Gå til innhold

Hjelp til overgang fra luft til vannkjøling


bgulhaugen

Anbefalte innlegg

PaladinNO skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på...hvordan er PCen plassert? Står den inntil en vegg, med en seng eller annet møbel til høyre på bildet? Hvis så er dette er omtrent den VERSTE plasseringen du kan ha for en PC mtp. støvoppsamling.

Top tip: PCen opp fra gulvet (sett den på et nattbord eller noe) og sørg for å ha et lett overtrykk i kabinettet (flere vifter som blåser inn enn ut). Du heller ikke ha vannkjøling (AIO - All-In-One som du tenker på her) med mindre det er det du vil ha.

F.eks. en Noctua U12S eller U12A (U12A er noe bredere) med 1-2 vifter satt på vil være mer enn godt nok.

Det skal sies, at pcen står ganske dumt plassert. For det første er det varmekabler på gulvet (men er bare 24c i gulvet) og den står mellom pc benken og sofa. med ca 15CM mellomrom

Endret av bgulhaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (4 minutter siden):

Det er ikke samme type. H2 er litt bedre. Ikke mye, men litt.

Ok, jeg regnet faktisk med det siden det var forskjellig nummer. Men jeg klarte ikke å finne noen praktisk forskjell utover mengden da jeg kjøpte selv. Hvis H2 er bedre, rart dem ikke har en liten pakning med det også da, og kvitter seg med H1. Oh well.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 minutt siden):

Ok, jeg antok faktisk med det siden det var forskjellig nummer. Men jeg klarte ikke å finne noen praktisk forskjell utover mengden da jeg kjøpte selv. Hvis H2 er bedre, rart dem ikke har en liten pakning med det også da, og kvitter seg med H1. Oh well.

Du har ikke noe tips til en tilsvarende som de har på lager? ?

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (3 minutter siden):

Ok, jeg regnet faktisk med det siden det var forskjellig nummer. Men jeg klarte ikke å finne noen praktisk forskjell utover mengden da jeg kjøpte selv. Hvis H2 er bedre, rart dem ikke har en liten pakning med det også da, og kvitter seg med H1. Oh well.

https://noctua.at/en/performance-comparison-nt-h1-vs-nt-h2

Det er ikke snakk om store forskjellen :)

Lenke til kommentar

Ok. Uansett, hvis det er tilfelle at det er internt. Så kommer det en i9-9900k i hus istedenfor ? 

Hva tenker dere denne: https://www.komplett.no/product/972293/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/corsair-hydro-h150i-pro-rgb-cpu-kjoeler

Eller denne: https://www.komplett.no/product/980047/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/nzxt-kraken-x72-cpu-kjoeler

I 360mm for montering i topp.

 

Eller har dere andre tips? :)

Lenke til kommentar

Det ser ut som du har litt dårlig lufting i kabinettet, ingenting som tilsier 100c på cpu, men bare en sidekommentar her :) Hadde jeg vært deg ville jeg ha tatt vekk den øverste delen av HDD buret (ser ut som det fortsatt er der). Har en kun en HDD f.eks ville jeg vurdert å fjernet begge å heller festet HDD i bunnen på en måte (hvis en ikke har glassvindu spesielt). Selv om jeg ikke er fan av AIO'er så er det helt greit at andre er det :) Men her får du flere vifter ut enn inn (slik jeg automatisk tenker når jeg ser hvordan det er i dag, 3 ut og 1 inn). Du burde sette inn en vifte til i fronten. Hjelper både på temp og for mindre støv :) Har du front døren oppe når du spiller vil dette også hjelpe en god del på. Bare noen småting som kan være ganske nyttig hvis det ikke allerede er tenkt på.

Lenke til kommentar
FranZe skrev (9 timer siden):

Det ser ut som du har litt dårlig lufting i kabinettet, ingenting som tilsier 100c på cpu, men bare en sidekommentar her :) Hadde jeg vært deg ville jeg ha tatt vekk den øverste delen av HDD buret (ser ut som det fortsatt er der). Har en kun en HDD f.eks ville jeg vurdert å fjernet begge å heller festet HDD i bunnen på en måte (hvis en ikke har glassvindu spesielt). Selv om jeg ikke er fan av AIO'er så er det helt greit at andre er det :) Men her får du flere vifter ut enn inn (slik jeg automatisk tenker når jeg ser hvordan det er i dag, 3 ut og 1 inn). Du burde sette inn en vifte til i fronten. Hjelper både på temp og for mindre støv :) Har du front døren oppe når du spiller vil dette også hjelpe en god del på. Bare noen småting som kan være ganske nyttig hvis det ikke allerede er tenkt på.

