Gå til innhold

halvparten av produktet manglet, -er ikke "angrerett" feil å bruke da?


Mr.M

Anbefalte innlegg

for å beskrive situasjonen, jeg bestilte et forholdsvis stort produkt på nett, og ved henting av sendingen i den lokale post-i-butikk, merket jeg umiddelbart at esken var for lett i forhold til hva det burde veid. Og vel hjemme, viser det seg at en av hovedkomponentene mangler. (dette bekreftes også av fraktseddel/info, som viser at esken ved innskjekking veier under halvparten av hva komplett produkt veier, så har mitt på det tørre mht. evt. mistanker om at jeg har fjernet eller jukset til meg noe)

Kontaktet kundeservice og dama spør da om jeg vil returnere og benytte Angreretten min (har ikke svart på dette ennå) Så vidt jeg har lest meg til, taper jeg da det jeg betalte i frakt. Og dessuten, i realiteten angrer jeg jo ikke på kjøpet, så det skurrer for meg å påberope dette. Er ikke "reklamasjon" mer korrekt å bruke i dette tilfellet? Da har jeg vel krav på å få igjen det jeg betalte for frakt også?

(kan legge til at produktet er utsolgt, og neste "på lager dato" er høyst usikker)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tåkefyrste skrev (44 minutter siden):

Du skal ha tilbake fraktkostnader ved bruk av angrerett. Men returfrakt må du ofte stå for selv.

det  blir jo et nullsum spill, eller rettere sagt en utgift for meg. Det er derfor jeg ikke vil benytte "angrerett" (da må jeg i realiteten betale for nettbutikkens feil, hva gjelder mitt tilfelle.

- dessuten, jeg angrer jo ikke på kjøpet av varen. Jeg vil fortsatt ha produktet (komplett selvsagt) men lagerstatus/leveringstid er usikker.

Prøvd å finne noe om hvem som står for fraktutgifter ved bruk av "reklamasjon", men ikke funnet noe (som er lett å forstå/tolke i alle fall) :hmm:

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (5 minutter siden):

Send den tilbake. retur frakt er jo peanøtter i forhold til det du betalte.

Så skjønner ikke hva som er problemet, men gidder du så får du nok dekket frakten. Kontakt komplett.

jeg prøvde å redigere posten over, men ei. Det ligger "ferdigbetalt" returlapp i esken, men det jeg betalte i frakt, ved bestilling/kjøpet, er altså stridens kjerne.

For orden skyld, det handler ikke om nettbutikken Komplett, så du ser ut til å tro.

Lenke til kommentar

Angrerett er jo ikke et tema her. Det er en  reklamasjon. 

Det er levert et produkt med en vesentlig mangel og da gjenstår det for selger å oppfylle sin del av avtalen.

Selger/butikken leverer resten av produktet eller nytt produkt uten ekstra kostnader innen rimelig tid ellers lar de deg heve kjøpet og krediterer deg alle utgifter, inkludert returfrakt.

En seriøs butikk lager ikke noe nummer av dette. 

Var borti en lignende situasjon med Komplett for et par år siden og hvem som skulle dekke kostnad for retur var aldri et tema. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (11 minutter siden):

skjønner ikke hva som er problemet

det er prinsippet. Jeg mener det er feil at kundene skal være skadelidende, hvis en mangel ved en vare, helt åpenbart skyldes nettbutikkens lageransatte. Økonomisk skal jeg nok "overleve" å evt.ha kastet bort under 200 kroner på porto/frakt, uten å sitte med noe igjen unntatt "en bitter erfaring"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 minutt siden):

Okay, send det i retur da, frakt er det posten som skal ha.

Jeg betaler ikke frakt om jeg kjøper over 2k(om jeg husker rett)

 

Du er i jus-delen av forumet nå, og der er det meningen at du skal forholde deg til lovverk, og ikke bare personlig synsing... 

TS: det virker absolutt som om varen har en mangel i henhold til Forbrukerkjøpsloven, som betyr at du reklamerer, ikke bruker angrerett. Og da sier loven at avhjelp skal skje uten kostnad og vesentlig ulempe for deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (4 minutter siden):

Okay, send det i retur da, frakt er det posten som skal ha.

Jeg betaler ikke frakt om jeg kjøper over 2k(om jeg husker rett)

 

Selvfølgelig er det posten/befrakter som skal ha betaling for frakt, men ved reklamasjon er det selger som skal dekke dette. 

Og du betaler kanskje ikke frakt når du mottar en sending men du får neppe sendt noe andre vei uten å betale. 

Vi vet ikke hvilket produkt det dreier seg om, men hadde dette f.eks. vært et par 20 kilos høyttalere så er ikke akkurat frakt billig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (3 minutter siden):

TS: det virker absolutt som om varen har en mangel i henhold til Forbrukerkjøpsloven, som betyr at du reklamerer, ikke bruker angrerett. Og da sier loven at avhjelp skal skje uten kostnad og vesentlig ulempe for deg.

ja, kommer til å avvise angrerett, og gå for reklamasjon. Så for jeg bare vente se om de "er så snille" å refundere det jeg betalte i frakt, i tillegg til kjøpesummen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, theNiceOne said:

Du er i jus-delen av forumet nå, og der er det meningen at du skal forholde deg til lovverk, og ikke bare personlig synsing... 

TS: det virker absolutt som om varen har en mangel i henhold til Forbrukerkjøpsloven, som betyr at du reklamerer, ikke bruker angrerett. Og da sier loven at avhjelp skal skje uten kostnad og vesentlig ulempe for deg. 

Ts får dem tilbake, men ts har jo retur lapp.

Som de fleste vet får ts tilbake alt.

 

Lenke til kommentar

Du har altså ikke fått hele varen du bestilte. Jeg tar utgangspunkt i at butikken er i Norge eller henvender seg til norske forbrukere. Da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Og da reklamerer du til selger. Hvorfor selger begynner å snakke om angrerett her forstår jeg ikke. Forklar dem hva du mangler og at du vil at de sender deg det som mangler, eller et nytt produkt komplett mot at du sender det du har i retur til de. Dette skal være kostnadsfritt for deg. Dvs, du skal kun betale avtalt sum for produktet + frakt til deg for det opprinnelige produktet du kjøpte.

Dersom de ikke oppfyller sin del av avtalen, dvs å sende deg et komplett produkt slik du har bestilt, så kan du enten kreve avslag i summen(om det er hensiktsmessig) eller kreve heving av kjøp. Dersom du må kjøpe produktet for en dyrere pris et annet sted kan du og kreve at selger dekker mellomlegget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...