Gå til innhold

Ebay lureringer prøver å legge frakostnadene på meg?


Anbefalte innlegg

On 5/31/2020 at 1:34 PM, LMH1 said:

Slapp unna toll men det var selgerens feil å ikke bruke VOEC.

Ebay sier jeg får beholde varen hvis ikke selger betaler for retur det er fordi jeg klade på produktet.

Men er usikker på hva som er rett eller ikke. For de sier flere ganger at jeg ikke skal sende varen i retur med mindre selgeren tar den utgiften. Selgeren svarer ikke. Men er vel sur fordi han får dårlig tilbakemelding og tapte verdien. Men er jo slik verden er enten vinner kjøperen eller så vinner selgeren.

Dette er ingen vei til løsning. Det der må du vente med til aller siste skanse. Gi selgere sjansen til å ordne opp for seg. Da kan jeg faktisk forstå at selger blir dritsur og kan komme med skjemmende trusler tilbake. Du angriper selve levebrødet deres, altså 100 % fornøyd tilbakemeldingsstatus.

Dette må du slutte med snarest. Det leder deg bare inn i nye trøbbelsaker som Ebay-kunde. Du kan få egne dårlige tilbakemeldinger, som gjør at folk vegrer seg for å selge til deg. Vet ikke hvilke konsekvenser det kan få i praksis, siden Ebay er et vinn-vinn konsept for kunde og for Ebay.. Men likevel det skaper mye vondt allerede i dialogprosessen om du klemmer til på dårlig tilbakemelding med en gang. Det du skal gjøre er å kun klage til Ebay. Gi selger litt tid på å rydde opp. Dersom selger ikke rydder opp. Følge opp saken og klage til Ebay om at saken ikke er løst. Dersom selger så gir seg og Ebay gir deg medhold. Så har du jo egentlig ordnet opp. Ondsinnede tilbakemeldinger bør du helst la være å gi så langt det går. Du vinner ingenting på det. Og selger taper enormt på å få slike negative tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Gi selgere sjansen til å ordne opp for seg. Da kan jeg faktisk forstå at selger blir dritsur og kan komme med skjemmende trusler tilbake. Du angriper selve levebrødet deres, altså 100 % fornøyd tilbakemeldingsstatus.

Men aldri opplevd at selgeren går så langt som i dette tilfellet. Det må jeg bare innrømme. Så nei jeg mener det å vente hadde ikke hjelpet noe særlig. Hvis man ikke skal gi negativ eller nøytal tilbakemelding faller vitsen bort. For han selgeren kommer bland de dårligste jeg har kommet borti. Andre selgere legger saken død lenge før. Så negativ i dette tillfelle støtter jeg selv 100%.

Sitat

Du kan få egne dårlige tilbakemeldinger, som gjør at folk vegrer seg for å selge til deg.

Har opplevd det med billige samsung disker på ebay, spørs jeg bevis om den er like god som samsung 970 evo får jeg bare svar de ønsker ikke å selge til meg, selgeren får bare problemer. Så er tilfelle også der. Men forstår ikke hvorfor selger informerer om ytelsen istedenfor å nekte å heletatt si hvor god ytelse det er.

Sitat

Du kan få egne dårlige tilbakemeldinger, som gjør at folk vegrer seg for å selge til deg. Vet ikke hvilke konsekvenser det kan få i praksis, siden Ebay er et vinn-vinn konsept for kunde og for Ebay.. Men likevel det skaper mye vondt allerede i dialogprosessen om du klemmer til på dårlig tilbakemelding med en gang. Det du skal gjøre er å kun klage til Ebay. Gi selger litt tid på å rydde opp. Dersom selger ikke rydder opp. Følge opp saken og klage til Ebay om at saken ikke er løst. Dersom selger så gir seg og Ebay gir deg medhold. Så har du jo egentlig ordnet opp.

Men det ville ikke endre utfallet av denne saken selgeren står fremdeles fast på at jeg må dekke returkostnaden uansett, legger all skyld på meg. Hvis jeg ikke hadde tatt kontakt med ebay ville selger garantert ikke hjelpet meg.

