Gå til innhold

Nå kommer Teslas V3-ladere til Norge


Anbefalte innlegg

Når det gjelder Tesla sine hjemmeladere i USA så er det klart de bare fungerer på Tesla siden de bruker sin egen plugg der.

Men som sakt er løsningen da å kjøpe en annen hjemmelader som fungerer på alle elbiler og Tesla med adaptere som følger med.

I Europa har Tesla sin hjemmelader vanlig Type2 plugg, så den passer da de fleste bilmerker.

Men man kan velge på en bryter inni laderen om den kun skal støtte lading av kun Tesla eller alle elbiler. Så da kan enkelt eieren velge selv.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (3 minutter siden):

Men som sakt er løsningen da å kjøpe en annen hjemmelader som fungerer på alle elbiler og Tesla med adaptere som følger med.

Altså sløsing av ressurser som igjen betyr mer GHG utslipp når en Tesla trenger adaptere kun fordi Tesla ønsker å bygge eget lukkede økosystem, slik alle fang-aksjefirma ønsker å få til, med utspring fra samme tankesett.

Dette er ikke en "løsning" fordi man har hatt et problem man har måtte løse på veien, dette er et problem som Tesla har designet frem fordi de ønsker å bygge eget merkevare. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (52 minutter siden):

Ja, dette ville ikke eksistert uten Tesla. (Og disse høye effektene har ingen praktisk betydning så lenge det ikke finnes personbil-batterier som kan ta i mot mer enn ca 270 kW.)

Enda en tom påstand og ren spekulasjon uten muligheter for å finne fasiten. CCS med hastigheter mot 350kW ble startet planlagt i 2016. 

De har jo en praktisk betydning for å være fremtidsrettet? I 2021 så skal mange flere over på 800V systemet som et eksempel.

For mens Tesla planlegger og bygge et monopol så godt det lar seg gjøre, så ønsker alle andre å støtte formålet med elektrifisering på tvers av alle bilmerker. Noe som selvfølgelig er det eneste rette å gjøre. 

Heldigvis er ikke alle firma fra USA så opptatt av å bygge ei fang-aksje, for Nikola beviser i det minste hva man burde gjøre i sine planer om å lage en standard løsning, og bygger CCS hurtigladestasjoner på 400kW samt hydrogenpåfylling for alle helt uavhengig av merke - selv om de står i samme situasjon som Tesla, som må bygge sitt eget nettverk. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
21 minutes ago, oophus3do said:

Dette er ikke en "løsning" fordi man har hatt et problem man har måtte løse på veien, dette er et problem som Tesla har designet frem fordi de ønsker å bygge eget merkevare. 

Ok, noen velger å være mistroiske, og å mene at f.eks. Tesla bevisst prøvde å skape en situasjon, samtidig som det er bevist, og omtalt i både bøker og annet, at de var kun dager unna å gå konkurs pga forsinkelsene med Model S. -Men, selvfølgelig, det KAN jo hende at de hadde rukket å bidra til å utvikle en ny ladestandard (som CCS-konsortiet brukte ett års tid på) før de hadde gått konkurs... 

Jeg hadde skjønt argumentene dine hvis Tesla hadde gått med enormt overskudd i mange år, og ikke hadde hatt de økonomiske utfordringene som de har hatt. Tesla har i årevis presentert strategier som sier at de bygger sten på sten, og det er faktisk nettopp det de har vist gang på gang at de har gjort! Ladenettverk var 100% nødvendig da de startet, det har siden kommet mer og mer, og det blir spennende å se hva de gjør med ladenettverket fremover. Tesla har varslet at de gjør noe med autentiseringssystemet på sidene sine i disse dager. Om det er starten på at de forbereder muligheten for "eksterne"  til å bruke nettverket deres, vet vel ingen utenom Tesla, men det hadde ikke vært et unaturlig første steg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Nei, Tesla får ingen subsidier i Norge, så vidt jeg vet. *Kundene* får en del subsidier, men det er en helt annen sak.

