Gå til innhold

Her er PlayStation 5-kontrolleren


Anbefalte innlegg

Iki skrev (2 timer siden):

Sony solgte PS3 med et tap på ca $300 USD.

Ps4 ble solgt med en fortjeneste på ca $20 USD.

Om ps5 koster mer å lage enn en ps4, men selges med et tap nærmere PS3, så kan den fort koste mindre enn man skulle tro.

PS3-lanseringen er heller ikke direkte sammenliknbar. Da PS3 ble lansert pågikk det en viktig kamp om det neste fysiske video-formatet (I all hovedsak Blu-Ray mot HD-DVD). Og Sony hadde sterke økonomiske fordeler ved å få pushet ut sin Blu-Ray-teknologi. Og PS3 ble brukt som en sterk inngangsbillett til det nye formatet.

Noe som gjør at jeg tviler sterkt på at de tillater et så stort tap på PS5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CaZpeR skrev (18 minutter siden):

PS3-lanseringen er heller ikke direkte sammenliknbar. Da PS3 ble lansert pågikk det en viktig kamp om det neste fysiske video-formatet (I all hovedsak Blu-Ray mot HD-DVD). Og Sony hadde sterke økonomiske fordeler ved å få pushet ut sin Blu-Ray-teknologi. Og PS3 ble brukt som en sterk inngangsbillett til det nye formatet.

Noe som gjør at jeg tviler sterkt på at de tillater et så stort tap på PS5.

Mulig, men de vil tjene mer på at man kjøper ps5 med dens teknologi, slik at utviklerne lager spill for denne teknologien.

Om en tredjeparts utvikler lager et spill til alle tre konsollene så vil det kanskje ikke støtte Sony's avanserte lydsimulator, kontrollere, eller lagring.

Men om Sony da får et enda større forsprang enn det de har nå, så kan det få utviklerne til å tenke seg om.

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 minutt siden):

Mulig, men de vil tjene mer på at man kjøper ps5 med dens teknologi, slik at utviklerne lager spill for denne teknologien.

Om en tredjeparts utvikler lager et spill til alle tre konsollene så vil det kanskje ikke støtte Sony's avanserte lydsimulator, kontrollere, eller lagring.

Men om Sony da får et enda større forsprang enn det de har nå, så kan det få utviklerne til å tenke seg om.

Hjelper ikke stort når Xbox Series X er så lik som PS5 rent teknologisk. De har en raskere SSD og avansert lydsimulator, men det er det. Jeg har ikke tro på at Sony selger PS5 med et så stort tap som de gjorde med PS3. De får ikke igjen så mye som de gjorde ved at Blu-Ray ble det vinnende video-formatet. De vil ikke tjene så mye på at utviklere velger deres plattform (ikke når XSX er såpass lik).

Det gjenspeiler seg også litt i valg av lagringsplass. Det at de nå går for 825GB (og da snakker vi før OS tar sin del av kaka (93GB på PS4 Pro)) sier sitt om at de presser på maskinvaren for å få ned kostnaden på produksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (13 minutter siden):

Hjelper ikke stort når Xbox Series X er så lik som PS5 rent teknologisk. De har en raskere SSD og avansert lydsimulator, men det er det. Jeg har ikke tro på at Sony selger PS5 med et så stort tap som de gjorde med PS3. De får ikke igjen så mye som de gjorde ved at Blu-Ray ble det vinnende video-formatet. De vil ikke tjene så mye på at utviklere velger deres plattform (ikke når XSX er såpass lik).

Det gjenspeiler seg også litt i valg av lagringsplass. Det at de nå går for 825GB (og da snakker vi før OS tar sin del av kaka (93GB på PS4 Pro)) sier sitt om at de presser på maskinvaren for å få ned kostnaden på produksjonen.

Det er ikke mye likt mellom konsollene.

Playstation kjører med variable frekvenser (selv om de stort sett er låst på maks) og de kan styres av utviklerne selv.

De har forskjellige mengder brukbare kjerner, minne, osv.

Det eneste som er likt er at de har samme arkitektur.

 

Ellers kan de oppgitte 825 GB være uten OS, altså at det egentlig er snakk om 1 TB.

Spill vil ta mye mindre plass, så det er heller ikke noe poeng med så mye lagring lengre.

Lenke til kommentar
Iki skrev (Akkurat nå):

Det er ikke mye likt mellom konsollene.

Playstation kjører med variable frekvenser (selv om de stort sett er låst på maks) og de kan styres av utviklerne selv.

De har forskjellige mengder brukbare kjerner, minne, osv.

Det eneste som er likt er at de har samme arkitektur.

 

Ellers kan de oppgitte 825 GB være uten OS, altså at det egentlig er snakk om 1 TB.

Spill vil ta mye mindre plass, så det er heller ikke noe poeng med så mye lagring lengre.

De er svært like. Eneste forskjellen er de du nevner over. Det handler bare om hvordan utviklerne vil optimalisere for hver konsoll. Det er ikke like store forskjeller som vi har sett i tidligere generasjoner av konsoller.

Oppgitte 825GB er den totale mengden (uten OS). De var fristet å legge til mer, men det var for dyrt. (kilde: https://youtu.be/ph8LyNIT9sg?t=945)

 

Lenke til kommentar

PS3 holdt på å kjøre Sony konkurs, så de kommer neppe til å subsidiere så mye på nytt. Tror ikke de legger seg så langt unna break even. Hvis ryktene er sanne kommer vel Sony til å fikse kjølingen for å booste ytelsen da MS har gjort en god kjølejobb. MS har kommet langt siden den originale Xbox, og de lærte masse av Xbox 360.

