket fra sikringsskap og rett til garasje. 

Hovedformålet med strømmen til garasjen er lading av el-bil via en ladeboks som er i garasjen. Ellers blir porten styrt av samme kurs. 

Vil jeg få god nok dekning i garasjen med en slik løsning tror dere?

Jeg vil tippe lengden på kabelen (som er ganske grov) fra sikringsskap til garasje er ca. 20 meter. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Bjerknez said:

Bare en liten ting før jeg evt. går til innkjøp av en slik.

La oss si jeg setter den ene i kontakten ved routeren. Den andre må jeg jo sette i kontakten som er i garasjen. Dette er en annen kurs. Denne kursen ble lagt for et halvt år siden av elektriker og er en 16-amp kurs og ledning er strukket fra sikringsskap og rett til garasje. 

Hovedformålet med strømmen til garasjen er lading av el-bil via en ladeboks som er i garasjen. Ellers blir porten styrt av samme kurs. 

Vil jeg få god nok dekning i garasjen med en slik løsning tror dere?

Jeg vil tippe lengden på kabelen (som er ganske grov) fra sikringsskap til garasje er ca. 20 meter. 

Om kvaliteten på produktet du kjøper er like bra som den jeg har så burde det gå fint. Du får full dekning i garasjen. Jeg har brukt min på avstander på ca 30 meter fra kjelleren til 2 etasje på andre siden av huset på en helt annen kurs. Det eneste du må passe på for at det skal fungere så godt som mulig er å ikke bruke skjøteledning. Det kan fungere med skjøteledning, men det frarådes å bruke det.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (23 timer siden):

Joda, men blir vel nesten like dyrt det til slutt. Det er 10 meter fra husvegg til garasje i luftlinje. Kabelen blir vel sikkert da mye lenger og må gå gjennom stuen og over der vi går hver dag. I tillegg må man vel ha en router eller noe i garasjen. ?

Det er sant, men så fremst du ikke får flytte router nærmere garasjen slik at du får Wi-Fi signal så vil det uansett koste noe. Du må også ha et aksesspunkt eller hva det nå enn heter i tillegg ja hvis du ønsker wifi. Kan konfigurere en gammel router også til å fungere som aksesspunkt hvis du har det liggende eller så får man det til rundt 400kr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk somlet meg til og kjøpt en slik tp link power plug i dag for å utvide nettverket. Det fungerte i beste fall dårlig. Intet bedre dekning overhodet. Så den skal leveres tilbake i morgen. 

Det eneste jeg EGENTLIG trenger er en sterkere router enn den jeg har. I carporten rett ved siden av har jeg grei dekning, men inni garasjen på andre siden av veggen har jeg nærmest ingen dekning. Eller signaler heter det vel...

Routeren jeg har nå heter Asus RT AC68U. Naboen sin gamle router fra Telenor er langt sterkere enn min da jeg får koblet meg på hans nettverk uten problemer og det er lenger fra huset hans enn til mitt fra garasjen  

Mesh nettverk blir for dyrt i forhold til hva jeg får ut av det da jeg ikke har mulighet til å plassere en enhet mellom garasjen og routeren. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...