Det er faktisk ikke riktig. Det er salget som subsidieres, ikke kjøpet. Det er en følge av definisjonen men ellers totalt uinteressant. En har samme grunn til at fritak for en avgift er en indirekte subsidiering og dermed en subsidie.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus3do said:

Heldigvis er ikke alle firma fra USA så opptatt av å bygge ei fang-aksje, for Nikola beviser i det minste hva man burde gjøre i sine planer om å lage en standard løsning, og bygger CCS hurtigladestasjoner på 400kW samt hydrogenpåfylling for alle helt uavhengig av merke - selv om de står i samme situasjon som Tesla, som må bygge sitt eget nettverk. 

Den store forskjellen ligger vel kanskje i at CCS faktisk eksisterer i dag, mens det ikke gjorde det da Tesla startet utbyggingen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Bengt Who said:

Det er faktisk ikke riktig. Det er salget som subsidieres, ikke kjøpet. Det er en følge av definisjonen men ellers totalt uinteressant. En har samme grunn til at fritak for en avgift er en indirekte subsidiering og dermed en subsidie.

Det er kjøperen som slipper å betale avgifter. Tesla mottar akkurat like mye penger per bil, uavhengig av om Norge velger å avgiftsbelegge elbiler eller ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Oklo skrev (12 minutter siden):

Ok, noen velger å være mistroiske, og å mene at f.eks. Tesla bevisst prøvde å skape en situasjon, samtidig som det er bevist, og omtalt i både bøker og annet, at de var kun dager unna å gå konkurs pga forsinkelsene med Model S. -Men, selvfølgelig, det KAN jo hende at de hadde rukket å bidra til å utvikle en ny ladestandard (som CCS-konsortiet brukte ett års tid på) før de hadde gått konkurs... 

Jeg hadde skjønt argumentene dine hvis Tesla hadde gått med enormt overskudd i mange år, og ikke hadde hatt de økonomiske utfordringene som de har hatt. Tesla har i årevis presentert strategier som sier at de bygger sten på sten, og det er faktisk nettopp det de har vist gang på gang at de har gjort! Ladenettverk var 100% nødvendig da de startet, det har siden kommet mer og mer, og det blir spennende å se hva de gjør med ladenettverket fremover. Tesla har varslet at de gjør noe med autentiseringssystemet på sidene sine i disse dager. Om det er starten på at de forbereder muligheten for "eksterne"  til å bruke nettverket deres, vet vel ingen utenom Tesla, men det hadde ikke vært et unaturlig første steg.

De beviser at det var en bevist plan når de går inn i nye markeder som nå. I Kina/Japan etc så kunne de ha valgt å støtte den allerede eksisterende ladenettverket ved å tilby løsninger som fungerer på tvers av bilflåten som totalt sett styrker ladenettverket i disse landene, men hva gjør Tesla? 

Jo de installerer CHAdeMO tilgang på egne biler, slik at Tesla flåten der kan utnytte ladenettverket som andre har bygget og brukt penger på, også starter de med den samme fremgangsmåten og tankegangen de har hatt fra dag 1. Nemlig det å bygge et ladenettverk kun for egen bil-flåte med formålet om å lage en mulighet for bygge verdi for egen gevinst ved å skille ut bilflåten fra "røkla" som har ladenettverk A, mens Tesla flåten får ladenettverk A+X. 

Det finnes absolutt ingen annen grunn til å gjøre dette, enn det jeg har skrevet over flere sider allerede. Tesla får solgt produkter med subsidierte priser, og bruker pengene fra økte bilsalg kun for å bygge eget merkevare, uten å støtte formålet totalt sett. 

Tesla er og forblir en bremsekloss, hvor dette er poenget og det er vært designet slik helt fra første stund. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Oklo skrev (10 minutter siden):

Den store forskjellen ligger vel kanskje i at CCS faktisk eksisterer i dag, mens det ikke gjorde det da Tesla startet utbyggingen? 

Ok, så hvorfor fortsetter Tesla å bygge sin proprietære løsning i Japan og Kina og generelt sett alle land hvor de får innpass i nå seint, mens CCS standarden allerede er her. De bygger til og med bilene med to lade-porter? 

