Gå til innhold

Denne autonome laderoboten finner bilen din og hurtiglader den


Anbefalte innlegg

Merko. skrev (2 timer siden):

Høres ut som en dyr og dårlig løsning.
Har man en stor parkeringsplass som du sikter til, så er det mye rimeligere at de bare setter opp et felt med vanlige ladestasjoner som man har i dag.
Da får man jo startet lade prosessen med en gang man går ut av bilen, i tillegg til at ladeeffekten er betydelig høyere.

Disse laderobotene vil jo ta opp 2 parkeringsplasser inkl bilen som lades.

Vil den virkelig det?

Med denne løsningen slipper en å vite hvor disse ladeplassene er. En slipper å sjekke også å sjekke om det er ledig plass der og en slipper selv å kople til og fra. Men klart dette er noe nytt og derfor tungt å svelge (for enkelte)!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Hvis ladeporten står midt i front av bilen trenger man ikke roboten stå mellom bilene.

- Hvis ladeporten står i midten, hvorfor navigere en robotarm bort til bilens ladeport, når man kan navigere bilens ladeport fram til en plugg på en fast arm? Det er jo ikke akkurat noe høyt nivå av autonomi som trengs for å treffe en ladeplugg.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 23.4.2020 den 2.45):

Vil den virkelig det?

Med denne løsningen slipper en å vite hvor disse ladeplassene er. En slipper å sjekke også å sjekke om det er ledig plass der og en slipper selv å kople til og fra. Men klart dette er noe nytt og derfor tungt å svelge (for enkelte)!

Beklager tregt svar. vært utilgjengelig for omverden i helgen.

Ok slik jeg ser det for meg:

Man har en parkeringsplass på feks. 500 ved et kjøpesenter.
Men pga disse robotene vil ta en del plass på siden av bilen, så vil man fort havne på 250 plasser istedenfor.

Skal disse robotene i tillegg ta høyde for de el-bilene som lader foran, så må parkeringsplassene være enda dypere, som igjen spiser parkeringsplasser.
La oss si at det da blir 200 plasser igjen.

Så må robotene ha egne kjørebaner slik at de kommer trygt frem og tilbake til sine ladestasjoner, det vil også spise opp mye areal av parkeringsplassen, i tillegg til selve stedet hvor de lader. La oss da si at man har 150 parkeringsplasser igjen.

Få parkeringsplasser, men selve arealet på stedet er like stort som 500 parkeringsplasser.

Så kommer det en unde kjørende, parkerer bilen, setter opp en bestilling av lader og drar inn på hva enn butikk de skal handle på.
Avhengig av hvilket sted de parkerer, så vil det fort ta en liten evighet før roboten når frem til bilen.
Når den først når frem, så gir den veldig lite strøm i forhold til fastmonterte ladere.

Noe som vil ha liten verdi for kunden.
Kan heller ikke se for meg at et kjøpesenter vil begrense parkeringsplassene til feks. 150 plasser når de kunne ha hatt 500.
Bare der taper de jo haugevis av både kunder og penger.

Hadde man derimot hatt en helt normal parkeringsplass, så et spesifikt sted med ei stor laderekke, så hadde det ikke vært noen tvil.
Kunden parkerer der ladestasjonen er montert (sånt ser man vanligvis med en gang, ellers så er det ofte skiltet).

Kunden får startet ladeprosessen med en  gang med over 100% ladestyrke enn roboten uten ventetid, kjøpesenteret beholder sine 500 parkeringsplasser.


Kan på ingen måte se noen fordeler med disse robotene her til lands..Men det er kanskje tungt å svelge når man leser om ny teknologi som man har tro på, men som i realiteten har 0 verdi. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Merko. said:

Kan på ingen måte se noen fordeler med disse robotene her til lands..Men det er kanskje tungt å svelge når man leser om ny teknologi som man har tro på, men som i realiteten har 0 verdi. ;) 
 

Enig - utrolig mye styr for begrenset effekt.

Når det gjelder innendørs parkering kunne jeg mye heller tenker meg 'serviceskinner' i taket over den 'indre enden' av parkeringsplassene i hele parkeringsplassradens lengde hvor laderen kjører på og kan kjøre fra plass til plass. Skinnene leverer strømmen men kan samtidig brukes også til det kjente system med grønne/røde lys som på lang avstand indikerer en ledig plass. Et blått lys kan indikere at en plass er ledig og en lader er tilgjengelig. Også vanlig belysning kan monteres under skinnen - strøm er jo allerede der.

Ladekablene henger under laderen med en spiralkabel (eller liknende), dvs høyt nok at de ikke er i veien for inn- og utkjøring. Har bilen ladekontakt foran, parkerer man med snute inn ellers rygge man inn, drar kontakten ned og plugger inn.

Sidene laderne ikke kan kjøre forbi hverandre på skinnen blir det noen begrensninger som andre kan prøve å løse. Ellers er det bare å sette enda en lader på skinnen dersom behovet tilsier dette.

Har ikke patentsøkt løsningen, det er bare å forsyne seg ?

