Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips og råd trengs til bruktbil.


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe en bruktbil og er redd for å ende opp med en problembil.

Mitt budsjett er ikke mer enn maks 60 tusen kr, og jeg ønsker en SUV. 

De jeg vurderer er

RAV4 ca 06-08

Ford Kugo ca 07-08

Honda CRV ca 07-08

Outlander ca 07-08

Etter å ha lest meg blind på pluss og minus med alle er jeg mer og mer rådløs.

Jeg vil KUN vurdere biler som blir solgt fra en forhandler og med en garanti på minst 3 med fra forhandleren, og ikke en tredjepart som feks autoconsept da de kun tilbyr de dårligste garantiene som gjerne dekker kun enkelte ting.

Den jeg i utgangspunktet hele tiden har ønsket er en RAV4, det er den jeg ønsker mest. Men jeg er redd for å ende opp med problemer. Nå er budsjettet mitt lite, og jeg må selvsagt regne med noe som dukker opp på en eldre bil. De bilene jeg ser på til de prisene som er aktuelle for meg (etter eventuell pruting) har gått alt fra 160-200 tusen km, noe som i mine øyne ser voldsomt ut, men så er det dette med godt vedlikehold og oppfulgt service..

Til en pris av 60k må jeg regne med at ting kan skje, men ønsker selvsagt ikke de skal skje kun mnd etter kjøpet.

Bilen skal brukes som vanlig bruksbil og mye på landet. Første planlagte langtur er i sommer, da jeg planlegger å kjøre fra Møre til Senja og innom hele Lofoten. Den får kjørt seg godt i sommer og vil bli etter dette bli brukt til bilferie ned til Østlandet og Sogn.

Det jeg er redd for er at bilen jeg velger plutselig skal få et stort og kostbart problem som feks gåen turbo, defekt toppakning hvor motor må skiftes, gåen girkasse, clutch eller svinghjul osv.

Garantien er betryggende å ha i 3 mnd, men er engstelig for å få et svært dyrt problem etter garantien har gått ut, da forbrukerkjøpsloven neppe gjelder på en 12-14 år gammel bil som har gått 170 tusen og plutselig får en ødelagt turbo eller toppakning...

Ønsker derfor råd og tips angående bilene jeg vurderer... Er noe pluss og minus med dem alle som jeg har forstått.

Som sagt har jeg lagt min elsk på RAV4, men er redd for problemer med toppakning eller andre ting som koster skjorta. Er den et trygt kjøp?

Hva bør jeg se opp for? Er den fremdeles driftssikker som en 06-07 modell med 170k km?

 

Ønsker tips og råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan legge inn helte eksakte søk for hver av de aktuelle modellene på FINN. Da får du opp fortløpende info etterhvert som det dukker opp nye biler på markedet. Så kan du lagre de mest aktuelle i din egne lille bil-mappe.  I mappen kan du gjøre egne notater for hver av bilene og slette dem som ikke er så aktuelle. Til slutt sitter du igjen med vinneren. Da er det løp og kjøp ?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor SUV, og hvorfor fra forhandler?

Like bra rettigheter fra private og den garantien fra forhandler er ikke mye verdt da de vil trekke ut alt lengst mulig

Ville heller ikke dratt på langtur rett etter å ha kjøpt ny bil
Må ihvertfall få den grundig sjekket av noen du stoler eller uhavengig kontrollør 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Professor Balthazar said:

Du kan legge inn helte eksakte søk for hver av de aktuelle modellene på FINN. Da får du opp fortløpende info etterhvert som det dukker opp nye biler på markedet. Så kan du lagre de mest aktuelle i din egne lille bil-mappe.  I mappen kan du gjøre egne notater for hver av bilene og slette dem som ikke er så aktuelle. Til slutt sitter du igjen med vinneren. Da er det løp og kjøp ?

 

Det har jeg gjort, og har nå filtrert bort Outlander, Kuga og CRV :)

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, kremt said:

Det var vel noen RAV4 fra den perioden som fikk byttet en del motorer, diesel. Lurt å sjekke dersom det er diesel, om den er skiftet. mye oljeforbruk visstnok.

Ja, det har jeg også lest, men som jeg forstod var det mest 00-05 som slet med motoren. Men har også lest om andre som har hatt noe problemer, men som også gjerne oppstår på andre merker. Toyota er jo kjent for driftssikkerhet...

Lenke til kommentar
12 hours ago, Dubious said:

Hvorfor SUV, og hvorfor fra forhandler?

Like bra rettigheter fra private og den garantien fra forhandler er ikke mye verdt da de vil trekke ut alt lengst mulig

Ville heller ikke dratt på langtur rett etter å ha kjøpt ny bil
Må ihvertfall få den grundig sjekket av noen du stoler eller uhavengig kontrollør 

Vel, SUV pga en vond rygg. Sitter høyere, som er bedre for meg.

Jeg ønsker å kjøpe fra forhandler som tar garantien gjennom sitt eget firma, men autoconsept etc er uaktuelt. Planen er uansett å gå for en som har en driftsstest fra et verksted eller ta den inn på en NAF test her jeg bor, om ikke forhandler gjør det.

Lenke til kommentar

Ha filtrert bort de uaktuelle, men tilføyd en annen bil som er aktuell, og det er Ford S-MAX ( 2.0 131hk ) 07-08 mod, Titanium).

God plass, og man sitter høyere enn i en vanlig personbil. Jeg vet ikke mye annet om bilen enn det jeg har lest på nett, og ut i fra det virker det som et godt valg. Men det vet kanskje noen her mer om?

Jeg ønsker en bil der jeg sitter litt høyt, i alle fall høyere enn i en stasjonsvogn eller en personbil pga vond rygg.

