Gå til innhold

VGD Off-topic VÅKS


SirJames™
Melding lagt til av Diskusjon.no

Tråden stenges for gjentatte brudd på bruk av tjenesten.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ale-Fawk skrev (2 timer siden):

Det kommer an på hvor gode de andre lagene er. Skeid for eksempel, Kvik.. FFK kommer til å slippe inn færre mål i år totalt tror jeg, hentet lillebror Aleesami nå som er en meget god midtstopper. Hjelper han å tette igjen bak og Kjelsrud begynner å putte på topp så vil det se lovende ut. Men vi kan ikke gardere oss mot at Skeid brått får en «Stjørdals/Blink-sesong» og slår alle. Ballen er rund.

En ting har jeg lært meg som FFK-supporter; Vær evig pessimist, for da blir positive ting bonus. ?

Lenke til kommentar

Slik koker du krabbe:

  1. Beregn cirka 200 gram krabbekjøtt per person. Det er normalt innholdet i en stor krabbe.  Krabbe kan kjøpes levende, kokt, renset i skall, dypfryst eller hermetisk.
  2. Koking av krabbe er svært enkelt. Kok opp vann tilsatt salt, 35 g pr liter.
  3. Slipp en og en krabbe oppi det kokende vannet av gangen og la vannet koke opp før en nye krabbe slippes oppi. La koke i 15-20 minutter avhengig av størrelse.
  4. Ta så krabben opp av vannet og legg den på ryggen for å avkjøling minst et kvarter. Slik beholdes saftigheten i kjøttet. Skal du spise krabben senere, bør du legge den på is og pakke is godt rundt krabben så den kjøles fort ned. Da blir ikke kjøttet tørt eller seigt.
Lenke til kommentar
HYYYL skrev (10 minutter siden):

Slik koker du krabbe:

  1. Beregn cirka 200 gram krabbekjøtt per person. Det er normalt innholdet i en stor krabbe.  Krabbe kan kjøpes levende, kokt, renset i skall, dypfryst eller hermetisk.
  2. Koking av krabbe er svært enkelt. Kok opp vann tilsatt salt, 35 g pr liter.
  3. Slipp en og en krabbe oppi det kokende vannet av gangen og la vannet koke opp før en nye krabbe slippes oppi. La koke i 15-20 minutter avhengig av størrelse.
  4. Ta så krabben opp av vannet og legg den på ryggen for å avkjøling minst et kvarter. Slik beholdes saftigheten i kjøttet. Skal du spise krabben senere, bør du legge den på is og pakke is godt rundt krabben så den kjøles fort ned. Da blir ikke kjøttet tørt eller seigt.

Ulike oppskrifter. Flere har 50 gram, og det er helt greit å kjøre uten. Saltet kan gi litt smak der det evner å trenge inn i krabben, men min erfaring er at krabbe ikke smaker salt, selv om den er kokt i salt vann. Pepper etter rensking er helt klart mer på plass. Majones hører også med, og gjerne noen få dråper sitron. 

Det der med å koke opp, eller hele tiden (som noen gjør), er bare bambus spør du meg. Jeg trekker de i 25 min, kanskje opp mot 30. Om man skal la vannet koke opp mellom hver krabbe gir jo også utfordringer ift. koketiden og holde orden på hvilken krabbe som til enhver tid har ligget lengst i (tar litt tid å koke opp mellom hver krabbe). 

Lenke til kommentar
Tyttebærtryne skrev (1 minutt siden):

Ulike oppskrifter. Flere har 50 gram, og det er helt greit å kjøre uten. Saltet kan gi litt smak der det evner å trenge inn i krabben, men min erfaring er at krabbe ikke smaker salt, selv om den er kokt i salt vann. Pepper etter rensking er helt klart mer på plass. Majones hører også med, og gjerne noen få dråper sitron. 

Det der med å koke opp, eller hele tiden (som noen gjør), er bare bambus spør du meg. Jeg trekker de i 25 min, kanskje opp mot 30. Om man skal la vannet koke opp mellom hver krabbe gir jo også utfordringer ift. koketiden og holde orden på hvilken krabbe som til enhver tid har ligget lengst i (tar litt tid å koke opp mellom hver krabbe). 

Jeg fant oppskriften på Meny, sikkert flere måter å gjøre det på.
Tror ikke krabbene blir like gode om man koker de uten salt.
Vet mange koker de i sjøvann, om man er på hytten feks.
Å koke opp mellom hver gang man tar en krabbe i vannet er for at krabben skal dø raskt,  ikke bli pint.

Lenke til kommentar
HYYYL skrev (6 minutter siden):

Å koke opp mellom hver gang man tar en krabbe i vannet er for at krabben skal dø raskt,  ikke bli pint.

Det kan du si, men krabben synes nok ikke at 90+ grader skiller seg vesentlig fra 100. Det er bl.a. forsket på dette, og det er også en del som tyder på at krabber etc. har redusert evne til å kjenne smerte. 

Lenke til kommentar
Granca skrev (1 minutt siden):

Kan de ikke kokes i saltvann?

Jeg formoder du snakker om krabbe nå, ikke pent klipte plener, eller stygt klipte for den del. 

Jo, du kan koke krabbe i saltvann, men det er nok lettere å salte vann fra springen, fremfor å dra med seg vannet. Koking i fjæra derimot. Da snakker man kos og snadder, eks. med et bål til. 

Lenke til kommentar
Tyttebærtryne skrev (3 minutter siden):

Det kan du si, men krabben synes nok ikke at 90+ grader skiller seg vesentlig fra 100. Det er bl.a. forsket på dette, og det er også en del som tyder på at krabber etc. har redusert evne til å kjenne smerte. 

Ikke enig i dette.
Forskning jeg har lest viser at krabber føler smerte og dør raskest ved 100 grader.

Lenke til kommentar
HYYYL skrev (11 minutter siden):

Forskning jeg har lest viser at krabber føler smerte og dør raskest ved 100 grader.

Helt greit. Du må gjerne linke til dette. Jeg har sett at noen anbefaler å knuse krabben, i saltet vann. Det kan man godt gjøre om man ikke ønsker å spise kjøttet, kun drepe krabben. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...