Gå til innhold

Norsk minoritet i Norge?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Alexander4840 said:

Jeg tror ikke du helt forstår tallene, eller konseptet.
I dag er det absolutt ett sterkt flertall av nordmenn, og barn av nordiske foreldre, det vet alle.
Om du leste hele posten så ser du dette samme poenget, om norsk folketall er 4m stabilt, og innvandringen fortsetter, vil det stabile folketallet bli en minoritet, det er ett matematisk faktum.
Hvor raskt det vil skje, er umulig å vite nøyaktig.

Jeg forstår veldig godt både "utregningen" og det underliggende rasistiske poenget og du tar grunnleggende feil. Alle norske statsborgere som er født og oppvokst i Norge er nordmenn. Norsk folketall vil aldri bli en minoritet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Alexander4840 said:

Vil du ha 200 000 innvandrere per år fra midtøsten, om du kunne velge det? om Norge åpnet for det, så hadde folk kommet, det kan jeg garrantere. Er det rasistisk å svare nei på det?
Er det rasistisk å ville ha mindre innvandring?
Jeg ville ikke være overrasket om du var av den typen som kaller SD i sverige for rasister fordi de vil ha mindre innvandring.
Du burde nok lese om definisjonen av rasisme, men jeg kan gi deg den, så slipper du å lete:
Rasisme er det å angi visse raser mer og mindre verdi.
Om jeg hadde barn med en japaner, så kan du ikke kalle barnet ''Nordisk'' alene eller ''japansk'' alene, da blir ungen ''japansk-norsk'', eller så huker man av for ''annet'' opphav eller ''mikset'' opphav, når man ikke bare har ett opphav.
Det er ingen som er mindre verdt av de overnevnte, eller noen andre opphav i verden, alle mennesker er like mye verdt.
Er det rasistisk å si at afrikaneres gener resulterer i større pikk? Eller at nederlendere er høye? Eller at nordmenn, kanadere og russere håndterer kulde bedre enn de fleste andre folkeslag?

De eneste menneskene som er opptatt av "genetisk" "opphav" er mennesker som trenger å ha noe å skjule sin rasisme bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merker at jeg ikke får svar på spm, men veldig mye semantikk og definisjonsprat.

ism_InnleggNO skrev (37 minutter siden):

Jeg forstår veldig godt både "utregningen" og det underliggende rasistiske poenget og du tar grunnleggende feil. Alle norske statsborgere som er født og oppvokst i Norge er nordmenn. Norsk folketall vil aldri bli en minoritet.

Norske statsborgere kan også bli mindretall, om du ikke gir statsborgerskap til noen som innvandrer, eller barna dems.
Jeg tror mikro-stater som luxemburg har veldig mange folk i landet som ikke har statsborgerskap, og EU-borgere i Norge, har ikke statsborgerskap.
Opphav og statsborgerskap er tvert forskjellige ting, opphav er genetisk, og statsborgerskap er en tittel, som alle kan få, ingen kan endre sin biologi, sitt opphav, åpenbart. 
Hele poenget mitt er å bevare kultur og historie. Hva er galt med det?
Er det noe galt at Norge i dag har en biologisk homogen majoritet?
SKAL vi ha åpne grenser, ellers er vi rasister? 
Er det rasistisk og ikke åpne grensene, eller bare når de stenges?
Om det ikke var åpenbart, så ''ekskluderes'' Europeere også, ikke bare mørkhuda, jeg vil ikke ha shengen som den er i dag. Men det er vel automatikk for dere å anta at jeg er imot svartinger :)

Drunkenvalley skrev (27 minutter siden):

Det stemmer ikkje med nokon definisjoner av rasisme det eg er kjent med. Kor fekk du denne fantasien frå?

SNL, Wikipedia, googles oppsumering.
Hva er din definisjon av rasisme da?
https://snl.no/rasediskriminering Rasisme er Diskriminering basert på rase.
Diskriminering er jeg tvert mot, alle mennesker er likeverdige.

Kjempefint om dere svarer på spm, de er ikke ment som retoriske.

Endret av Alexander4840
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Alexander4840 said:

SNL, Wikipedia, googles oppsumering.
Hva er din definisjon av rasisme da?
https://snl.no/rasediskriminering Rasisme er Diskriminering basert på rase.
Diskriminering er jeg tvert mot, alle mennesker er likeverdige.

Kjempefint om dere svarer på spm, de er ikke ment som retoriske.

Du har ein ekstremt liberal tolkning av rasisme utifrå kva du påstår du har brukt som kilde.

