Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordfeilbryter løser ut hele tiden


Anbefalte innlegg

Det er anbefalt å ha ett overspenningsvern (mellomvern) i sikringsskapet. Det blir jo billigere å ta det sammen med det andre når du først er i gang.

Det er krav til overspenningsvern i dag, og er krav til det når det gjøres endring på installasjonen (Ny kurs osv.)

Overspenningsvernene du har ved PC er såkalt Finvern, og med ett mellomvern i sikringsskapet så gir det en god ekstra beskyttelse. Eneste er at finvern og mellomvern skal stå minimum 5 meter fra hverandre (kabel lengde), ellers påvirker de hverandre.

Det er dyrere med kombivern, men de gir en veldig mye bedre beskyttelse. Når jeg kjøpte min leilighet, så var det felles jordfeilbryter i skapet, jeg byttet da til kombivern i stedet, for å slippe problemene med felles jordfeilbryter.

 

EDIT:

Ett lite tips hvis du har mye PC og annet elektronisk utstyr, er å gå for Schneider sine "Si" sikringer. De tåler digitale laster veldig mye bedre enn andre. De er dessverre nokså dyre pr stykk. Hadde problem med at sikringen poppet ned når jeg plugget i PC og hjemmekino (Tar ut kontaktene når det lyner), og det fikset disse.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at det er fort ikke store forskjellen i pris på å få gjort "småendringer" kontra bare å få skiftet ut alle kursene med jordfeilsautomater. 

Har du i dag også jordfeilbrytere satt opp andre steder i huset - f.eks. i forbindelse med varmtvannstank, bad, kjøkken? Hvis man her skal gjøre noe senere kan kravene komme, hvis det er slik at dette i dag er en installasjon som følger en eldre standard. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, goglex said:

OK, det høres ut som om jeg går for kombivern, sikkert noe dyrere, men jeg har nå erfart at jordfeilbryter kan være godt å ha:) Trenger jeg overspennigsvern i sikringsskapet? Har dette  i stikkontakten til pc, ellers inget vern.

Jeg ser ingen fordeler med å bruke egen jordfeilbryter, anbefaler å installere kombivern/jordfeilautomat (som er både "sikring" og jordfeilbryter i en enhet). Når det gjelder plass, finnes kombivern både i 2- og 3-moduls modeller, og dersom din installatør setter inn 2-moduls vi det ikke trenges mer plass enn en vanlig "sikring" tar i dag.

Overspenningsvern (grov-vern) i sikringsskapet er noe du sterkt bør vurdere når du likevel skal ha jobb utført i tavlen. Den du har i stikkontakten til PCen er et fin-vern, og det har nesten ingen verdi med mindre du har et grov-vern. 

Endret av zanta
Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Jordfeilbryter løser ut hele tiden
39 minutes ago, zanta said:

Overspenningsvern (grov-vern) i sikringsskapet er noe du sterkt bør vurdere når du likevel skal ha jobb utført i tavlen. Den du har i stikkontakten til PCen er et fin-vern, og det har nesten ingen verdi med mindre du har et grov-vern. 

Mellomvern er det som installeres i sikringsskapet vanligvis. Grovvern står vel mellom hovedsikring og kortslutningsvern/overstrømsvern, men finnes kombinerte mellom- og grovvern, men forstått det slik at det nødvendigvis ikke er like effektivt, da det helst skal være en del meter med ledning mellom dem for best sikring. Grovvernet står da gjerne foran hovedsikring, etter overstørmsvern/kortslutningsvern. Mulig det er litt forskjeller her også basert på typer elektriske anlegg?

Men uten mellomvern - og kun grovvern - blir ikke finvern like effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...