Jump to content
Guest fbff7...fb3

Smell og dunk fra leilighet over

Recommended Posts

Guest fbff7...fb3

Jeg har laget et nytt utkast til mail til styreleder, og ville vært veldig takknemlig hvis noen kan se på det. @Taurean? @AndersT2? Mener ikke å mase, men setter veldig pris på både tidligere og evt nye innspill. Føler jeg trenger alle rådene jeg kan få. 

Jeg har et problem med støy fra leiligheten over meg. Det har alltid vært stille her før, men etter at det flyttet inn nye folk over meg for to og et halvt år siden, går det ofte nesten i ett med lyder. Det kommer brå og harde smell og dunk i taket flere titalls ganger om dagen, og spesielt disse smellene skvetter jeg skikkelig av. Antar det må være noe som smelles igjen eller settes/slås hardt på plass, det smeller skikkelig i taket mitt. Av og til kommer det også to smell etter hverandre, det siste høyere enn det første, akkurat som de ikke fikk det ordentlig til på første forsøk, og tok i litt hardere neste gang. 

I tillegg er det harde dunk og slag i taket, skraping av møbler over gulvet, mye grove skyvelyder osv/ting som dras fram og tilbake. 

Jeg er selvsagt klar over at man må regne med litt lyd, det er mer typen lyd som er problemet. Det smeller til tider så høyt rett over hodet mitt, at jeg blir skremt og det er i det hele tatt ekstremt ubehagelig og stressende.

Jeg har bodd her i 25 år med andre naboer, og aldri hørt noen av disse lydene før. Det har jeg ikke gjort i andre leiligheter heller, uansett hvor lytt det har vært.

Spesielt disse smellene er veldig forstyrrende, og gjør at jeg aldri får slappet av. Det verste er at det fortsetter med alle slags lyder, inkludert høye smell og dunk, til langt på natt. Og er de oppe en tur etter å ha lagt seg, smeller det da og, så det er veldig sjelden stille over tid. Det går hardt utover nattesøvnen, og det går på helsa løs.

Jeg har prøvd å snakke med dem om det, men de avviser alt jeg sier (jeg skrev brev, etter å ha nevnt det for dem tidligere, uten at det hjalp). De sier de er så stille og forsiktige de bare kan. Når jeg snakket med dem tidligere sa de at de ikke hørte stort til de over seg, og sånn var det her før også, på 25 år med de forrige naboene hørte jeg knapt en lyd ovenfra. Kun hvis de mistet noe i gulvet eller måkte snø på terrassen.

En ting jeg har lurt på er om det kan ha skjedd noe med isolasjonen el.l. når de la nye gulv. Det ville i hvert fall forklart noe av hvorfor det er så utrolig mye mer lyd her nå enn før. Jeg hører til og med at de går vanlig over gulvet. Og det virker jo nesten som lydene blir forsterket gjennom gulvet, i stedet for å bli dempet.

Dette er en veldig fortvilende situasjon for meg, da det går på helsa løs. I tillegg syns jeg det er veldig vanskelig å klage.

Jeg har som sagt prøvd dialog, men nådde ikke fram. Det virket ikke som de forsto hva jeg snakket om. Hvis man har gjort ting på en bestemt måte i alle år, legger man sikkert ikke merke til det selv, kanskje det er noe sånt som er tilfelle her. Hadde i hvert fall vært veldig greit å kommet til bunns i, for det er en helt uholdbar situasjon for meg.

Vennlig hilsen

PS: I tillegg til støy har jeg også et problem med lukt. Det er rett og slett sjelden frisk luft på terrassen min, og dette er også et nytt problem, som startet samme dag de nye naboene flyttet inn, så jeg går ut i fra at det er noe de bruker/gjør som lager den lukta. En sterkt søt lukt, som tar over hele terrassen min, så jeg bare må stenge meg inne og ikke har kunnet bruke terrassen min på over 2 år. Kan ikke lufte når den lukta er der heller, så det blir ganske ille, spesielt om sommeren. Jeg aner dessverre ikke hva det kan være, men det er en overveldende, søt lukt, som varer lenge om gangen og er der stort sett hver dag. Har lurt litt på om det kan være noe vaskemiddel/tøymykner eller duftlus, men vet ikke. Jeg vet om en annen nabo i nærheten som også får den lukta på terrassen sin til tider, og som meg, må stenge seg inne mens det pågår. Vi får migrene av den begge to.

Blir det for mye å legge til luktproblemet til slutt? Bare veldig usikker på når jeg ellers skal få tatt det opp. Er jo et stort problem det også, selv om støyen er det aller verste. 

Har jeg fortsatt skrevet alt for langt? Noe jeg bør kutte ut, eller legge til?