Klage til ebay hjelper lite. Kan jo ta saken videre med ebay når selgeren tid renner ut, men får kun jeg har vunnet saken. og saken er avsluttet men alikevell velger selgeren å forsette, fikk tilslutt svar av selgeren prøver å kreve ebay til å gjøre krav på fraktkostnaden dekkes av meg pluss selgeren vil ha tilbakemeldinger fjernet. Og mener jeg ikke kan vente god support fra selgeren. Men er jo min mening. Det er jo opp til andre å vurdere om de vil kjøpe fra den selgeren men jeg mener man burde styre unna. Jeg mener hvis man må ta kontakt med ebay å få løs saken blir det fort negativ eller netual feedback avhenger hvor dårlig selger er.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
On 5/31/2020 at 1:46 PM, nomore said:

Men et alternativ er å søke tollvesenet om å få destruere varen uten å sende den i retur, og deretter få tilbakebetalt momsen, men det må søkes om. Her kan du begynne den prosessen:
https://www.toll.no/no/bedrift/import/refusjon/

Visste jeg ikke at gikk an en gang. Takk, interessant og logisk at enkelte kan ønske det i gitte situasjoner.

Edit:

Skal destruksjonen dokumenteres riktig, så blir det sikkert dyrere enn hele hooverboard'et?

Endret av G
Lenke til kommentar
On 5/31/2020 at 5:01 PM, LMH1 said:

Lurer på hva dere mener om: Alt gikk skeis da den selvutnevnte kremmeren forsøkte å importere munnbind til Norge.

Godt mulig dere gir selgeren i kina støtte her, at kjøperen burde sette seg in hva personen faktisk kjøper.

Men det er umulig å vite slik før det er for sent. For de som selger forsøker å prøver å se ut som produktet er i god kvalitet.

Men er ikke direkte godt tegn når produktet er på kinesisk.

Har aldri fått noe særlig mye dokumentasjon på det man kjøper på ebay eller aliexpress så det er vel ikke direkte bra tegn. CE merking kan også betyr china export. Hvis man spørs de i kina om dette får man neppe svar. Er jo ikke vanskelig  lage norsk brukermanual men det trenger ikke betyr produktet er god kvalitet. For koster vel kanskje bare 1-2 timer arbeid for å lage.

At norske myndigheter i det hele tatt tør kjøpe slikt fra Kina, og ikke sørger for egenproduksjon via noen innad Norge?

Nå er jo Janus i gang med noe småproduksjon av ullbind til munndekkende bruk. Men det er dyrt da. Masseproduserte munnbind må gå an å få til i Vesten. Noe jeg nå tror at kanskje EU vil se på. Man kan tydeligvis ikke basere alt på globale innkjøp, men man må ha reserveløsninger å kunne ty til når nøden er størst.

Lenke til kommentar

Kanskje har du vel mye forventinger av disse selgerne du kjøper av? 

Jeg tipper dette er små, enkle firmaer som langt ifra har tid til å drive å hjelpe deg med feilsøking på et hjemmelagd hoverboard. Og det at de videreselger deler betyr ikke at de skal være eksperter på hver eneste del. Det er ikke deres jobb å sette seg inn i hva du kan ha gjort galt i denne surrete byggeprosessen, det er ikke en tjeneste de leverer, og du betaler dem ikke for å gjøre det. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Men det er vel en grunn for det, for det første tar det lang tid å få svar, og tar lang tid fra man bestiller til man får mottat vare, for det siste som ofte er største problemet er selger ikke gir detaljert informasjon om mangler og video etc om produktet. Du må gjerne spørre de på ebay om å få en demostrasjon av produktet. Folk flest handler fra kina eller nederland\polen eller andre steder.

Så mye av dette kunne selgeren ha ungått hvis de vil, men  kina spessielt er vel mere opptatt av profit ikke kvalitet generieltsett. Tror mange dropper å handle der det er dyrt hvis de ikke må.

Tror ikke Ebay-kjøp er veien å gå for å få en full demonstrasjon og vide lange utbroderinger om hvordan ting virker og henger i sammen.

AliExpress f.eks. eies av Alibaba. Husk at på Alibaba så er handlene ment å gå i fra selgerbedrift til kjøperbedrift egentlig. Så der må ikke forbrukere nøste seg inn uten å forstå hva det er de har gjort.

