Gå til innhold

Sløsing av politi- og rettsressurser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
GiaMahan skrev (1 time siden):

Skal folk forøvrig få lov å løpe rundt å mobbe og krenke andre, fordi det er mindre alvorlig enn voldtekt og drap? 

Poenget er at politiet prioriterer banale ting når de samtidig klager på lite resurser for alvorlige saker.

Mobbing og hets er noe helt annet enn krenking. Og det er enorm forskjell på personlig, og ikke personlig.
Ikke personlig krenking burde være lov, personlig krenking er i grenseland, hets og mobbing burde straffes, men det er vanskelig å bevise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig helt utrolig hvor lite empati det finnes blandt enkelte. Hvis jeg er i mot innvandring (eller innvandrere). Er det da greit at jeg krenker en innvandrer en dag jeg har lyst? Hva får man ut av dette? Det vil skape en større splid, mindre forståelse, dårligere integrering (med de følger det får) opphav til irritasjon og voldshandlinger etc. 

Man føler seg sikkert bedre selv, men det er vel det... 

Du kan mene hva du vil om karikatur tegninger, innvandring og ytre deg rundt dette politisk på skikkelig måte. Men å dra frem frustrasjonen sin og krenke enkeltmennesker fordi du synes dem bør tåle det minner meg veldig mye om hvordan barn tenker... 

Altså, hvis jeg har forstått deg riktig.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (26 minutter siden):

Skal folk få lov til å krenke andre? Ja. 

Mudlimer blir krenket av tegninger av profeten. https://forskning.no/filosofiske-fag-juridiske-fag-statsvitenskap/hvorfor-blir-noen-krenket/519720

Veien er liten defra til Nord-korea der man ikke kan kritisere lederen. Tegnet en stygg karikatur av Kimmen? Fengsel. 

Så nå går du fra hverdagsrasisme til karikaturer av profeten og til Nord-Korea. 

Hva er poenget ditt? 

 

 

Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (38 minutter siden):

Poenget er at politiet prioriterer banale ting når de samtidig klager på lite resurser for alvorlige saker.

Mobbing og hets er noe helt annet enn krenking. Og det er enorm forskjell på personlig, og ikke personlig.
Ikke personlig krenking burde være lov, personlig krenking er i grenseland, hets og mobbing burde straffes, men det er vanskelig å bevise.

Hvordan vet du at politiet prioriterer slik de gjør? Kan du vise spesifikt til hvor det står at de skal prioritere disse sakene over voldtekt/drap? Hva slags rapporter bekreftet politiets ressursbruk slik du fremlegger det? (Spørsmålene gjelder forøvrig også til trådstarter og/eller den som har svarene)    

Det er forøvrig mye i livet som er mer alvorligere enn andre ting, men betyr det at man bør få fritt spillerom til å være slem? 

(Dette legger jeg i å være slem: personlig rettet personangrep, ikke generell samfunns- og religionskritikk).   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 time siden):

Det er forøvrig mye i livet som er mer alvorligere enn andre ting, men betyr det at man bør få fritt spillerom til å være slem?
(Dette legger jeg i å være slem: personlig rettet personangrep, ikke generell samfunns- og religionskritikk).   

Om alvorlige saker blir henlagt pga mangel på resurser, så er det fordi de resursene brukes på andre saker. Nett-troll og rasshøl får vente, politiet får bruke 5 min på å ta skjermbilde av bevisene og ta saken når det er resurser til overs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (1 time siden):

Om alvorlige saker blir henlagt pga mangel på resurser, så er det fordi de resursene brukes på andre saker. Nett-troll og rasshøl får vente, politiet får bruke 5 min på å ta skjermbilde av bevisene og ta saken når det er resurser til overs.

Nei, som sagt så blir de henlagt på annet grunnlag enn ressursmangel. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...