Tittel på mailen? Klage på bråk fra naboleilighet? Og holder det å skrive navn og adresse på meg selv, og si at det er de som bor over meg, eller må jeg skrive navn og adresse på de og?

Bør jeg nevne at jeg er kronisk syk og har ekstra behov for ro? Kan liksom ikke se for meg at det skal tas spesielt hensyn til, og har nesten utelukkende erfaring med at det gjør at jeg blir tatt mindre på alvor. Poenget er jo at dette er støy langt utover normalen, at jeg blir fysisk syk av det gjør jo situasjonen ekstremt fortvilende for min del, men vet ikke om det er relevant. Ber ikke folk ta ekstra hensyn utover hva som igrunn burde være påkrevet når man bor tett på andre. Har forøvrig prøvd både ørepropper og hørselsvern, hører de verste lydene så godt igjennom at det ikke hjelper stort. Kan ikke skjønne at dette skal være normalt. 

Hvis styret tar dette på alvor, regner jeg med de vil komme inn hit og høre? Det hadde jo ikke vært noe problem under normale omstendigheter, men jeg er rett og slett redd for å slippe folk inn her nå. Så smittsomt som dette viruset viser seg å være. Og jeg er i risikogruppe. Man kan jo aldri vite om folk er smittet, så syns ikke det er noe ålreit i det hele tatt. Vil ikke ta noen sjanser på å få det der. Og igjen selv risikere å smitte andre som også er i risikogruppe. Så hva gjør jeg egentlig? Skal ikke være enkelt. Det er jo også perioder med relativ stillhet, og kan være lenge mellom de verste lydene, så jeg er redd det ikke vil hjelpe stort at de kommer for å høre heller. Eller er det noe som evt vil skje senere, hvis det ikke gir seg? Såpass redd for å få folk på døra nå at jeg er redd for å sende inn klagen. Hadde vært kjekt hvis noen som hadde greie på det, kunne si noe om hva som pleier å skje i sånne saker. 

Ellers tenker jeg noen burde gå inn til de over og observere, for å se hva det er de gjør, jeg regner jo med at det ikke er så vanskelig å skjønne hva det er som lager dette bråket, hvis man får se det med egne øyne. Hjelper jo ikke å bare be dem slutte å bråke, siden de selv mener de er så stille som mus. 

Til slutt lurer jeg på om det er et problem at leiligheten er registrert på mamma, og ikke meg. Vi flyttet hit når jeg gikk på videregående, og jeg har stort sett bodd her siden. De siste 10 årene eller noe har jeg bodd her alene, mens mamma bor hos kjæresten. Så det er jeg som bor her, men ikke jeg som eier. 

Anonymous poster hash: fbff7...fb3

42 minutes ago, Guest fbff7...fb3 said:

at lukta gjerne er der hver dag

Det kan ligne litt på de som flyttet inn i leiligheten rett under meg for noen år siden.

Kan i perioder være nesten umulig å benytte balkong eller ha åpne vinduer osv. pga. tung og søt lukt fra røkelse som er en naturlig del av deres kulturbakgrunn etter hva de selv sier (andre naboer har klaget til styret).

Guest fbff7...fb3

Jeg hadde bestemt meg for å sende klage, for jeg syns ikke dette går an å finne seg i i det hele tatt. I tillegg til det lille håpet om at det skjedde noe galt når de la nye gulv, og at ting må utbedres. I tillegg er det så mange som er sikker på at den lukta er cannabis/hasj, at det burde vel definitivt gås videre med det også. Men jeg er så sliten. Og helt knekt. Og når jeg får tilbakemeldinger om at det er lite trolig at jeg vil bli tatt seriøst, man må regne med støy, jeg kan lett bli sett på som en som syter for ingenting osv, da vet jeg rett og slett ikke om jeg orker. Står definitivt ikke i noe sånt hvis det er ikke har noen hensikt, og jeg bare blir avvist og sett på som en som ikke tåler noen ting. Jeg kjenner meg selv, og vet at det ikke er sant, men jeg orker bare ikke mer. Har blitt behandla som en dritt og en ingenting hele livet, og dessverre går det hardt inn på meg. Jeg skjønner jo at man ikke kan ta alt alle sier for god fisk, og ingen her kjenner meg, bortsett fra de naboene jeg har hatt i over 20 år, de er i motsetning til disse nye veldig hensynsfylle, og har spurt meg et par ganger om noen lyder de var bekymret for om plaget meg. Men nei, har aldri vært plaget av noen ting, selv om det selvsagt er lyder. (Har vel forresten vært litt plaget av høy musikk nedenfra og en bråkete varmepumpe ovenfra på et tidspunkt, men det skal ekstremt mye til at jeg klager.) Det er bare disse lydene her som er så forferdelig påtrengende og høye, at jeg blir til og med bekymret for hørselen min oppi alt annet. Men hvis det bare er meg, og ingen kommer til å løfte så mye som et øyenbryn, da er det jo null vits å sende en klage. Føler meg så alene her i verden ass, men det er nå så. Jeg har liksom aldri turt å stå opp for meg selv, nå hadde jeg tenkt til å gjøre det, men hvis jeg atter en gang skal bli oversett, får jeg bare la det være, og flytte med halen mellom beina likevel, selv om jeg syns det er så feil som det går an å få blitt. Og i mellomtiden får jeg bare fortsette å lide i stillhet ... 