Den unnskyldningen lekker som ei sil, så lenge dette er et faktum. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, oophus3do said:

Enda en tom påstand og ren spekulasjon uten muligheter for å finne fasiten. CCS med hastigheter mot 350kW ble startet planlagt i 2016. 

Ja, etter at Tesla hadde vært eneste leverandør av lynladere i europa i tre år. Selv de store bilprodusentene innså at de burde gjøre noe med den voksende trusselen.

25 minutes ago, oophus3do said:

Heldigvis er ikke alle firma fra USA så opptatt av å bygge ei fang-aksje, for Nikola beviser i det minste hva man burde gjøre i sine planer om å lage en standard løsning, og bygger CCS hurtigladestasjoner på 400kW samt hydrogenpåfylling for alle helt uavhengig av merke - selv om de står i samme situasjon som Tesla, som må bygge sitt eget nettverk. 

400 kW er for lite for en lastebil. Har man da et batteri på 1 MWh krever det da 2,5 timer å lade 0-100%. Det er betydelig mer enn de pålagte hviletidene.

Så det er helt forståelig at Tesla vil fortsette å benytte en egen standard for sine lastebiler. Det finnes ikke en vedtatt standard for 1-2 MW lading av lastebiler i dag, og Tesla har ikke tid til å vente på at de store bilprodusentene skal våkne for behovet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Det er kjøperen som slipper å betale avgifter. Tesla mottar akkurat like mye penger per bil, uavhengig av om Norge velger å avgiftsbelegge elbiler eller ikke.

Tesla får inn mer penger fordi subsidiene fordrer kjøpet og gjør kjøpet mer sannsynlig og mulig. Hvor mange hadde kjøpt produktene om de kostet 25%+ mer? Hvor mange hadde kjøpt Tesla uten $7,500+ i subsidier i USA? 

Det er staten Norge, Tyskland, Nederland, UK etc som tar kostnadene for å gjøre elbilene konkurransedyktig. Der alle bilfirma bruker pengene for å bygge et nettverk for absolutt alle, så er Tesla alene om å bruke disse pengene fra økte bilsalg kun for egen gevinst med formålet om å styrke eget merkevare. 

Tesla er beviselig en bremsekloss i formålet om å få til et skifte. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Ja, etter at Tesla hadde vært eneste leverandør av lynladere i europa i tre år. Selv de store bilprodusentene innså at de burde gjøre noe med den voksende trusselen.

Fremdeles ekstremt spekulativt. 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

400 kW er for lite for en lastebil. Har man da et batteri på 1 MWh krever det da 2,5 timer å lade 0-100%. Det er betydelig mer enn de pålagte hviletidene.

Vi får vente å se, det er godt mulig det er designet slik at man bruker 2x 400kW ladere for lastebilene, mens de er slik fordi de da i tillegg støtter formålet med å kunne lade personbiler samtidig. Altså en løsning som stryker BEV vs ICE og hele formålet med å gjøre kloden grønnere i motsetning til hva Tesla gjør. Godt det finnes firma som Nikola som bidrar med å bygge en felles fremtid for alle, fremfor kun firma som Tesla som kun tenker på egen ræv og bonus. 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Så det er helt forståelig at Tesla vil fortsette å benytte en egen standard for sine lastebiler. Det finnes ikke en vedtatt standard for 1-2 MW lading av lastebiler i dag, og Tesla har ikke tid til å vente på at de store bilprodusentene skal våkne for behovet.

Spørsmålet du må stille deg er hvor delaktig Tesla er i å løse problematikken i samarbeid med alle de andre. Jeg trur jeg vet svaret basert på erfaring i hva Tesla gjør og hva de ønsker å gjøre. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Tesla får inn mer penger fordi subsidiene fordrer kjøpet og gjør kjøpet mer sannsynlig og mulig. Hvor mange hadde kjøpt produktene om de kostet 25%+ mer?

Sannsynligvis like mange globalt. Færre i Norge. Tesla er i all hovedsak begrenset av produksjonskapasitet, ikke etterspørsel.

4 minutes ago, oophus3do said:

Hvor mange hadde kjøpt Tesla uten $7,500+ i subsidier i USA? 