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (13 minutter siden):

Når det gjelder innendørs parkering kunne jeg mye heller tenker meg 'serviceskinner' i taket over den 'indre enden' av parkeringsplassene i hele parkeringsplassradens lengde hvor laderen kjører på og kan kjøre fra plass til plass.

Med ein slik installasjon så er det vell like enkelt å montere vanleg infrastruktur for lading, eventuelt å trekke ladekabel i taket fram til kvar enkelt parkeringsplass frå ein sentral ladeboks? Poenget med ein sjølvgåande robot med batteri forsvinn litt om ein uansett må til med ein større installasjon.

Ser for meg at denne løysninga for lading er mest aktuell i parkeringhus og parkeringsplassar der det ikkje kan byggast tradisjonell infrastruktur, som til dømes parkeringshus der det er så lavt mellom betongdekka at det ikkje er plass til kabelgater eller nedgravde kablar, i verne/bevaringsverdige parkeringshus, parkeringshus med svært lav elbilandel og varierande bruk som til dømes eit burettslag/sameige der veldig få bebuarar har behov for elbillading og alle har faste parkeringsplassar, og liknande spesialtilfeller der det å byge vanleg elbillading er vanskeleg å få til utan at vesentlege utgifter.
Robotlading blir nok ikkje eit billig alternativ, så det skal nok være heilt spesielle omstendigheiter før robotlading blir eit meir økonomisk valg enn å bygge vanlege hurtigladarar, driftskostnadane med ein sjølvkøyrande robot blir nok høge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko. skrev (På 27.4.2020 den 0.49):

Beklager tregt svar. vært utilgjengelig for omverden i helgen.

Ok slik jeg ser det for meg:

Man har en parkeringsplass på feks. 500 ved et kjøpesenter.
Men pga disse robotene vil ta en del plass på siden av bilen, så vil man fort havne på 250 plasser istedenfor.

Skal disse robotene i tillegg ta høyde for de el-bilene som lader foran, så må parkeringsplassene være enda dypere, som igjen spiser parkeringsplasser.
La oss si at det da blir 200 plasser igjen.

Så må robotene ha egne kjørebaner slik at de kommer trygt frem og tilbake til sine ladestasjoner, det vil også spise opp mye areal av parkeringsplassen, i tillegg til selve stedet hvor de lader. La oss da si at man har 150 parkeringsplasser igjen.

Få parkeringsplasser, men selve arealet på stedet er like stort som 500 parkeringsplasser.

Så kommer det en unde kjørende, parkerer bilen, setter opp en bestilling av lader og drar inn på hva enn butikk de skal handle på.
Avhengig av hvilket sted de parkerer, så vil det fort ta en liten evighet før roboten når frem til bilen.
Når den først når frem, så gir den veldig lite strøm i forhold til fastmonterte ladere.

Noe som vil ha liten verdi for kunden.
Kan heller ikke se for meg at et kjøpesenter vil begrense parkeringsplassene til feks. 150 plasser når de kunne ha hatt 500.
Bare der taper de jo haugevis av både kunder og penger.

Hadde man derimot hatt en helt normal parkeringsplass, så et spesifikt sted med ei stor laderekke, så hadde det ikke vært noen tvil.
Kunden parkerer der ladestasjonen er montert (sånt ser man vanligvis med en gang, ellers så er det ofte skiltet).

Kunden får startet ladeprosessen med en  gang med over 100% ladestyrke enn roboten uten ventetid, kjøpesenteret beholder sine 500 parkeringsplasser.


Kan på ingen måte se noen fordeler med disse robotene her til lands..Men det er kanskje tungt å svelge når man leser om ny teknologi som man har tro på, men som i realiteten har 0 verdi. ;) 

Hvis du forutsetter at det ikke går (egne kjørebaner, ikke plass mellom biler), så går det sikkert ikke!

Om en robot må bevege seg i ganghastighet 100 meter (snittavstand), så tar det ca 1,2 minutt (som du betegner som en evighet!). Jeg forutsetter ingen egne kjørebaner for robotene. Robotene kan ha lange armer slik at de rekker inn til sidemonterte ladeporter selv om de står ved enden av bilen.

Flere arbeider med et slikt konsept, inklusive VW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

 Robotene kan ha lange armer slik at de rekker inn til sidemonterte ladeporter selv om de står ved enden av bilen.

Liten robot som skal ha en arm som strekker seg helt bak? :) særlig.
Nei denne ideen er død, for Norge hvertfall, så får vi se hva andre produsenter kan komme opp med som fungerer.

 

Model S | Tesla

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko. skrev (12 minutter siden):

Liten robot som skal ha en arm som strekker seg helt bak? :) særlig.
Nei denne ideen er død, for Norge hvertfall, så får vi se hva andre produsenter kan komme opp med som fungerer.