PS4 hadde grei nok kjøling hvis alt var ok, mens Xbox One var bygget ganske overspesifiset og var derfor mer stille. Sony har vel mer eller mindre fortsatt filosofien rundt PS4 og skalerte opp kjølingen til å matche, mens MS har innovert ytterligere på et godt design.

Sånn media/PR legger fram ting nå virker Sony å være litt i bakevja hardware-messig, men det er enda lenge igjen, og det er noe tid igjen til å fikse. Fint å kunne hatt MS hardware og Sony Software slik det ser ut nå.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Iki skrev (3 timer siden):

Spill vil ta mye mindre plass, så det er heller ikke noe poeng med så mye lagring lengre.

Nå sporer jeg litt av, men har du noe mer info om at spill vil ta mindre plass fremover?

Mitt inntrykk er at "alle" populære spill nå om dagene lett passerer 100GB, hvertfall på PC.
Vil tro man ser tilsvarende tendenser på PS5 med oppgradert grafikk ol.

Lenke til kommentar
Merko. skrev (4 timer siden):

Nå sporer jeg litt av, men har du noe mer info om at spill vil ta mindre plass fremover?

Mitt inntrykk er at "alle" populære spill nå om dagene lett passerer 100GB, hvertfall på PC.
Vil tro man ser tilsvarende tendenser på PS5 med oppgradert grafikk ol.

For å svare på Iki sin påstand - Er vel snakk om at PS5 skal benytte seg av kompresjon. I tillegg vil ikke spill trenge å kopiere data etc. for å få tilgang fortere fra en platebasert harddisk (som sitter i PS4'en) - Rakk i farten å finne punktet om kompresjon (pga. Kraken-bildet). Dette med at data blir kopiert flere ganger er også nevnt i samme foredraget, men rakk ikke å lete det frem, men er snakk om at spillene vil ta mindre plass pga. dette. Det jeg dog frykter er at dette brukes som argument til å pakke mer innhold inn i spillet. Noe som igjen ikke hjelper på størrelsen på spillet til slutt:

https://youtu.be/ph8LyNIT9sg?t=1014

 

Endret av CaZpeR
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror nok 3D-lyd fra PS5 er bedre enn XsX ved launch+. Den jobben de har gjort med head transfer er ganske imponerende. Generelt har de et stort fokus på immersion på lydsiden. Det at Sony har valgt constant power og variable frekvenser biter dem litt i forhold til hva MS disker opp med. Kan tenke meg det er noen utviklere som synes dette er en unødvendig bekymringsfaktor, men økonomisk og funksjonelt sett for Sony er det jo en stor fordel når en slipper mindre PSU og får stabilisert varmeutvikling. Dette passer nok inn i en helhetlig filosofi ang. bang for the buck så lenge utviklerene forholder seg til det aktivt. Virker litt som det blir lettere å porte til XsX en PS5. Virker litt som Sony ønsker å bevise at å lære SPE har hatt gevinst for de som skal utvikle for PS5, men dette synes jeg var litt på tynn is. Blir uansett spennende å se hvordan det blir på SKU-fronten og prisingen. Rent teknisk på delekost ser det ut som Sony har fordelen, men tror nok MS kommer til å subsidiere strategisk for lønnsomhet over tid. Det kan funke for dem om de får dreis på eksklusivene. Håper de fikser opp GUIet sitt og at Sony beholder essensen i sitt på PS4 som er veldig ryddig og funksjonelt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (13 timer siden):

Tror nok 3D-lyd fra PS5 er bedre enn XsX ved launch+. Den jobben de har gjort med head transfer er ganske imponerende. Generelt har de et stort fokus på immersion på lydsiden. Det at Sony har valgt constant power og variable frekvenser biter dem litt i forhold til hva MS disker opp med. Kan tenke meg det er noen utviklere som synes dette er en unødvendig bekymringsfaktor, men økonomisk og funksjonelt sett for Sony er det jo en stor fordel når en slipper mindre PSU og stabilisert varmeutvikling. Dette passer nok inn i en helhetlig filosofi ang. bang for the buck så lenge utviklerene forholder seg til det aktivt. Virker litt som det blir lettere å porte til XsX en PS5. Virker litt som Sony ønsker å bevise at å lære SPE har hatt gevinst for de som skal utvikle for PS5, men dette synes jeg var litt på tynn is. Blir uansett spennende å se hvordan det blir på SKU-fronten og prisingen. Rent teknisk på delekost ser det ut som Sony har fordelen, men tror nok MS kommer til å subsidiere strategisk for lønnsomhet. Det kan funke for dem om de får dreis på eksklusivene. Håper de fikser opp GUIet sitt og at Sony beholder essensen sitt på PS4 som er veldig ryddig og funksjonelt.

Vi får se. Microsoft satser stort på lyd med XSX også:
https://www.gamesradar.com/xbox-series-x-may-push-sound-more-than-ever-before-with-dedicated-hardware-acceleration/

Venter i spenning på den fysiske PS5-konsollen. Rapportene om overoppheting og mulig redesign er ikke bra, men håper det er FUD enn sannhet (Mens på team green så ser det ut som at det endelige designet fungerer bra).

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Sony blir neppe å slippe PS5 med for dårlig PSU og kjøling. Sånn japansk kultur normalt er blir nok dette fikset før release om de har feilberegnet behovet eller har ønsket å pushe prisen ned / for langt med. Normalt gjør dem gode kompromisser som ikke er dårlig, så justeringene blir nok relativt små og fornuftige. De tåler vel å bruke litt mer yen på dette i forhold til hva MS gjør.

Selv om PS5 blir litt dårligere på spec, så foretrekker jeg det helhetsmessig over XsX. Tror nok de ror dette i land så mye som står på spill. MS har lagt mye i markedsføring tidligere enn Sony, men er nok mange som er lojale mot Sony.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...