Takk for svar. Ja jeg har sett at de HDD rekkene sperrer en del. Skal demontere de og få radiator på toppen og fjerne toppdeksler. Også skal jeg gjør som du sier å montere en vifte til i front. Har også tenkt på det nå, å lukke opp døra foran. Samt å heise pcen opp fra gulvet slik at den får mer luft :)

 

bør viftene i topp med radiator blåse luft ut eller suge inn?

Lenke til kommentar
bgulhaugen skrev (55 minutter siden):

bør viftene i topp med radiator blåse luft ut eller suge inn?

Jeg har ingen personlig erfaringer med AIOer, men fra et termodynamisk standpunkt vil jeg si vifter i topp skal blåse luft ut, med eller uten radiator.

Men med 2x 140 mm vifter på radiatoren, hvordan vil vifteoppsettet ditt være ellers i kabinettet? Med 2 vifter i front så er det egentlig retningen på viften bak som alene vil bestemme om det blir overtrykk (suge inn) eller undertrykk (blåse ut) i kabinettet.
Undertrykk gir bedre kjøling, men suger opp mye mer støv. Overtrykk skaper noe mer varme (1-3 C på kjernetemperatur), men hindrer i mye større grad støvinntrengning. Her er plasseringen av kabinettet avgjørende for hva man bør prioritere.

Hvilke kabinettvifter er det du har foran og bak?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Prøv forskjellig og mål CPU-temp, så velger du den beste måten. Som regel pleier det å funke best å blåse ut i toppen og suge inn nede på siden eller i fronten. Ellers kan du blåse ut bak så høyt som mulig og passe på at det ikke er for trangt. Airflow er som nevnt viktig. Prøv å få den mest mulig mot CPU og fjern mest mulig hindringer.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
bgulhaugen skrev (2 timer siden):

bør viftene i topp med radiator blåse luft ut eller suge inn?

Nå har du på en måte skaffet deg ett større problem når det kommer til støv generelt, ved å åpne toppen. Jeg har også åpent i toppen, men jeg har 3 vifter som blåser inn og 1 ut, samt at maskinen står på 24/7 (merk; ikke samme kabinett). Å få viftene til å suge inn støv i tillegg ville ikke jeg gjort (for dette har jeg gjort tidligere). En tror kanskje det ikke kommer så mye støv, men det kommer mer enn hva en forestiller seg.

Kan jeg stille deg spørsmålet om hvorfor du kjøpte R5? Jeg har samme kabinett selv (nå brukt til en annen maskin). Jeg kjøpte det pga lyddemping, HDD'er og bd-rom. Har også hatt corsair 750D. Hadde også planer om custom vannkjøling, som heldigvis aldri ble noe av. Men nå ofret jeg noen HDD'er og fjernet bd-rom'en og byttet kabinett. Nå sitter jeg på bedre kjøling og lavere støynivå enn R5. Det kan være det hadde vært bedre for deg å bytte ut kabinettet med f.eks ett Define c (Define c er i mine øyne bedre enn Meshify c) og brukt resten av kronene på en luftkjøler kontra å kjøpe en AIO. Du trenger ikke alt det tomrommet R5'en har (?), dessuten trenger du ikke kjøre viftene så hardt i og med at kabinettet ikke er så dybt, så du blir kvitt varmen på lavere viftehastighet, eller kjøre samme hastighet å få en god del bedre kjøling. Samtidig kan en beholde toppen på kabinettet på, noe som gir både mindre støy og støv.

Dette med tanke på at jeg så du hverken hadde dvd/bd-rom ei heller en drøss med hdd'er. Nja, det er kjekt med god plass når en står på hodet inni kabinettet, men de få gangene en gjør det overlever en at det ikke er all verdens plass. Tenkte slik før, at det var veldig greit med god plass i kabinettet. Men i både R5 og 750D er det haugevis med unødvendig plass. 

Personlig ville jeg gått for ett Define C og Noctua U12S (449kr på power og elkjøp). Men forstår fint også om folk har andre preferanser :) Men vifter i toppen bør en ha som eksos, altså å suge luft ut

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...