Gå til innhold

Hvilken forsterker passer til mine høyttalere?


Anbefalte innlegg

Hei, har 2x500W Radionette gulvstående høyttaler som er koblet til en  400w 8 Ohm forsterker (Husker ikke merke) 

Men har tenkt å kjøpe en ny forsterker som passer bedre til høyttalerne mine, men eg finne ikkje fosterker som e på 500W, og finne ingen informasjon om eg trenge effekt forsterker etc. Så viss någen konne forklart ka eg ska gjør elle eventuelt sei ka eg må kjøpa så hadde d vært fint :)

Lenke til kommentar
  • Hårek endret tittelen til Hvilken forsterker passer til mine høyttalere?
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som du har Radionette Spirit høyttalere. Merket med "Music power 500Watt", "Sinus power 250Watt". 
Det er ingen grunn til å prøve å finne en 500 Watt forsterker. 
Fortell heller hva slags forsterker du har, og hvorfor du ikke er fornøyd med den. 400 Watt skal være mer enn nok.

Lenke til kommentar

Den nødvendige effekten kommer an på sensitiviteten og frekvensresponsen til høyttaleren samt hvor høyt man ønsker å spille. Å regne ut nøyaktig er forholdsvis komplisert, men det er i bassen man trenger mest effekt så det kan forenkles en del.

En generell regel er dermed at man trenger mer effekt jo dypere bass høyttalerne klarer å spille. En 20 watt forsterker klarer fint et greit lydnivå på et par stativhøyttalere, men så vil man jo gjerne ha litt ekstra. Mellom 50 - 100 watt (RMS) per kanal, avhengig av høyttalerstørrelse, er en god start.

Endret av Deimos_Anomaly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det e forsterkene. Den e rundt 8+ år gammel, va originalt far min sin forsterker. Men det som er problemet er at den har veldig dårlig kontakt me venstre høytaler på stereo men på mono funker det helt fint. Har sendt inn forsterkeren til reparasjon men det fiksa ikkje problemet, så det er derfor eg vill ha ny forsterker (med muligens litt mer futt)15807406525463573755895838706938.thumb.jpg.b43267df3917380de721165c90b5e89e.jpg

Lenke til kommentar
Mato skrev (13 timer siden):

Spec på forsterker 

image.thumb.png.3305e97756b2567fb4f99a9b352522e3.png

Hvor har du 400 watt i fra ? 

 

men jeg tipper denne skal drive de radionette høyttalerne helt greit, men om du har et  budsjett så kan vi komme med noen anbefalinger 

Det står som regel rundt der hvor strømkabelen kommer inn hvor mye de trekker fra strømnettet. Noen viser maks, og andre viser normalbruk.

Er nok enkelt for noen å missforstå, samme som høyttalere/forsterkere som reklameres for Peak Watt.

Det er ikke så enkelt alltid før man får vite hvordan ting er. Fikk selv kjeft av en selger når jeg spurte etter forsterker til mine 50W høyttalere for mange år siden (Før internettets tid). Ett sted må man jo lære også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...