Derfor så kan jeg godt tenke meg at det er fort gjort å smekke opp ei salgssjappe eller salgsmellomledd som er farget av bedrift til bedrift kulturen, for man må kunne tenke seg at slike B2B-produsenter fristes til å ta av forbrukermarkedet ved å parallell-legge varene både i Alibaba og AliExpress på en gang.

Da kan det hende at de ikke er så drevne i kundebehandling for å si det mildt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Men aldri opplevd at selgeren går så langt som i dette tilfellet. Det må jeg bare innrømme. Så nei jeg mener det å vente hadde ikke hjelpet noe særlig. Hvis man ikke skal gi negativ eller nøytal tilbakemelding faller vitsen bort. For han selgeren kommer bland de dårligste jeg har kommet borti. Andre selgere legger saken død lenge før. Så negativ i dette tillfelle støtter jeg selv 100%.

Ingen her på forumet kjenner handelstransaksjonen annet enn hvordan du beskriver den. Men du kan heller ikke forvente at alle rundt deg alltid vil være enige i at sånn du tenker må være riktig. Kan hende det du sier er 100 % ærlig, redelig og riktig beskrevet, men det kan en ikke ta stilling til. Det er først og fremst en sak mellom deg og selger.

Da er kommunikasjon vesentlig. Så når i prosessen la du ut negativ kritikk? Jeg mener fortsatt at man bør holde seg for god til å legge ut negativ kritikk, annet enn sannferdig info. Følelser bør man holde unna kritikken. Si det som det er på en presis måte og ikke bare gi bunnkarakter fordi det er litt feil med noe av det. Mange Ebay-selgere er mer enn villige ofte til å rette opp på inntrykket. Har opplevd mange som har kommet med 50% tilbake deals ved at du beholder produktet og case closed. Eller at de refunderer hele beløpet helt frivillig. Dette kommer mye an på selgeren, men også noe med kommunikasjon og hvilke ting du gjør i hvert steg av en slik prosess. Dersom du tror at det kun er A og B og ingenting i mellom så bør du ikke kjøpe noe på Ebay. Min personlige mening om den delen av saken.

Når det kommer til hooverboard hjelp, så hadde jeg opprettet en egen tråd for det. Jeg kan null om det, så jeg kommer ikke til å engasjere meg i det. Men det er mange flinke folk. Du bør skille kjøpsopplevelsen i fra reparasjonsspørsmålene dine her på forumet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
G skrev (På 1.6.2020 den 18.17):

Dette er ingen vei til løsning. Det der må du vente med til aller siste skanse. Gi selgere sjansen til å ordne opp for seg. Da kan jeg faktisk forstå at selger blir dritsur og kan komme med skjemmende trusler tilbake. Du angriper selve levebrødet deres, altså 100 % fornøyd tilbakemeldingsstatus.

Dette må du slutte med snarest. Det leder deg bare inn i nye trøbbelsaker som Ebay-kunde. Du kan få egne dårlige tilbakemeldinger, som gjør at folk vegrer seg for å selge til deg. Vet ikke hvilke konsekvenser det kan få i praksis, siden Ebay er et vinn-vinn konsept for kunde og for Ebay.. Men likevel det skaper mye vondt allerede i dialogprosessen om du klemmer til på dårlig tilbakemelding med en gang. Det du skal gjøre er å kun klage til Ebay. Gi selger litt tid på å rydde opp. Dersom selger ikke rydder opp. Følge opp saken og klage til Ebay om at saken ikke er løst. Dersom selger så gir seg og Ebay gir deg medhold. Så har du jo egentlig ordnet opp. Ondsinnede tilbakemeldinger bør du helst la være å gi så langt det går. Du vinner ingenting på det. Og selger taper enormt på å få slike negative tilbakemeldinger.

Men problemet med ebay, vi som kjøper har ikke mulighet å teste eller få informasjon som regel av det man kjøper, på en side har jo selger ansvaret å gi feil\mangeler på produktet, for det er nesten umulig å vite faktisk hva man får.

Selgerne i del tilfeller vil legge all skylden på kjøper, og si det er  ditt problem beklager, enten får du betale returfrakt ellers får du godta at ved å betale for varen.