For å sitere meg sjølv nøyaktig frå temaet om "Hva er egentleg rasisme"...

On 1/15/2020 at 11:09 AM, Drunkenvalley said:

Å dømma nokon på forhånd utan basis i realitet eller erfaring. Den har ikkje forandra seg noko, og bruken har heller ikkje forandra seg vesentleg.

Eg gløymte i den tid ordene "basert på rase og/eller etnisk minoritet," men eg våge anta at du sannsynleg ikkje er så dum som du aktivt påstår og skjønner slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Alexander4840 skrev (12 minutter siden):


Hele poenget mitt er å bevare kultur og historie. 

Hvordan kan kulturen bli borte? Eller ønsker du ikke endringer i kulturen? Hvorfor? 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

For å sitere meg sjølv nøyaktig frå temaet om "Hva er egentleg rasisme"...
''Å dømma nokon på forhånd utan basis i realitet eller erfaring. Den har ikkje forandra seg noko, og bruken har heller ikkje forandra seg vesentleg.''
Eg gløymte i den tid ordene "basert på rase og/eller etnisk minoritet," men eg våge anta at du sannsynleg ikkje er så dum som du aktivt påstår og skjønner slikt.

Vet ikke hvordan jeg sitterer sitteringen.
Hvordan dømmer jeg folk?

En av disse dagene kommer jeg forhåpentligvis til å få svar på spm :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Alexander4840 said:

Hele poenget mitt er å bevare kultur og historie. Hva er galt med det?

Historien er det ikke så mye å gjøre med, den ligger der enten du vil det eller ikke. Kultur er heldigvis i konstant endring. Norsk kultur har veldig godt av de impulsene vi får og har fått fra folk som har innvandret hit fra andre land og kontinenter. Å ville "bevare kultur" er rett og slett idioti.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
debattklovn skrev (6 minutter siden):

Jeg ble litt nysgjerrig, kan du nevne noen impulser vi har hatt godt av som vi fikk fra invandrere? 

Jeg ble litt nysgjerrig, kan du nevne noen impulser vi ikke har hatt godt av som vi fikk fra invandrere? 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Atib Azzad said:

Matematikk, demokrati, skriftspråk, optikk, tannbørste, kaffe, astronomi, algebra, metallurgi... etc. etc..

Argumenterer du at innvandrere som kom til Norge tok med seg matematikk og astronomi og begynte å lære bort til nordmenn?
Eller kan det ha vært at
a) Nordmenn kjøpte utenlandske bøker og lærte seg
b) Nordmenn reiste til utlandet, lærte seg ting og kom hjem igjen
 

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (9 timer siden):

Det er impulser vi har nytt godt av, som kom fra utlandet.

Trengs det å sies? Naturligvis var det ikke Norge som oppfant alt verden bruker i dag, og nesten all banebrytende utvikling skjedde for over 100 år siden. Det betyr selvfølgelig ikke at vi skal fjerne nasjonale grenser.
Hva tjenes på dagens innvandring, og hva tjener vi fra de respektive stedene folk kommer fra i dag?

Atib Azzad skrev (10 timer siden):

Matematikk, demokrati, skriftspråk, optikk, tannbørste, kaffe, astronomi, algebra, metallurgi... etc. etc..

Hvor kom hver av disse fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (4 timer siden):

Hvor kom hver av disse fra?

Matematikk: Babylon, kanskje. Altså Irak. Tallsystemet vårt kom fra India via midtøsten. (Derav "arabisk tallsystem")

Demokrati: Athen og Sparta

Skriftspråk: Babylon igjen, gitt. Og Egypt. Bokstavskriften kom fra Midtøsten (fønikerne).

Optikk: Egypt og Mesopotamia.(Irak igjen.)

Tannbørste: Tannstikken med frynser fra Mesopotamia og busten fra KIna.

Kaffe: Etiopia, via araberlandene.

Astronomi: Mesopotamia, Kina, Egypt.

Algebra: Persia. (Iran)

Metallurgi: Førhistorisk tid.

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gadden skrev (1 time siden):

Er det virkelig relevant? 

Helt klart, Om du vil bruke det som argument for dagens migrasjon eller åpne grenser. Det er altså antikk++ historie. I dag trengs ikke åpne grenser for utveksling av ideer eller produkter.

tom waits for alice skrev (20 timer siden):

Kanskje du skal gjenta spørsmålene, siden det drukner i semantikk. :)

Jeg tror jeg ikke får svar fordi de ikke har noe godt svar, så går de heller over på ett nytt argument.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...