Gå til innhold

Chrome skal stoppe de mest batteri­tappende annonsene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Store selskaper fornekter seg ikke. Tenk å ha kontroll over en så stor mediekanal som internett, samtidig som de lever av annonsering via denne mediekanalen og så få makt til å kunne sensurere bort konkurrerende annonsetjenester. Man trenger bare skyve forran seg argumenter om at man vil fjerne noen råtne epler og gi brukeren "en bedre opplevelse" for å skaffe seg selv ennå mer makt over verdens største reklamemarked. Er det noen som ærlig talt tror på historien om at Google bare vil oss godt ved å skvise konkurrentene litt til? For det stopper jo neppe her. Det er bare å skvise litt til ved neste korsvei uten at så mange merker det så det normaliseres, og skvise litt til. Til slutt har de hele annonsemarkedet på internett for seg selv. "bare i beste hensikt for brukerne" :whistle:

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

สูง โทรลล์ skrev (6 timer siden):

Jeg installerte ublock orgin men den klarer ikke å stoppe automatisk videoavspilling på VG. Det er jævlig irriterende siden jeg bruker mobilt bredbånd og det blir som en straff når videoene bruker opp datakvoten. Noen tips?

https://chrome.google.com/webstore/detail/autoplaystopper/ejddcgojdblidajhngkogefpkknnebdh/related

Hjelper det?

Lenke til kommentar
On 5/15/2020 at 11:28 AM, Simen1 said:

Store selskaper fornekter seg ikke. Tenk å ha kontroll over en så stor mediekanal som internett, samtidig som de lever av annonsering via denne mediekanalen og så få makt til å kunne sensurere bort konkurrerende annonsetjenester. Man trenger bare skyve forran seg argumenter om at man vil fjerne noen råtne epler og gi brukeren "en bedre opplevelse" for å skaffe seg selv ennå mer makt over verdens største reklamemarked. Er det noen som ærlig talt tror på historien om at Google bare vil oss godt ved å skvise konkurrentene litt til? For det stopper jo neppe her. Det er bare å skvise litt til ved neste korsvei uten at så mange merker det så det normaliseres, og skvise litt til. Til slutt har de hele annonsemarkedet på internett for seg selv. "bare i beste hensikt for brukerne" :whistle:

Det var det først jeg tenkte når jeg så dette fremstøtet og automatisk avspillende video for reklame på websider gjør bare at jeg bruker andre websider. Sånne hyperkomersielle sider har stort sett ikke de beste sakene. Google kan godt rydde opp i sine egne råtne epler, for de godtar mye rart i GoogleAds.

Lenke til kommentar

Dette er en av grunnene til at jeg bruker safari på min macbook selv om jeg har et valg mellom chrome og firefox og safari. Hvis du bruker en windows basert maskin så vet jeg ikke hvordan du stopper media avspilling i nettleseren men hvis du bruker en mac og kjører firefox eller chrome så anbefaler jeg deg å ta en titt på safari. Safari lar deg sperre all mediaavspilling totalt eller media som har lyd. Du kan kontrollere dette for hver webside individuelt. Den eneste web siden hvor jeg tillater media avspilling automatisk er på spotify.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 15.5.2020 den 11.28):

Store selskaper fornekter seg ikke. Tenk å ha kontroll over en så stor mediekanal som internett, samtidig som de lever av annonsering via denne mediekanalen og så få makt til å kunne sensurere bort konkurrerende annonsetjenester. Man trenger bare skyve forran seg argumenter om at man vil fjerne noen råtne epler og gi brukeren "en bedre opplevelse" for å skaffe seg selv ennå mer makt over verdens største reklamemarked. Er det noen som ærlig talt tror på historien om at Google bare vil oss godt ved å skvise konkurrentene litt til? For det stopper jo neppe her. Det er bare å skvise litt til ved neste korsvei uten at så mange merker det så det normaliseres, og skvise litt til. Til slutt har de hele annonsemarkedet på internett for seg selv. "bare i beste hensikt for brukerne" :whistle:

Eg er både enig med deg og sier "who cares?" samtidig. Eg brukte Chrome i fleire år. Så byttet eg over til Safari i 1 år. Etter siste update, sluttet fleire tillegg å fungere, samt "translate" sugde der. Eg prøvde Firefox i 6 månad. Meh, igjen, b.a. pga translate. Så ga eg sjansen til nye Edge. Den har sine utfordringer. Så nå skal eg tilbake til Chrome.
Som bruker eg ønskjer best mulig opplevelse. Beste browser (ut i frå mine behov), beste apps til den. Om Chrome begynner å blocke reklame så sier eg "takk for det". Kva er baktanken deres - bryr meg fint lite, så fremt eg får bedre opplevelse. Egoistisk? Tja... Det er ikkje min oppgåve som forbruker å bry seg om det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...