 

Model S | Tesla

At en arm skal kunne strekke seg fra en ende til den andre er naturligvis ikke mulig. At Norge skal være i en særstilling i forhold til en robotløsning, har jeg vanskelig for å forstå. En løsning med roboter vil kanskje betinge en litt større bredde for hver parkeringsplass (for eksempel 20 cm), hvilket kan by på fordeler for øvrig  (og også færre parkeringsplasser).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 minutter siden):

At en arm skal kunne strekke seg fra en ende til den andre er naturligvis ikke mulig. At Norge skal være i en særstilling i forhold til en robotløsning, har jeg vanskelig for å forstå. En løsning med roboter vil kanskje betinge en litt større bredde for hver parkeringsplass (for eksempel 20 cm), hvilket kan by på fordeler for øvrig  (og også færre parkeringsplasser).

Uansett så ser jeg ingen fordeler med en robot som skal kjøre rundt på en parkeringsplass.
Ha det slik som det er i dag med ladestasjoner, hvor folk vet at det faktisk er ledig lader enn at de må parkere, finne frem app så se at det ikke er noen ledige..

I tillegg så kan de heller montere en "Robot arm" på den fastmonterte ladestasjonen slik at latsabbene ikke må plugge i kabelen selv.

Lenke til kommentar
Merko. skrev (5 timer siden):

Uansett så ser jeg ingen fordeler med en robot som skal kjøre rundt på en parkeringsplass.
Ha det slik som det er i dag med ladestasjoner, hvor folk vet at det faktisk er ledig lader enn at de må parkere, finne frem app så se at det ikke er noen ledige..

I tillegg så kan de heller montere en "Robot arm" på den fastmonterte ladestasjonen slik at latsabbene ikke må plugge i kabelen selv.

Parkere skal en jo uansett og her kan en finne første og beste plass og bruke ti sekunder for å bestille en lading (noen ganger får en ikke ladet innen oppgitt tid en har til rådighet, det er verste utfall).

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Parkere skal en jo uansett og her kan en finne første og beste plass og bruke ti sekunder for å bestille en lading (noen ganger får en ikke ladet innen oppgitt tid en har til rådighet, det er verste utfall).

Uansett hvordan du snur og vender på det, så vil løsningen din være:

  • Dyrere totalløsning, enn vanlige ladestasjoner man benytter seg av i dag.
  • Minst dobbel så treg ladehastighet, når den først lader.
  • Tar tid før den når bilen (Avhengig av lokasjon på robot).

Normalt sett er vel også ladestasjonene på "best plass" da de ofte er helt nærme bygget, hvertfall de stedene jeg har lagt merke til, men det varierer nok fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Merko. skrev (42 minutter siden):

Uansett hvordan du snur og vender på det, så vil løsningen din være:

  • Dyrere totalløsning, enn vanlige ladestasjoner man benytter seg av i dag.
  • Minst dobbel så treg ladehastighet, når den først lader.
  • Tar tid før den når bilen (Avhengig av lokasjon på robot).

Normalt sett er vel også ladestasjonene på "best plass" da de ofte er helt nærme bygget, hvertfall de stedene jeg har lagt merke til, men det varierer nok fra sted til sted.

1) Ved å øke antall roboter i tråd med etterspørsel, vil en kunne ha optimal bruk av hver robot. Robot vil kunne masseproduseres (lav pris) . Faste ladere vil fort ha dårlig utnyttelse da hver bil står lengre enn tiden ladingen tar.

2) Hvorfor lavere effekt på robot enn fast lader?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 4/22/2020 at 8:52 PM, Ketill Jacobsen said:

Dette opplegget vil bare fungere på store parkeringsplasser (i forbindelse med kjøpesentre etc), for eksempel over 500 plasser, hvorav ti til enhver tid ønsker å lade (hvis flere så er det jo meget enkelt å få flere roboter). En 16 A lading er meningsløs. Det vil gi bare 3,7 kWh per time. Ingen gidder å kople på og av for så lite. Hva tror du 500 stk 50 kW ladere vil koste å installere og drifte?

En løsning der du via mobil bruker 10 sekunder for å bestille og etter en time eller to har du på mirakuløs måte fått ladet batteriet med 30 til 70 kWh (uten at du har merket noe), virker på meg å være en flott løsning. Robotene kan holdes operative hele tiden ved at antall utvides etter behov og det behøves et minimum av areal til dem (deres ladeplass).

Beklager, jeg glemte å sjekke om det var noen som svarte på det jeg skrev. Tanken bak mitt forslag var selvfølgelig ikke type "lading på kjøpesenter mens du handler". 

Elbiler som selges nye i dag, har stort sett nok kapasitet til å klare den daglige bruken for folk flest. Dermed er det i all hovedsak to typer lading som trengs:

  • Lading om natta eller på langtidsparkering, som flyplasser.
  • Lading underveis på lengre turer.

Mitt forslag var da med hensyn til den første typen lading. Spesielt ved flyplasser, vil en lastbalansering og intelligent styring av 16A ladekurser fungere aldeles utmerket, men også til stor del på gateplan. Gateplan nevnes da i første rekke fordi veldig mange som bor i byene våre ikke har lademulighet hjemme. De vil da være avhengig av å få ladet om natta, der de bor. Ladebehovet vil selvfølgelig være forskjellig fra dag til dag, etter hva slags bil man har, og så videre. -Men hvis man alltid kunne være rimelig sikker på å få parkert et sted der det er en kontakt, ville den daglige ladingen være løst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...