Gå til innhold

Hjelp til overgang fra luft til vannkjøling


bgulhaugen

Anbefalte innlegg

bgulhaugen skrev (14 timer siden):

Ok. Da blir det nok den. Da er det bare å bestemme om det blir 360mm eller 280 mm :) Vet ikke hvor mye forskjell det utgjør ?

Jeg så en video en gang (husker ikke om det var Linus, Steve, BitWit eller Jayz som hadde den) og det var minimal forskjell mellom 280 og 360 mm radator. Men det var stor forskjell mellom 120-140 mm og 240-280 mm radiator.

Angående plasseringen:
Does Radiator Placement Matter?
https://www.youtube.com/watch?v=xNAMxZgvves

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Takk for gode og utfyllende svar :) grunnen til at jeg valgte r5 kabinettet er rett å slett fordi for 3 år siden når jeg bygde PC selv for første gang så virket det som ett ok kabinett uten mye lys å drit. Simpelt og stort å fint kabinett for meg som bygde for første gang :) hadde nok ikke valgt det igjen nei. Det sitter kun 2 originale vifter. 1 i front Som suger inn og 1 bak som blåser ut.  Men den i front blir delvis blokkert av DVD og Harddisk hyller. Disse blir nå fjernet Er også en vifte idag på cpu kjøler. Så nå blir det i tillegg radiator på toppen med 2 vifter. Som jeg regner med å sette på blåse ut. Men gjør som dere sier. sjekke hva som gir best temp. 

Endret av bgulhaugen
Lenke til kommentar

Ok takk. Da er det montert. Fy flate for en forskjell!! Tok en stress test på 10 min. Når jeg gjorde dette med gammel kjøler gikk den opp i 88-90c grader før. (etter jeg fikk flyttet pcen). Og lå på 50-60c grader på idle..

Nå klarer den 55-57c grader på full load! Og ligger på 30c grader på idle! For en forskjell! Har nå montert radiator i topp med å blåse luft ut. Se vedlagt bilde :)

Det er 40 grader forskjell fra jeg begynte!!! ?

tusen takk for all hjelp og tips! :)

 

1497795268_cpuload.JPG.98e5ad603f1248c7f0a1ecc7991b25e2.JPG

Endret av bgulhaugen
Lenke til kommentar

Omtrent samme resultat jeg fikk med ny kjølepasta på min gamle 3770K - maks temperatur var 87 C / idle ~55 C med 6 år gammel Arctic Silver 5. Med ny påføring av Noctua HT1 (og ny kjøler, fra Thermalright TRUE 120 til Noctua U12P, 2x 120mm vifter på begge) så gikk maks temperaturen ned til 57 C og idle lå på ca. 35 C.

Så ny kjølepasta (og ny og bedre kjøler) hjelper så absolutt. :cool:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (4 minutter siden):

Omtrent samme resultat jeg fikk med ny kjølepasta på min gamle 3770K - maks temperatur var 87 C / idle ~55 med 6 år gammel Arctic Silver 5. Med ny påføring av Noctua HT1 (og ny kjøler, fra Thermalright TRUE 120 til Noctua U12P, 2x 120mm vifter på begge) så gikk maks temperaturen ned til 57 C og idle lå på ca. 35 C.

Så ny kjølepasta (og ny - bedre - kjøler) hjelper så absolutt. :cool:

Det kunne selvfølgelig hjulet veldig med bare ny kjølepasta her også da. Men nå har jeg hvertfall god kjøling ;)

Lenke til kommentar
bgulhaugen skrev (3 minutter siden):

Det kunne selvfølgelig hjulet veldig med bare ny kjølepasta her også da. Men nå har jeg hvertfall god kjøling ;)

Jepp, jeg måtte sjekke opp om du hadde nevnt tidligere hva slags kjøler du hadde fra før (om det f.eks ville holde å bare skifte kjølepasta)...men når jeg fant linken din i første post, sammenliknet med det du har kjøpt nå, så er det omtrent et termisk kvantesprang du har gjort.

Det ville vært vel verdt å kjøpe ny kjøler uansett. Noe som synes på temperaturene du får nå. :thumbup:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
FranZe skrev (46 minutter siden):

Tror uansett du gjorde bra i å kjøpe ny kjøler. Bare feste anordningen på den gamle var jo grunn nok til å bytte :) 

Ja, det som var problemet. Bare sånne "klips" i hulla. Den sitter ekstremt dårlig! Derfor det har vært slik også. Den spretter opp så fort du kommer borti pcen.. Den nye kjøleren er jo skrudd skikkelig fast.. Ny verden ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...