Så hva mener du man skal gjøre? jeg har ingen dårlig sannvidttighet å gir selgeren dårlig feedback men man kan jo alltid diskutere hvem som har skylden. Om det er delevis skyld eller ikke. Men jeg mener det er lite jeg kan gjøre med dette, selgere en del tilfeller ønsker jo å tjene penger så å holde informasjon tilbake taper de ikke penger med mindre kjøper nekter å returnere.

Sitat

Tror ikke Ebay-kjøp er veien å gå for å få en full demonstrasjon og vide lange utbroderinger om hvordan ting virker og henger i sammen

Du må gjerne komme med andre for de fleste kina butikker er like ille eller verre, er kun ebay med money back warranty men det dekker ikke returfrakten,  men man taper vertfall ikke like mye penger som på aliexpress der man størst sansynlig måtte betale returfrakt med sporingsnummer hvis ikke vil selgeren vinne.

Sitat

Gi selgere sjansen til å ordne opp for seg.

Jeg mener har gitt selger den sjansen noen selgere gir seg ikke før de har fått penger eller varen i retur.

Så du må gjerne mene hva man burde gjøre negativ feedback hjelper lite for min del og tviler på det rammer selgerne særlig hard da kjøperen uansett har money back warranty for det er ikke slik at man mister det selv om selgeren har dårlig tilbakemeldinger. Hadde håpet ordningen hadde fordelen man får dekket returfrakt.

For ebay sier egentlig saken er avsluttet. Og de ønsker ikke å diskutere den videre. Så hva ville dere gjort i slike tilfeller? Skal jeg dekke frakten til alle useriøse selgere for å ungå å bli beskylt for kriminell?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

På eBay er det faktisk selger som dekker frakten tilbake, samt må betale tilbake prisen for varen og den opprinnelige frakten, det koster ingenting for kjøperen.

Men dette gjelder åpenbart kun dersom varen ikke er i henhold til beskrivelsen eller har feil og mangler, dersom man returnerer kun fordi man angrer på kjøpet, så må kjøperen betale returfrakten.

Fra eBays TOS
 

Sitat

Who pays for return shipping?

The seller pays for return shipping if they offer a free returns policy or if the item was damaged, faulty, or doesn’t match the listing description.

You pay for return shipping if you’re returning the item because you changed your mind, and the seller’s return policy states that buyers are responsible for return shipping.

https://www.ebay.com/help/buying/returns-refunds/returning-item/return-shipping?id=4066


Derimot er det vanskelig for kjøper eller eBay å true selgeren til å betale, dersom denne nekter, men da får du igjen pengene fra eBay for varen og den opprinnelige frakten, så lar du være å sende i retur, inntil selger har hostet opp pengene for returfrakt.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 timer siden):

Såklart må du dekke frakten tilbake.

Sende ting til utlandet fra Norge er kjempedyrt, hvertfall via Posten. Dette kan jo ikke selger betale, da det gjerne kan være mer kostnader ifrakt en verdien på gjennstanden

Ikke dyrere en verdien men selgeren er kun interisert å dekke tapet sitt, ved å skylde på meg slipper selgeren å tape penger hvis jeg tar tapet er det lite selger taper på dette.

Sitat

Derimot er det vanskelig for kjøper eller eBay å true selgeren til å betale, dersom denne nekter, men da får du igjen pengene fra eBay for varen og den opprinnelige frakten, så lar du være å sende i retur, inntil selger har hostet opp pengene for returfrakt.

Problemet er vel ofte umulig for selger å ordne returfrakt så å forskuddsbetale risiker med selgeren sier det er min feil og nekter å betale.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (9 minutter siden):

Problemet er vel ofte umulig for selger å ordne returfrakt så å forskuddsbetale risiker med selgeren sier det er min feil og nekter å betale.

Ja du risikerer det, men ingen seriøse selgere gjør dette, så ikke noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar

Men nå er vel neppe ebay stedet der de meste seriøse selgerne er, fleste som selger ønsker jo å tjene penger ikke direkte tape, så er vel ikke rart de forsøker å komme unna mest tap, men er jo slik livet er noen ganger. Godt mulig selgerne ikke har råd til større tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...