Gå til innhold

Gikk fra olje til strøm: «Hele verden» vil ha el-båter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen maler det kanskje noe rosenrødt, da realitetene er at en tur på sjøen må vare mindre enn en 1 time.

Oppdrett er en nisje hvor tur/retur er innenfor, men tunge batterier vil også gå ut over farten. Med 20 knop kommer en til en holme 15 km borte.

Så begrepet "Rekkeviddeangst" er kanskje mer reelt i båt enn i bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott med elbåter men havne annleggene og fritids bryggene rundt omkring er ikke forberedt for en stor andel elbåter. De fleste havner for fritidsbåter har heller ikke infrastruktur for lading og båtforeningene er nok ikke forberedt på å bygge ut annleggene for å tekkes lading av elbåter i stort mon. Og de er i tillegg som regel begrenset til 10A 230V, beregnet for lading av forbruksbatteriene i blant i toppsesong. Ikke for lading av 200+ elbåter som kommer inn i det sola går ned på kvelden og som skal være klar igjen når solen atter stiger.

At større havneannlegg har 125A 400V er jo fint men er nå alikavel ikke mange plasser du får okkupere de uttakene i lange tider for å fylle tanken. Her må drt massiv utbygging til.

Rosenrødt var bare fornavnet

Lenke til kommentar
aanundo skrev (1 time siden):

Så begrepet "Rekkeviddeangst" er kanskje mer reelt i båt enn i bil.

Det er derfor jeg er ivrig tilhenger av hybrid på sjøen. El til vanlig, og eksosmotor til de sjeldne gangene man plutselig får bruk for det.

@EremittPåTur Tiltenkt kundegruppe har enten eksisterende 400V 125A eller etablerer det selv mellom de faste punktene båten skal innom.

Nå handler ikke dette om fritidsbåter, så jeg vil egentlig ikke være med på den avsporingen, men vil bare kjapt si at hybridkonsepter kan ha noe for seg der også, men med mindre batterier pga pris og solceller for opplading pga kapasitet i fritidsbåthavner. Pga batterikostnader vil el-drift i fritidsbåter begrense seg til lydløse og eksosløse 5kn i havneområder, posisjonsholding over gode fiskeplasser og sakte dorging. Ingen lyd og stinkende eksos er altså salgsargumentene.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det positive her er at de tenker å bruke en mere fornuftig båt som utgangspunkt, og ikke hydrofoiler i carbonfiberkompositt.

Man er mere jordnær tross alt, og tenker praktisk.

Tankegangen med å bruke frekvensomformer til både lading og drift liker jeg, håper det ikke er noe de kunne patentert, for da har de kanskje røpet for mye(?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (15 timer siden):

Det positive her er at de tenker å bruke en mere fornuftig båt som utgangspunkt, og ikke hydrofoiler i carbonfiberkompositt.

Man er mere jordnær tross alt, og tenker praktisk.

Tankegangen med å bruke frekvensomformer til både lading og drift liker jeg, håper det ikke er noe de kunne patentert, for da har de kanskje røpet for mye(?)

Har du i det hele tatt lest artikkelen?

"Evoy produserer ikke selve båtene, men leverer det elektriske framdriftssystemet."

"Evoy vil på sin side spare mer vekt og utgifter på ladesystemet, som de har søkt om patent på."

 

 

Lenke til kommentar
U6Q30S1N skrev (10 timer siden):

Har du i det hele tatt lest artikkelen?

"Evoy produserer ikke selve båtene, men leverer det elektriske framdriftssystemet."

"Evoy vil på sin side spare mer vekt og utgifter på ladesystemet, som de har søkt om patent på."

 

 

Morsom du? jeg skrev IKKE at de bygger båtene selv, de starter med skrog sveist sammen av PEHD rør og plater, på en fabrikk i nord, Helgeland plast, som før var mere kjent for laksemerder. PolarCirkel er godt kjent.

At de har søkt om patent på ladesystemet står ikke skrevet i denne artikkelen, og jeg har også LEST den.?

 

Lenke til kommentar

Heh, de har forandret artikkelen, før sto det

"Evoy vil på sin side spare mer vekt og utgifter på ladesystemet, som de har søkt om patent på."

Nå står det

"Evoy har testet forskjellige ladeløsninger for vekselstrøm (AC), blant annet inverteren til motor der den også fungerer lader. Denne løsningen ble dessverre for dyr og tung, så de har nå endt opp på en mer tradisjonell løsning"

Men overskriften på avsnittet er den samme "Eget ladesystem" og det stemmer ikke lenger da de har gått over til en tradisjonell løsning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...