Plass I bagasjerom teller litt, men ikke alt. RAV4 3 gen har jo litt bedre plass enn 2 gen, med nedfellbare seter så det blir helt flatt, mens S-MAX har diger plass. Når det kommer til interiør og utseende må jeg si jeg liker RAV4 best.

Lenke til kommentar

Ingen av disse suvene fra Asia har noe voldsomt med komfort. CRV må være noe av det mest deprimerende jeg har kjørt. Spesielt første og andre generasjon. Det er alltid risikabelt å kjøpe gammel dieselbil om du er totalt avhengig av å ha bilen på verksted for den minste ting. Turboer, partikkelfiltere, dyser, dieselpumper. Alt dette koster sjelden under 15 tusen kr å reparere og alt dette er halvveis utslitt eller på vei til å ryke på biler som gjerne er 14-15 år gamle. 

Går du for en halvsliten dieselbil så bør du uansett ha en buffer på 20 tusen.  

Endret av Opelduude
Lenke til kommentar
12 hours ago, Opelduude said:

Ingen av disse suvene fra Asia har noe voldsomt med komfort. CRV må være noe av det mest deprimerende jeg har kjørt. Spesielt første og andre generasjon. Det er alltid risikabelt å kjøpe gammel dieselbil om du er totalt avhengig av å ha bilen på verksted for den minste ting. Turboer, partikkelfiltere, dyser, dieselpumper. Alt dette koster sjelden under 15 tusen kr å reparere og alt dette er halvveis utslitt eller på vei til å ryke på biler som gjerne er 14-15 år gamle. 

Går du for en halvsliten dieselbil så bør du uansett ha en buffer på 20 tusen.  

 

9 hours ago, kremt said:

S-Max er typisk familiesliter som de fleste gir faen i. Hardt liv og lite vedlikehold gir kort levetid, mye dyre reparasjoner på disse.

Jeg vil nok kun vurdere de bilene som har komplett servicehistorikk, der siste service er nylig utført. Om mulig, få info om bilen er mye brukt til å trekke vogn tidligere feks. 

De fleste RAV4 på finn som selges via forhandler har god servicehistorikk, og det samme med de S-MAX jeg ser på. En liten buffer har jeg regnet med å ha, men håper jeg slipper å bruke den kort tid etter et kjøp, som en mnd eller to... Valgets kvaler, Liker godt RAV4 men plassen er litt liten i bagasjen, S-MAX har plassen, men angående driftssikkerhet vet jeg lite om den annet enn at den slet i 06-07 og ble visstnok bedre etter 07.

Lenke til kommentar

Det er lite annet å si om bruktbil enn at det er gambling. Du kan få servicehistorikk, og noen kjøpere er nok mer ærlige enn andre, men du vet ikke om noen for eksempel har lånt bilen fra en ærlig selger og råkjørt med den.

For meg er det eneste sikre å spørre selger om du eller dere kan avtale en time hos et verksted, og ut fra hva verkstedet sier og hvordan dette stemmer overens med salgsannonsen, lar dét bestemme hvem som betaler for time. Altså, hvis verkstedet sier den er i så god stand som selger sier, så betaler du for timen. Hvis verkstedet sier den er full av feil som ikke kommer frem i salgsannonsen, betaler selger for timen, ikke bare på grunn av misvisende informasjon, men også fordi selger får verdifull informasjon.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Taurean said:

Det er lite annet å si om bruktbil enn at det er gambling. Du kan få servicehistorikk, og noen kjøpere er nok mer ærlige enn andre, men du vet ikke om noen for eksempel har lånt bilen fra en ærlig selger og råkjørt med den.

For meg er det eneste sikre å spørre selger om du eller dere kan avtale en time hos et verksted, og ut fra hva verkstedet sier og hvordan dette stemmer overens med salgsannonsen, lar dét bestemme hvem som betaler for time. Altså, hvis verkstedet sier den er i så god stand som selger sier, så betaler du for timen. Hvis verkstedet sier den er full av feil som ikke kommer frem i salgsannonsen, betaler selger for timen, ikke bare på grunn av misvisende informasjon, men også fordi selger får verdifull informasjon.

Ja, det er en god ide. Jeg hadde tenkt å uansett ha den aktuelle bilen inn til en NAF test etter kjøp, og eventuelt bruke garanti eller forbrukerkjøpsloven om noe skulle vise seg å være alvorlig og som ikke fremkommer i annonsen og/eller under visning og prøvekjøring.

Men å ha en fersk tilstandsrapport før et kjøp er det beste.

25 minutes ago, kremt said:

Biler over 10 år som daglig bruksbil er sjansespill, kan stoppe ofte og kreve dyre reparasjoner. Biler over 15 år ser man nesten ikke langs veiene lenger.

Nei, det er mer sjelden. Jeg er derfor pirkete og prøver å være forsiktig, siden budsjettet er lavt. For all del, jeg kan uansett ende opp med en bil med problemer uansett om den har blitt fulgt opp med jevnlig service hele veien. 

 

 

Blir det en RAV, må jeg med mitt budsjett gå for en 06-07 mod med høy km (ca 180-200+ km) eller en S-MAX 08-10 mod med middels km (150-180 km). Mulig det er høyt det også..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg drister meg til å foreslå Opel Meriva. Relativt kompakt bil med mye innvendig plass og fleksible løsninger. Høy sittestilling i og Opel sine ryggvennlige AGR seter. 

Da får du nyere bil med betydelig lavere km stand. Og disse er som regel pent kjørt og tatr vare på.

Et eksempel her som selges fra merkeforhandler:

 

https://www.finn.no/174627444

Endret av BigBadAde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...