Gå til innhold

Norge trenger plastplan: Vi er klart dårligst i Skandinavia


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (2 minutter siden):

I følge denne  så er resirkulering en økonomisk dum ide og miljøeffekten av å brenne plasten i et moderne forbrenningsanlegg er neglisjerbar. Og man må huske på målet her, det er mye mindre fristende å slenge plast i naturen om man bare kan legge det i avfallsdunken framfor å kaste bort tid og varmtvann på å sitte hjemme og vaske søppel. Tidsforbruket til konsumentene bør også inn som en kost i regnestykket.

Ja, det finnes helt sikkert bedre og mer moderne forbrenningsanlegg enn det eksempelet som ble brukt, det var nok mer et skrekkeksempel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bas skrev (7 minutter siden):

Som jeg nevner, jeg har ingen annen referanse enn dokumentaren jeg så (jeg er ingen ekspert på dette, men fant den interessant). Der ble det brukt et eksempel fra India mener jeg, med store forbrenningsanlegg og skorsteiner som spøy ut luftforurensning. Så finnes det helt sikkert andre løsninger som mindre forurensende. Restavfall vil jeg tro det blir uavhengig av forbrenningsprosess, dette må sannsynligvis deponeres et sted.

Det er drøye krav til rensing i EU/EØS. Det er selvsagt slagg igjen etter brenning. Dette blir "renset" for verdier, metaller for eksempel, før det plasseres i spesielle deponi. Jeg ser ikke helt hvordan et oljeprodukt som plast skulle øke slaggmengden noe særlig. Men jeg er jo heller ikke fagmann på det området. 

Lenke til kommentar
omBratteng skrev (3 timer siden):

Problemet er vel også at mye av plastikken som folk kaster i plast avfallet, ikke er rent, så dermed, om jeg ikke tar helt feil, så kan det ikke resirkuleres.

Jeg vasker alltid plast jeg kaster i plast avfallet, og fjerner evt. ekstra emballasje som papir etiketter og slikt.

Hvor mye tid, såpe og energi bruker du på å vaske f.eks en 10 gram lett kjøttdeig-pakke? Har du regnet på om det er på riktig eller feil side av miljøregnskapet, energiregnskapet og kostnadsregnskapet? Det har jeg og det er mest sannsynlig på gal side på alle tre punktene. Altså lenge før det er lagt noen som helst innsats i innsamling, frakt, sortering, gjenvinning osv. Du kaster bort tid og penger på å gjøre miljøet en bjørnetjeneste. Det er sannsynligvis bedre for alle om du hiver det i restavfallet.

Det er akkurat dette jeg mener med at vi trenger en kritisk gjennomgang av hva som faktisk virker og ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a
Simen1 skrev (8 timer siden):

Hvor mye tid, såpe og energi bruker du på å vaske f.eks en 10 gram lett kjøttdeig-pakke? Har du regnet på om det er på riktig eller feil side av miljøregnskapet, energiregnskapet og kostnadsregnskapet? Det har jeg og det er mest sannsynlig på gal side på alle tre punktene. Altså lenge før det er lagt noen som helst innsats i innsamling, frakt, sortering, gjenvinning osv. Du kaster bort tid og penger på å gjøre miljøet en bjørnetjeneste. Det er sannsynligvis bedre for alle om du hiver det i restavfallet.

Det er akkurat dette jeg mener med at vi trenger en kritisk gjennomgang av hva som faktisk virker og ikke.

Kanskje burde beskrevet nærmere hva jeg mener med vasking av plasten. Det er da mer en rask skylling med med vann, ikke noe noe såpe eller slikt, bare vann. Og ikke all plast heller. Her bruker man skjønn, men det er jo da ikke alle som har eller skjønner.

Sitat

Plastavfall som er lett å skylle produktrester ut av, kan vaskes. Den plasten som krever masse arbeid og masse vann, kaster du heller i restavfallet. En tube eller pose blir tom av å klemmes over bordkant, mye løsner hvis det får stå en liten stund med vann eller ristes, sier Ljøstad.

https://www.klimaoslo.no/2018/06/08/slik-vasker-du-plastavfall/

Ang. hvor mye tid, 30 sekunder? Jeg står allerede på kjøkkenet og skyller av redskap før det går inn i oppvask maskinen, maten står til kok eller i ovnen. Men joda, kunne fått meg 30 sekunder ekstra i sofaen eller hva annet jeg gjør i mens jeg venter på maten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...