Gå til innhold

Bygge egen server


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lyst til å bygge egen server til å hoste filer, egen nettside og småtteri som det.
Skal rett og slett brukes til å lære meg koding, nettverk sikkerhet m.m.
Tenkte den skulle stå i leiligheta og ikke ta opp alt for mye plass. Kanskje et lite chassi.
Litt usikker på hvordan jeg går fram med server bygging. Jeg har tidligere bygget pc'er og kan noe om det.
Hva bør jeg tenke på og er det noen ferdigbygde eller selvbygde dere anbefaler?
Specs?

Vet jeg spurte veldig vagt, men det er rett og slett fordi jeg ikke veit hvor jeg skal begynne


Tusen takk for at du leste :)
-Server noob

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel begynne med å finne ut hvor mye harddiskplass du trenger, hvor mye RAM og hvor kraftig prosessor.

Ettersom dette ikke er til profesjonelt bruk så regner jeg med at en pc bygget i et vanlig kabinett er tilstrekkelig.

Skal serveren kjøres med Windows eller Linux?

Lenke til kommentar

Er dataen virksomhetskritisk kjører man ECC RAM ,en dette er en del dyrere enn vanlig RAM. Mye RAM kan være en fordel hvis du skal virtualisere mye. Trenger du høy throughput på prosessoren kan det vær en fordel å velge Xeon, Threadripper eller Epyc prosessorer. Krever du høy hastigheter kan du velge nettverkutstyr som støtter 10 GigE. ellers har du, som nevnt over, noen valg på server OS. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, ilpostino said:

Er dataen virksomhetskritisk kjører man ECC RAM ,en dette er en del dyrere enn vanlig RAM. Mye RAM kan være en fordel hvis du skal virtualisere mye. Trenger du høy throughput på prosessoren kan det vær en fordel å velge Xeon, Threadripper eller Epyc prosessorer. Krever du høy hastigheter kan du velge nettverkutstyr som støtter 10 GigE. ellers har du, som nevnt over, noen valg på server OS. 

Har ikke hatt noe RAM-problemer man kan regne på i dekader. Tror et godt design på HK og en god PSU gjør at RAM-feil oppstår uhyre sjeldent. Virker nesten som problemet i praksis ikke er spesielt stort, men ville nok ikke skimpet på ECC RAM for en viktig server. Det har vært snakket om variasjon i kosmisk stråling som kan være utslagsgivende for bitfeil i enkelte kretser.

Lenke til kommentar

Les deg også opp på forskjellige harddisk-kvaliteter (og bruk av flere disker i RAID). De billigste diskene vil ikke tåle å stå å snurre 24/7. Selvfølgelig kan det ikke være noe automatisk power down etter x antall timer. Et alternativ ril vanlig server-oppsett kan være å bare dele ut en PC-disk åpent i nettverket.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...