Det ble solgt ca 192.000 Teslaer i USA i 2019, uten $7500 i subsidier.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Ok, så hvorfor fortsetter Tesla å bygge sin proprietære løsning i Japan og Kina og generelt sett alle land hvor de får innpass i nå seint, mens CCS standarden allerede er her. De bygger til og med bilene med to lade-porter? 

Den unnskyldningen lekker som ei sil, så lenge dette er et faktum. 

Tja, det KAN kanskje være at de ønsker å begrense antall forskjellige varianter av superchargers? Overalt utenom Europa, har Tesla allerede bygd ut med sin egen plugg, og solgt biler som benytter den pluggen. I Kina er det nå påbudt å ha GB/T - plugg i tillegg (som ligner på Chademo), og derfor selges bilene med disse pluggene i tillegg, for i det hele tatt å kunne selges der.

Tesla selges ingen steder med Chademo-kontakt, så vidt jeg vet, men GB/T-pluggen kan klart se ut som en Chademo, og det jobbes med å gjøre Chademo og GB/T kompatible. Chademo er forøvrig helt rund, mens GB/T er flat på toppen.

Forøvrig har Tesla flere ganger uttalt at alle patentene deres er fritt frem å bruke. Merkelig strategi hvos et firma prøver å "låse inne" kundene? https://thedriven.io/2019/02/04/tesla-patents-free-to-use-sustainable-strength/

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Godt det finnes firma som Nikola som bidrar med å bygge en felles fremtid for alle, fremfor kun firma som Tesla som kun tenker på egen ræv og bonus. 

Foreløpig har ikke Nikola gjort en dritt for å bygge en felles fremtid for alle. Det eneste de har gjort er brent gjennom pengene til investorene, uten å levere noe som helst til noen som helst. Vi får se om de går konkurs innen de får endret på dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Oklo skrev (1 minutt siden):

Tja, det KAN kanskje være at de ønsker å begrense antall forskjellige varianter av superchargers? Overalt utenom Europa, har Tesla allerede bygd ut med sin egen plugg, og solgt biler som benytter den pluggen. I Kina er det nå påbudt å ha GB/T - plugg i tillegg (som ligner på Chademo), og derfor selges bilene med disse pluggene i tillegg, for i det hele tatt å kunne selges der.

Tesla selges ingen steder med Chademo-kontakt, så vidt jeg vet, men GB/T-pluggen kan klart se ut som en Chademo, og det jobbes med å gjøre Chademo og GB/T kompatible. Chademo er forøvrig helt rund, mens GB/T er flat på toppen.

Tesla lager CCS ladere i Europa, og fremdeles har klart å sperre tilgangen til andre biler med CCS plugg. 

I Kina/Japan, så installerer dem GB/T ( godt du forstod hva jeg mente selv om jeg isåfall blandet GB/T og Chademo) plugg og flytter på sin egen plugg. Altså er det ingen tvil om at Tesla kan få det til om de vil å gjøre kloden bedre for alle - de bare velger å ikke gjøre det for sitt eget formål. 

Oklo skrev (4 minutter siden):

Forøvrig har Tesla flere ganger uttalt at alle patentene deres er fritt frem å bruke. Merkelig strategi hvos et firma prøver å "låse inne" kundene? https://thedriven.io/2019/02/04/tesla-patents-free-to-use-sustainable-strength/

Joda, litt god PR styrker bare merkevaren, og en falsk agenda er også med her. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Tesla får inn mer penger fordi subsidiene fordrer kjøpet og gjør kjøpet mer sannsynlig og mulig. Hvor mange hadde kjøpt produktene om de kostet 25%+ mer? Hvor mange hadde kjøpt Tesla uten $7,500+ i subsidier i USA? 

Med fare for å bli beskyldt for usaklighet her, de $7.500 i subsidier i USA er strengt tatt ikke nødvendigvis $7.500. Amerikanere kunne trekke fra inntil $7.500 av den skatten de skulle betalt det året de kjøpte elbil. -Så det var varierende hvor mye amerikanere faktisk sparte.

