Gå til innhold

Bærbar til arkitektstudent


arehsan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Hvis du absolutt ikke må ha Pentium M, så kan du jo kjøpe en kraftig FujitstuSiemensmaskin for ca 15.000. Har selv en Fu-Sim P4-2.6GHz, 512DDR, 40GBdisk, og AtiRadeon 9000 64DDR som funker fint (15.1" eller noe sånt skjerm). Var heldig å få den (inkl. DVDbrenner) for 12.999 på expert i høst, men har ikke sett tilsvarende tilbud til under 15k enda).

 

Bruker den te ikke fullt så heavy spill og litt arbeid i Maya 4. Syns den gjør 3darbeid veldig bra, men skulle gjerne hatt 9600 utgaven av 3dkortet.

 

Men den sluker strøm når man gjør tungt 3darbeid (den klarer 2.5 timer i Word-arbeid, betydelig mindre ved spillint/3d) og man kan ikke fyre opp Maya mitt i forelesningssalen uten at maskinens vifter drønner for fullt.

 

Modellen eg har e Fu.Si. AMILO-D-serien og er veldig fornøyd med den. Så hvis du takler litt støy, så sparer du endel på å kjøpe vanlig P4 cpu til den, P-M blir nok veldig dyrt skal du ha heftig 3d og ekstrautstyr i tillegg...

Lenke til kommentar

Ritz: Hvis søsteren din skal ha bærbar maskin hvor hun skal bruke Autocad fullt ut (til teknisk tegning) så kan du uansett glemme det med tyve tusen. Jeg vet om folk med grafikkort til tyve tusen for å rendere 3D objekter (Wildcat). Det du må prøve å finne ut her av svarene våre er hvilken maskin som evt kan dekke behovene hennes som student best mulig til lavest mulig pris...

Lenke til kommentar

Det er til studiet hun skal bruke den, og da er det ikke hjelp med data til 40 000kr.

Har 3d kort veldig mye å si til cad program?

 

Jeg har satt sammen en Inspiron 8600 med radeon 9600Pro, 1.5ghz mobile og 256 ram, skal kjøpe 512MB ekstra på komplett. Høres dette greitt ut? Bryter man garantien ved å sette inn mer ram?

Lenke til kommentar
Bryter man garantien ved å sette inn mer ram?

Nei, men du får ikke support på den rambrikken. (ifølge han hos Dell som jeg prata med...)

Kjøper du den fra Dell får du derimot full support og forsikring (hvis du har valg complete care) på den.

 

Jeg kjøpte en I8600 1.5 med 1x512 ram. Ringte og spurte om pris på en ekstra 512 brikke. De skulle ha 2100 for den (sto ca 3k på websidene..)

Ifølge en på Komplett i Oslo, er Dell litt kresen på RAM (folka hos Dell var ikke enig i det).

Ifølge Dell Norge bruker de vanligvis Kingston og det kan du kjøpe hos f.eks. www.hwb.no

Lenke til kommentar
Og så lurer jeg litt på skjermen.. blir WUXGA (1920x1200) for høy oppløsning på en 15.4" skjerm? Jeg syns det høres veldig mye ut.. Men på den annen side så får man jo plass til betydelig med på skjermen enn med 1680x1050.

Jeg kjører 1400x1050 på en 15,1" skjerm, og synes det er rikelig. Blir det høyere oppløsning så blir det utrolig smått.

 

En annen ting jeg lurer på. Hvis du kjører ned oppløsningen på skjermen min til f.eks 1024*768 blir det veldig dårlig kvalitet. Skal det være slik?

Lenke til kommentar
Og så lurer jeg litt på skjermen.. blir WUXGA (1920x1200) for høy oppløsning på en 15.4" skjerm? Jeg syns det høres veldig mye ut.. Men på den annen side så får man jo plass til betydelig med på skjermen enn med 1680x1050.

Da jeg bestilte min 8600 spurte jeg også om den skjermen. Fikk da beskjed om at det normalt var ekstra leveringstid på den pga dårligere tilgjengelighet. Derfor hadde Dell også fjerna den fra opsjonslistene på internett. Jeg gadd ikke vente 1-4 uker ekstra på pc'en så jeg kjøpte 1600x1050 skjermen. Og det har jeg egentlig ikke angra på. Du får riktignok plass til mer på skjermen med WUXGA, men alt blir veldig smått IMO.

