Gå til innhold

Gå ned i lønn eller bli permittert!


Gjest 41449...507

Anbefalte innlegg

Gjest 41449...507

Arbeidsplassen min innkalte til personalmøte. Der fikk vi beskjed om å gå mye ned i lønn eller bli permitert.

Jeg og 2 andre nektet å gå ned og ble permitert på flekken!

Forholdet mellom oss som nektet og ledelsen er så råttent nå at det er bedre å være permitert enn å være på jobb.

 

Hva gjør vi? 

 

Anonymous poster hash: 41449...507

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det ikkje noke fasitsvar, du bør søke råd hos fagfolk som kjenner saka. Og du burde ha søkt slike råd før du troppa opp på personalmøtet og malte deg opp i eit hjørne ved å nekte å gå ned i lønn utan å sette deg inn i kva som er forskjellen på å jobbe med redusert lønn og å være permittert med redusert lønn. 

Dersom det er håp om at permitteringa blir kortvarig så er saka veldig grei ettersom du fort er tilbake i jobb med lik lønn. Då er det berre samarbeidsklimaet som har blitt dårlegare. 

Kor stor er bedrifta, utgjer dykk 3 som har blitt permittert ein stor del av arbeidsstokken eller er dykk i klart mindretal? Det er ikkje utenkeleg at arbeidsgiver forbereder eit sakleg grunnlag for oppsigelse, særleg om dykk berre er ein liten del av arbeidsstokken. 

Ettersom du blei "permittert på flekken" så forstår eg det slik at du ikkje har fått permitteringsvarsel i forkant? Seriøsiteten og lovlydigheita til arbeidsgiver vil også lagt på veg avgjere korleis du bør ta saka vidare, og kva motreaksjonar du må være oppmerksom på. 

Lenke til kommentar
Gjest da3b9...39a
Gjest 41449...507 skrev (15 timer siden):

Arbeidsplassen min innkalte til personalmøte. Der fikk vi beskjed om å gå mye ned i lønn eller bli permitert.

Jeg og 2 andre nektet å gå ned og ble permitert på flekken!

Forholdet mellom oss som nektet og ledelsen er så råttent nå at det er bedre å være permitert enn å være på jobb.

 

Hva gjør vi? 

 

Anonymous poster hash: 41449...507

Det kan være permitteringen er usaklig. I utgangspunktet er det ryddig å gå etter ansiennitet og/eller arbeidsoppgaver. Det er heller ikke lov til å "permittere folk på flekk

Det høres ikke ut som bedriften din opptrer veldig seriøst, så jeg regner med dere ikke har tariffavtale og tillitsvalgte? I så fall er dette et godt tidspunkt (strengt tatt for sent, men bedre sent enn aldri?) å finne rett fagforening og melde seg inn. 

Hvis du er medlem i en fagforening tar du det gjennom de vanlige kanalene. 

Anonymous poster hash: da3b9...39a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...