-Men uansett, om man kaller det subsidier eller ikke, de 25% her til lands er vel de samme for alle leverandører? Betyr ikke det at Nissan, Mitsubishi, BMW og alle de andre som har levert elbiler her til lands i mange år også burde ha bygget opp sine egne nettverk med de "subsidiene" de har fått? -Og de kan faktisk ikke påberope seg å ha vært på konkursens rand, en gang!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, Oklo said:

Med fare for å bli beskyldt for usaklighet her, de $7.500 i subsidier i USA er strengt tatt ikke nødvendigvis $7.500. Amerikanere kunne trekke fra inntil $7.500 av den skatten de skulle betalt det året de kjøpte elbil. -Så det var varierende hvor mye amerikanere faktisk sparte.

Du har rett, men det er egentlig også et irrelevant moment. Det er begrensninger på hvor mange insentiver på (inntil) $7500 hver bilprodusent har rett på. Den siste bilen som ble solgt av Tesla med denne retten ble solgt i desember 2018. Utover i 2019 ble insentivene gradvis trappet ned, først til $3750, så til $1875, og fra 1. januar 2020 er dette insentivet nå $0,00 for alle biler solgt av Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Foreløpig har ikke Nikola gjort en dritt for å bygge en felles fremtid for alle. Det eneste de har gjort er brent gjennom pengene til investorene, uten å levere noe som helst til noen som helst. Vi får se om de går konkurs innen de får endret på dette.

For folk som ikke følger med, så kan det fint late som om de ikke har gjort mye ennå, men les deg litt opp så finner du kjapt ut at dette er kun tøys. 

Uansett er det ikke poenget å diskutere hvor langt de har kommet, men tankegangen deres som i stor grad viser hvordan man skal gjøre dette for våres alles beste, fremfor å gjøre det Tesla gjør. Det begynner jo å komme tegn fra alle kanter at penger er det som står i deres hode, og ikke formålet med å redde kloden. 

Hvorfor trekke kjøpte SW oppgraderinger tilbake? Hvorfor strekke strikken på utstyret så langt at du risikerer å justere ned kapasitet, effekt og rekkevidde etter kun 40,000 km som er rekorden? Er det for å kunne lage kunstige høye WLTP/EPA tall for å kunne selge produktene i større grad, slik at man rekker å ta til seg subsidiene før noen andre rekker? Eller det faktum at de har en 10% "ledelse" ved å tillate det å lade til 4.2V? Eller det vi snakker om her, altså det å forsøke å lage et monopol ved å sørge for å stenge nettverket sitt for å prøve å bygge eget merkevare? 

Penger, penger, penger. 

Klima betyr nada. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Tesla lager CCS ladere i Europa, og fremdeles har klart å sperre tilgangen til andre biler med CCS plugg. 

I Kina/Japan, så installerer dem GB/T ( godt du forstod hva jeg mente selv om jeg isåfall blandet GB/T og Chademo) plugg og flytter på sin egen plugg. Altså er det ingen tvil om at Tesla kan få det til om de vil å gjøre kloden bedre for alle - de bare velger å ikke gjøre det for sitt eget formål. 

Nei, de sperrer ikke tilgangen. Tilgangen er i utgangspunktet kun åpnet for kjente VINs, ettersom det er den eneste muligheten Tesla i dag har for å ta betalt for tjenesten. Jeg forstår godt hva du mener, selv om du har faktaene ganske feil. -Men det er enklere å dikte din egen forståelse når du ikke har fakta, så det skjønner jeg.

Tesla begynte å installere CCS-ladere i Europa i 2018. Da hadde de allerede installert ladere i Japan og Kina, med sin egen plugg. Da kunne de enten bygge nytt nettverk med Chademo eller CCS, og dermed måtte drifte to separate nettverk, ett for gamle biler, og ett for nye, eller de kunne fortsette på samme standard som de har, og heller legge til den lovpålagte GB/T - porten på bilene, hvilket de gjorde.

Quote

Joda, litt god PR styrker bare merkevaren, og en falsk agenda er også med her. 

Ok, siden du kaller det PR og falsk agenda, betyr det at du kan vise til noen som har blitt saksøkt fordi de har benyttet de patentene Tesla har frigitt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...