Gå til innhold

Skylle "kvernet" (blendet) mat i dass?


Taurean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Larzen_91 skrev (1 time siden):

Problemet vil nok bli som med tette blodårer, fettet blir kalt og klumper seg opp uansett. Så jeg ville nok holdt meg til det de sier, kun bæsj, tiss og dopapir.

Hehe, hva om jeg blander 2 dl med salmiakk i blenderen med det? ^^, Det skal jo løse opp fett ;D

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, er ikke kjemiker. Men linja alle som jobber med avløp fører er KUN bæsj, tiss og dopapir. Det er tross alt de som må stake opp igjen det som eventuelt tetter seg. Jeg har litt trange rør her i mitt gamle hus, så hos meg tror jeg det stopper seg først lokalt, så jeg vet hvordan det er å vasse i møkkasørpa og stake/spyle rent.

Lenke til kommentar

Uansett kva du bruker som fettløysemiddel så vil dette blande seg ut og bli skylt vekk frå det fettet som du hadde tenkt å løyse opp. Salmiakken vil fort bli skylt lengre ned i kloakksystemet medan fettet blir sittande igjen høgare oppe. 

Mat vil også ha fibertrådar, så sjølv om maten er køyrd gjennom ein blender (eller avfallskvern) så vil det være igjen fiber som kan feste seg og tette igjen røyr. Tenk appelsinjuice som er fult av fruktkjøtt som gjer væska "klumpete". Dette er eit langt mindre problem når maten har vært gjennom fordøyingssystemet ettersom fibera då har blitt kjemisk svekka. 

Ei anna utfordring er at ufordøya mat gir gode levevilkår for både rotter og bakteriar, som igjen har sine hygieniske og luktmessige utfordringar. Høgare rottebestand er ikkje berre eit problemet for avløpsetaten, det vil også føre til at rotter utvider sine territorier og dukker opp andre plassar også. 

 

Dersom dette skal være ein fornuftig framgangsmåte for matavfall så må du konstant spyle ned fettllysar, og maten bør kjemisk behandlast som om den har vært fordøya, og då er vi tilbake til at du må ha maten i ein dunk med illeluktande væske i staden for små posar i matavfalldunken. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

Uansett kva du bruker som fettløysemiddel så vil dette blande seg ut og bli skylt vekk frå det fettet som du hadde tenkt å løyse opp. Salmiakken vil fort bli skylt lengre ned i kloakksystemet medan fettet blir sittande igjen høgare oppe. 

Mat vil også ha fibertrådar, så sjølv om maten er køyrd gjennom ein blender (eller avfallskvern) så vil det være igjen fiber som kan feste seg og tette igjen røyr. Tenk appelsinjuice som er fult av fruktkjøtt som gjer væska "klumpete". Dette er eit langt mindre problem når maten har vært gjennom fordøyingssystemet ettersom fibera då har blitt kjemisk svekka. 

Ei anna utfordring er at ufordøya mat gir gode levevilkår for både rotter og bakteriar, som igjen har sine hygieniske og luktmessige utfordringar. Høgare rottebestand er ikkje berre eit problemet for avløpsetaten, det vil også føre til at rotter utvider sine territorier og dukker opp andre plassar også. 

 

Dersom dette skal være ein fornuftig framgangsmåte for matavfall så må du konstant spyle ned fettllysar, og maten bør kjemisk behandlast som om den har vært fordøya, og då er vi tilbake til at du må ha maten i ein dunk med illeluktande væske i staden for små posar i matavfalldunken. 

Gode poeng da! Men hva ville en slik "illeluktende væske" være? ^^ Hvis magesyren vår er godt nok til å gjøre det bra nok til å spyle ned, så må det vel være syntetisk fremstilte syrer som kan gjøre det samme, og raskere?

 

HF- skrev (4 minutter siden):

Et den maten du lager, så er problemet borte

Joda, gjør vanligvis det ^^ Men jeg er ikke en maraboustork, så jeg klarer ikke å spise bein ^^, Men de spiser metallbiter også da ;D Har vel kanskje spist en tiøring da jeg var liten men ikke noe annet metallisk ^^

Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 timer siden):

Så da må det finnes noe som gjør matrestene ph-nøytralt og klart for kloakken?

Det jeg sier er at det som er bæsj ikke er det samme som innholdet i magesekken din. Det nøytraliseres på vei ut av magesekken før det når tarmene. Som sagt, hadde det ikke blitt gjort hadde tarmene dine fått kjørt seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...