Gå til innhold

Svensk Viaplay i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjell Olaf Winther skrev (39 minutter siden):

Hva er det du vil se der som ikke norske Viaplay har ?

Jeg er stor Formel 1-fan. Siden Viasat fikk rettigheter til å sende F1, så har jeg hatt den svenske kanalen Viasat Motor HD i mitt abonnement. Gjennom det har jeg også blitt storfan av Janne Blomqvist, som sammen med diverse makkere har kommentert treningene/kvalifiseringene/løpene på mesterlig vis. Jeg har forøvrig hørt på Janne siden Canal Digitals kiosktilbud fra rundt 1999.

Uten særlig forvarsel stenger så Viasat for denne dedikerte motorkanalen i Norge, og erstatter den med Viasportkanalene. Her tvinges man til å høre på norske nitriste og tøvete kommentatorer, som er katastrofer i forhold til svenskene. Opplevelsen med F1 på TV er forringet med flere hakk for meg, og det går mest i å irritere seg over stadige feil som kommer fra kommentatorene. I tillegg går de svenske sendingene langt mer i dybden før løpene, med intervjuer og innslag fra banene. Jeg kan ikke fatte at kanalen plutselig skal være totalt utilgjengelig for oss nordmenn - det burde ikke være noen sak å innlemme den i en eller annen sportspakke. 

Derfor prøver jeg å finne muligheter for å kunne vri mitt viaplay-abonnement over på svensk, der de svenske utgavene av løpene ligger.   

Lenke til kommentar
iGlenn skrev (11 minutter siden):

Har du prøvd å logge inn på Viaplay.se med din norske bruker, evt prøvd å registrere deg der med en ny bruker dersom den norske brukeren ikke fungerer?

Dersom det er regionsperre kan du prøve med VPN.

Takk for svar. Jeg har prøvd det, og bruker ExpressVPN. Med den gang jeg logger inn, så "spretter" det over på norsk igjen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne lage en ny bruker der da - jeg er jo registrert med norsk mailadresse og norsk betalingskort osv. Har du noen tips?

 

Comma Chameleon skrev (10 minutter siden):

Jeg låner ofte svensk viaplay bruker. Funker utmerket. Uten VPN eller noe.

Takker for svar. Da kjenner du vel noen i Sverige som er villig til å låne deg brukeren sin?

Lenke til kommentar
20 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Hvis du har bekjente i Sverige, så kan du få de til å kjøpe en Viasat satellitt boks med abonnement, og bruke den i Norge.

Det vil vel koste litt, men da får du F1 i 4K, og kan velge kommentarer.

Så får vi se om det blir noe løp i Australia...og andre steder.

Overrasker meg egentlig om Viasat og Canal Digital kjører med separate strømmer for norge og sverige. Kan være at man med norsk abo kan endre lydspråk på kanalen.

Har ikke sjekket om man i Viaplay-appen kan endre språk. For en del (moderne) strømmeteknologier går videobilde og lyd separat, nettopp for at man skal slippe å enkode bildedataene flere ganger avhengig av språk. Ikke valg for å endre språk for sendinger i Viaplay-appen?

Endret av NULL
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (20 timer siden):

Hvis du har bekjente i Sverige, så kan du få de til å kjøpe en Viasat satellitt boks med abonnement, og bruke den i Norge.

Det vil vel koste litt, men da får du F1 i 4K, og kan velge kommentarer.

Så får vi se om det blir noe løp i Australia...og andre steder.

Har nok ikke det, men det kunne jo vært en mulighet. Har ikke parabol heller.

 

NULL skrev (36 minutter siden):

Overrasker meg egentlig om Viasat og Canal Digital kjører med separate strømmer for norge og sverige. Kan være at man med norsk abo kan endre lydspråk på kanalen.

Har ikke sjekket om man i Viaplay-appen kan endre språk. For en del (moderne) strømmeteknologier går videobilde og lyd separat, nettopp for at man skal slippe å enkode bildedataene flere ganger avhengig av språk. Ikke valg for å endre språk for sendinger i Viaplay-appen?

Har akkurat skaffet meg Viaplay i håp om å skulle få det som jeg ville, så jeg har ikke sett noen løp på appen. Men har ikke hørt at det er mulig å endre lydspråk. Har absolutt ingen forståelse for det, men kan tenke meg at det er umulig som et ledd i å ikke "undergrave" den norske viasportsatsingen - som er en vits sammenlignet med Viasat Motor-kanalen.

 

Lenke til kommentar

Nå er vel riktignok dette med språk i F1 foreløpig et "ikke-problem" da det gjenstår å se hva man egentlig ender opp med av løp denne sesongen.....

Når jeg tenker meg litt om, kan det for satellitt være slik at de gjenbruker samme strømmen i de forskjellige landene, men at man separerer det ut i forskjellige kanaler med forskjellige lydspor tilgjengelig via SI-informasjonen (og CA, der abokortet er er registrert som svensk eller norsk...).

Lenke til kommentar
8 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Ja, Viasat har sin egen satellitt, og har gjort dette i mange år. UHD kanalen er den samme som sender Champions League for Norge, Sverige og Danmark, og samme kanal som har sendt Premier League i Sverige og Danmark i flere år.

Ikke helt sikker på hva du svarer på, men tror det er mitt innlegg.

Poenget er at selv om det er samme strøm på samme satellitt, kan det framstå som forskjellige kanaler, der deler av strømmen ikke direkte er tilgjengelig for alle kundene via logikk på mottakeren styrt av metadata. Så her kan det være lagt begrensninger på at de andre lydsporene ikke er tilgjengelig, selv om de egentlig ligger i strømmen.

Lenke til kommentar

Det er de. Bytter innimellom til de svenske kommentarene. Vil ikke si at de er bedre, men svenskene har ofte et annet fokus enn de norske. De danske har jeg ikke hørt på....Ellers er det i tillegg til de to vanlige kanalene, en i HD og en i UHD, 5 ekstra kanaler, men kun i direktesendingen.

En med grafisk oversikt hvor førerne befinner seg på banen. En med bare tall. En fra pitlane, og en som er ombord en god stund med forskjellige førere med grafikk på hastighet osv. Pluss en til...

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Har du funnet noen løsning på dette Frode Hansen?

Jeg er fullstendig enig med deg. Jeg ser bare på de svenske sendingene. De norske kommentatorene er en vits. 

Stort sett alle løp og noen av kvalifiseringene sendes på viasat ultra HD. Og der kan man bytte til svensk lyd. Men ingenting av forhåndsstoffet sendes...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...