Anonymous poster hash: fbff7...fb3

Jeg ville absolutt sendt mail til styreleder og forklart alt som plager deg, slik du har beskrevet i denne tråden. Ikke vær redd for å virke "klagete", legg alt på bordet, fortell dem hvor dårlig du blir av alle disse lydene og at du ikke får slappet av. Du virker absolutt ikke sytete, alle ville reagert på slike høye lyder hele natten og dagen. I tillegg har du en svært belastende sykdom gjør dette vanskeligere for deg. Mange folk lager så mye lyd selv at de ikke alltid hører naboens lyder, spesielt dem med småbarn.

I mellomtiden ville jeg gått til innkjøp av støykansellerende hodetelefoner. Kan det være en ide å alltid ha på radio/tv/musikk slik at du kan fokusere på de lydene heller? Sett på noe rolig musikk, kanskje du får slappet av mer.

Hvis det ikke blir bedre ville jeg vurdert å lydisolere soverommet eller leiligheten, du kan kanskje få støtte til dette pga sykdommen din så det ville jeg sjekket ut først.

Ønsker deg lykke til, husk legg alt på bordet når du skriver til styreleder, forklar hvor vanskelig dette er for deg. Har du noen foreldre eller venner du kan bo hos når du trenger slappe av?

Edited by Galaxyx32

Husk at det blir ikke bedre at du "lider i stillhet" som du skriver. Om du blir nødt til å flytte, skal du for pokker ha prøvd å gjøre noe med problemet først!

For meg virker du altfor konfliktsky og snill mot naboene dine, når de ikke virker like greie tilbake. Så du må ikke være redd for å klage.

Uff, jeg føler virkelig med deg. Er selv ufør og avhengig av mye ro. Bor i en kjeller - og over meg har det bodd tre ulike familier de siste to årene. Folk er virkelig forskjellige, på måten de lukker igjen døra på. Hvordan de går på. Og alt annet. 

De som inntil nylig bodde over meg gikk meg på nervene. Jeg forsøkte alt. Sendte melding når det var for ille, ringte på og snakket med dem. Fikk stadig svar om at "ja, vi forsøker å ta hensyn" - men jeg følte på ingen måte det. Selv om familien var hyggelig utenom dette. Forsøkte å si det på den mildeste måten jeg kunne. Men det var veldig ubehagelig. 

Forsøkte å kjøpe hodetelefoner med støydemping. Men det fungerte dårlig. Dunk og slag forplanter seg i veggen og dundrer nedover så jeg skvatt opptil flere ganger. De hadde en liten gutt på 3 år som likte å springe, han våknet ca 05.45 hver dag. Så til slutt tilpasset jeg meg deres døgnrytme. Det var mildt sagt ganske jævlig. Jeg kjøpte til og med hørselsvern. Det fungerte til en viss grad, men jeg ble veldig svett rundt øra av å gå med disse for lenge. Det beste var faktisk at jeg bare forlot leiligheten i perioder midt på dagen mens de herja på det meste.

Jeg bestemte meg for å flytte - men akkurat i det jeg gjorde det. Så bestemte de over meg også for å flytte.... hadde dem ikke gjort det, så hadde jeg flyttet. De nye som flyttet inn for to uker siden er en drøm til sammenlikning. Jeg gikk rundt å smilte i flere dager etterpå og kunne sove lengre enn jeg pleide. Det hjalp noe voldsomt på psyken. 

Hvis det er ekstremt ille for deg - så kan den kjipeste løsningen være den beste. Flytte til en mer rolig plass. Det er svært vanskelig for folk å korrigere sine faste vaner. Jeg hadde en eks-kjæreste som smelte igjen døra istedenfor å lukke den pent igjen. Sånne små ting irriterte meg helt fryktelig. Men den vanen var så godt innarbeidet hos henne, at det var håpløst for meg å "fikse det". Folk er forskjellige og de har sine egne vaner. På godt og vondt.