Gå til innhold

En lærer trenger hjelp til MineCraft!


Anbefalte innlegg

Hei! Ungdomsskolen jeg jobber på har akkurat fått Minecraft. Det er Education Edition, og vi har iPader. Jeg har aldri spilt MineCraft, har ikke noen spesiell peiling på iPad, men som 28-åring har jeg selvfølgelig spilt uendelige timer med Playstation og PC, så jeg er glad i spill.

Jeg har laget et undervisningsopplegg som i korte trekk går ut på at elevene skal bygge museer, der de lager store utstillinger med utgangspunkt i emner de har vært gjennom i 8. klasse. De skal skrive korte tekster der de argumenter for hvilke tomter de vil ha, samt at de skal legge fram byggeplaner. Utover får de frie tøyler, og vi skal ha en uhøytidelig konkurranse om beste museum, beste utstilling, beste byggverk, osv. Så, til problemet. Jeg er helt håpløs i Minecraft og lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med dette:

1. Er det mulig å lage tomter i dette spillet? Jeg vil gjerne ha noe som er tydelig markert, slik at de vet hvor tomten deres er. 

2. Finnes det et slags kart eller en oversikt over verdenen? Verdenen er jo stor, og det hadde vært fint om elevene visste hvor de andre befant seg, og hvor tomten deres var.

3. Finnes det noen mulighet for å forhindre at de bare ødelegger for hverandre? Jeg har bygget en samlingsplass til elevene, men vil helst hindre at de bare vaser rundt og ødelegger.

4. Har dere noen andre forslag eller løsninger? Jeg tar imot alle tips!

Lærer'n.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stekaton skrev (12 minutter siden):

Hei! Ungdomsskolen jeg jobber på har akkurat fått Minecraft. Det er Education Edition, og vi har iPader. Jeg har aldri spilt MineCraft, har ikke noen spesiell peiling på iPad, men som 28-åring har jeg selvfølgelig spilt uendelige timer med Playstation og PC, så jeg er glad i spill.

Jeg har laget et undervisningsopplegg som i korte trekk går ut på at elevene skal bygge museer, der de lager store utstillinger med utgangspunkt i emner de har vært gjennom i 8. klasse. De skal skrive korte tekster der de argumenter for hvilke tomter de vil ha, samt at de skal legge fram byggeplaner. Utover får de frie tøyler, og vi skal ha en uhøytidelig konkurranse om beste museum, beste utstilling, beste byggverk, osv. Så, til problemet. Jeg er helt håpløs i Minecraft og lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med dette:

1. Er det mulig å lage tomter i dette spillet? Jeg vil gjerne ha noe som er tydelig markert, slik at de vet hvor tomten deres er. 

2. Finnes det et slags kart eller en oversikt over verdenen? Verdenen er jo stor, og det hadde vært fint om elevene visste hvor de andre befant seg, og hvor tomten deres var.

3. Finnes det noen mulighet for å forhindre at de bare ødelegger for hverandre? Jeg har bygget en samlingsplass til elevene, men vil helst hindre at de bare vaser rundt og ødelegger.

4. Har dere noen andre forslag eller løsninger? Jeg tar imot alle tips!

Lærer'n.

1) Ja, det kan du bare markere med blokker. Tegne opp om du vil, og sette skilt med navn til hver tomt.

2) Spillet viser x y z koordinater, så på den måten er det enkelt å finne hverandre. Mener det var f3.

3) Ja, er du admin kan du sette restriksjoner og softbanne brukere som ødelegger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (20 timer siden):

1) Ja, det kan du bare markere med blokker. Tegne opp om du vil, og sette skilt med navn til hver tomt.

2) Spillet viser x y z koordinater, så på den måten er det enkelt å finne hverandre. Mener det var f3.

3) Ja, er du admin kan du sette restriksjoner og softbanne brukere som ødelegger.

Takk for svar! Alt foregår dessverre på iPad, så F3 er ikke noe alternativ. Vet du om det finnes et community jeg kan spørre om hjelp til dette prosjektet?

Lenke til kommentar

Kjenner dårlig til education edition og har bare så vidt prøvd minecraft på nettbrett (som eg personleg meiner er heilt håplaust treigt å skulle spele på, skal det være brukandes så bør man bruke gamepad til å styre med).

Alt det du spør om er vell heilt fundamental bruk til undervisningsopplegg, fekk du ikkje med ei slags bruksanvisning når lisensen blei innkjøpt?
Education edition er i praksis berre ein modifisert versjon av vanleg minevraft så kor mykje eller lite av vanlege Minecraft funksjonalitetar som ligg i denne versjonen kjenner eg desverre ikkje til.

Ellers så er det nok best å søke hjelp på spelets offisielle nettside som også har forum http://education.minecraft.net

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...