 

Men jeg har også en kamerat som jobber med 3D programmer som Lightwave og 3DS og han sa at han ville helt klart ha valgt WUXGA...

 

 

Det beste hadde nok vært å prøvd WUXGA oppløsninga på en skjerm av den størrelsen før evt bestilling. Men det er jo ikke like lett å få til....

Du kan prøve å f.eks kjøre 1600x1200 på en vanlig 17" CRT skjerm. Det vil i det minste gi deg en liten pekepin på hvordan det er.

Lenke til kommentar
Jeg leter etter en pc til rundt 18000kr, maks 20000, som skal brukes til Autocad, 3D Studio Max, Photoshop, og lignende.

 

Den må ha god skjerm, helst pentium M prosessor, minst 512MB ram, og ikke være for stor og klumpete.

 

Noen som har erfaringer med pc til slikt bruk som kan hjelpe litt?

faren min kjøpte en hp pavillion ellerno sånt.

 

kickass pc med stor VELDIG bra skjerm...

 

 

annet enn det er alltid apple best på grafikk

Lenke til kommentar

Hei,

 

Som du ser er markedet for bærbare litt av en jungel.

 

Er selv sivilarkitekt og jobber daglig med Mac på kontoret og pc her hjemme. For det første, AutoCAD finnes ikke til Mac, så enkelt er det. For det andre er ikke forskjellen mellom de to plattformene særlig stor lengre. Om du bruker Photoshop på en ny Mac eller en ny PC vil resultatet bli det samme.

 

Synes kanskje ikke at AutoCAD bør være det som styrer om du velger Mac eller PC. Du kommer helt sikkert til å lære deg andre programmer også.

 

Jobber selv på en ASUS M2000N, besøkte butikken (Hans Ødegaard AS) i Oslo for å se den, og var aldri i tvil etter det. Den store fordelen med den maskinen er portabiliteten. Den veier 2 kg, og er en velutrustet liten arbeidsstasjon. Og siden du vil bli arkitekt betyr helt sikkert designet noe for deg også (i motsetning til Dell sine designere!!).

Man kommer ikke utenom at Mac's Powerbook G4 er den mest gjennomførte bærbare til dags dato.

 

Noe fasitsvar finnes ikke, men det er en stor fordel å ha sett og kjent på maskinen før du betaler 20.000 for varen.

 

Lykke til,

Joskor

Lenke til kommentar

tror ikke ibm 40p/41p koster fletta akkurat,skal vel være mulig å oppdrive for rundt 20000. i 3d studio er det viktig med mye ram!rendring med quadro istedet for geforce kan gå opptil 5 ganer så fort i 3d studio. vet ikke hvor mye hun har bruk for avanserte teksturer og skygger etc som tar veldig mye av rendringskapasiteten dog... men om det ikke er veldig krevende rendring går det nok greit med spillkort som r9000/9600 :yes:

 

vet bare av egen erfaring at det kan være fryktelig irriterende å sitte et døgn med rendring av film/krevende scener i 3d studio!ihvertfall om du i ettertid finner på å måtte endre noe i scena. autocad vet jeg ikke noe særlig om,har ikke brukt det men gfx-kort har vel endel å si der også...

Lenke til kommentar
Og så lurer jeg litt på skjermen.. blir WUXGA (1920x1200) for høy oppløsning på en 15.4" skjerm? Jeg syns det høres veldig mye ut.. Men på den annen side så får man jo plass til betydelig med på skjermen enn med 1680x1050.

Jeg kjører 1400x1050 på en 15,1" skjerm, og synes det er rikelig. Blir det høyere oppløsning så blir det utrolig smått.

 

En annen ting jeg lurer på. Hvis du kjører ned oppløsningen på skjermen min til f.eks 1024*768 blir det veldig dårlig kvalitet. Skal det være slik?

ja, LCD skjermer har "native" oppløsning som de er ment å kjøre på, stiller du inn oppløsning til no annet, må den simulere oppløsningen, og da blir det ofte kornete og dritt

 

 

jeg har 1600x1200 på en 15'' LCD bærbar, og jeg elsker det...1920x1200 på en 15.4'' Wide er helt ypperlig, har sett det...herlig skjerm det derre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...