Gå til innhold

Bærbar til arkitektstudent


arehsan

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter en pc til rundt 18000kr, maks 20000, som skal brukes til Autocad, 3D Studio Max, Photoshop, og lignende.

 

Den må ha god skjerm, helst pentium M prosessor, minst 512MB ram, og ikke være for stor og klumpete.

 

Noen som har erfaringer med pc til slikt bruk som kan hjelpe litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

god skjer = Dell sine med 1600x1200 Enhanced ultrasharp, som bl.a. Inspiron 8600 kan leveres med(ok, den kommer med 1920x1200 widescreen da, men det er samme prinsippet), men da blir den stor. Hvis den holder samme kvalitet som tilsvarende skjerm som på I8200 serien, er den helt utrolig, fargegjenngiving = topp, BRED synsvinkel, digg oppløsning osv..

 

kanskje en IBM hadde vært tingen, men jeg har følelsen av at de er mye dyrere...?

Lenke til kommentar

Jo, både IBM og Mac blir waaaay dyrere enn det han spør om, men det er nå Autocad han kommer til å bruke som arkitektstudent, og det programmet er heavy, så jeg vil tipse ham om å sjekke med andre som også bruker Autocad hva de har av maskinressurser. Kompisen har aldri prøvd det på bærbar, vet bare det kræsjer PC'er i tide og utide, selv om ting bedret seg med WinXP.

Lenke til kommentar

Har en Dell i8600 i familien. Skjermen er bra. Så absolutt. Men den er ikke bedre enn hva man får fra Apple. For 20 000 får du en glimrende powerbook hvis du benytter deg av deres studenttilbud (20% avslag). Og i8600 er dessuten stor og klumpete (iallefall iforhold til powerbook). i8600 er ei maskin som gir relativt mye igjen for pengene. Men skulle jeg handlet ei maskin i den prisklassen du snakker om hadde jeg aldri kjøpt i8600. Jeg kan forøvrig skrive under på barbaras konklusjon om at i8600 bråker usedvanlig mye for å være centrino.

Lenke til kommentar

Har sjekket litt om Autocad, såfremt du kjører 2000 eller XP (no way 98...) og helst har ny/nyeste versjon av Autocad (virker som de har distansert seg noe fra Mac, var kun Mac som gjaldt der for tre, fire år siden...), burde det ikke være problem med ressursene hos i8600, kjenner ikke maskinen selv, men MrLee argumenterer jo overbevisende for den, da... :D

Lenke til kommentar
men photoshop er bedre på PC, og 3d studio max? hvem vet :) fyren spør om PC..:)

 

dessuten, blir ikke en passende mac waay mye dyrere enn det han spurte om da?

Og hva er det som er så mye bedre i Windowsversjonen av Photoshop sammenlignet med Macversjonen?

 

3D Studio Max finnes ikke til Mac nå, men i fremtiden kanskje det kun finnes til Mac, ettersom det går rykter om at Apple har planer om å kjøpe opp deler av Discreet ;)

 

http://www.macrumors.com/pages/2003/12/20031209145548.shtml

Lenke til kommentar

Takk for mye gode svar!

Det er søstra mi som skal ha, og hun vil ha pc, ikke mac... Faren min er sivilarkitekt, og bruker bare mac.

Jeg har selv amilo d1840, men det er alt for liten oppløsning på skjermen til hennes bruk.

Men spiller skjermkortet noen stor rolle til autocad? blir det ikke litt "overkill" med radeon 9600??

Og hvor mye ram bør hun ha? Jeg så på dell, men de skulle ha 3000 kr for å legge til 512 ekstra ram!! syns det var helt på trynet.. koste 1000kr på komplett.

 

8600 blir også litt i største laget, og viss den skal brukes i lesesaler og slikt bør den være stillegående

Lenke til kommentar
men photoshop er bedre på PC, og 3d studio max? hvem vet :) fyren spør om PC..:)

 

dessuten, blir ikke en passende mac waay mye dyrere enn det han spurte om da?

Og hva er det som er så mye bedre i Windowsversjonen av Photoshop sammenlignet med Macversjonen?

 

3D Studio Max finnes ikke til Mac nå, men i fremtiden kanskje det kun finnes til Mac, ettersom det går rykter om at Apple har planer om å kjøpe opp deler av Discreet ;)

 

http://www.macrumors.com/pages/2003/12/20031209145548.shtml

tester har vist at Photoshop går bedre på pc enn mac...dvs. raskere, ikke at det er forskjell på funksjonalitet, men altså ytelse...uansett, personen vil ha PC...

Lenke til kommentar

Styr unna store maskiner som Whitebox CL5 og Dell I8600 til jente .-) Vet ikke hva slags oppløsning hun vil ha på skjermen, men for egen del har jeg to Compaq 800C maskiner - en med 15" SXGA+ (1400x1050), og en med UXGA (1600x1200). Begge oppløsninger passer godt, men foretrekker faktisk SXGA+ på denne skjermstørrelsen.

 

Hvis hun ser godt kan SXGA+ på 14.1" skjerm også være en god ide - er god plass på skjermen til de fleste formål.

 

Det finnes mye bra centrinomaskiner med 14 og 15" skjerm og SXGA+, som ikke er for tunge, og som yter svært bra.

 

Tror kanskje jeg ville anbefalt en HP NX6000c - 2.4 kg, 14" sxga+, centrino, Radeon 9600.

 

Hvis noen av dere har tilknytning til NTNU har de den litt eldre Compaq EVO N800C som studenttilbud, sjekk www.hp.no/ntnu-pc

Også en fortsatt meget god maskin, masse programvare med + at den jo er billig da!

Lenke til kommentar
Kompisen min, som er sivilarkitekt, sier Autocad og Mac går mye bedre sammen enn Autocad og PC. Autocad er jo heavy program, da, glupsk på systemressurser, minne og CPU...

Nå er det vel slik at Autocad kanskje ikke lages for MAC plattformen dah...

 

Men Archicad kan brukes på både MAC og PC. Har selv Acer Travelmate 803 med 1 gb minne. Den er kjempebra. AutoCAD bruker forresten ikke så mye minne, dersom du ikke rendrer med den, og/eller legger inn mange 3D objekter i filen, og den er i stor utstrekning. Da blir det tungt, men mest for skjermkortet. Det er derfor viktig at du har separat skjemrkort på laptopen!

Lenke til kommentar

om du skal bruke 3d studio max og autocad bør du ABSOLUTT investere i en maskin med nvidia quadro eller ati fireGL skjermkort da disse kan få rendring i 3D til å gå sykt mye fortere. har selv drevet noe med 3d studio og et profesjonelt grafikk-kort sammenlignet med et spillkort kan ha veldig mye å si. ibm har maskiner basert på pentium m med fireGL versjonen av r9000 og r9600 vet jeg ihvertfall,husker ikke hva modellene het dog...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...