Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Enda en smittet på Ullevål.

https://www.nrk.no/nyheter/enda-en-ansatt-ved-ulleval-smittet-1.14926701

Én lege smittet fem andre (minst) i løpet av to dager på jobb og uten annet enn litt snufsete nese. Dette er en lege som sier at h*n var redd h*n var smittet, så vedkommende skal i følge seg selv ha holdt avstand til andre og vært ekstra nøye med hygienen. På øyeavdelingen på et sykehus.

Dette lover godt.

Det er bra vi har et kompetent byråkrati som styrer dette mot undergangen.

Edit:

To personer i Drammen som avla koronaprøver i helgen, har testet positivt på koronaviruset, opplyser kommunen.

Da er vi oppe i 28? Jeg kommer til å miste tellingen snart...

Endret av pappkake
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Den offisielle oversikten viser at 49 prosent av de smittede i Italia er innlagt på sykehus per 1. mars. Det de gjør i Italia er vel den beste indikasjonen vi har.

Nordmannen som ble smittet i Italia, er i karantene i Italia, men ikke innlagt, ifølge informasjon fra NTNU, der utvekslingsstudenten er hjemmehørende.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
11 minutes ago, Jambimaster said:

Hvor får du 50% fra? Er ikke anslaget at 80% ikke har behov for innleggelse? 

Det kommer fra at Italia har lagt inn 50% av bekreftet syke. Og så påstår nå altså en lege at alle som er innlagt trenger oksygen. 

Man bør da tilføye at oksygentilførsel er en behandling uten store negative bivirkninger, så kan godt være de bare gjør det for å gjøre noe.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Miri said:

Den offisielle oversikten viser at 49 prosent av de smittede i Italia er innlagt på sykehus per 1. mars. Det de gjør i Italia er vel den beste indikasjonen vi har.

Ja, jeg tok meg friheten til å runde det av til 50%. I praksis er det liten forskjell.

Det ser ikke så bra ut for dette med at 80% får en mild forkjølelse...

49% på sykehus med oksygenbehandling skal nok få testet helsenorge litt, og de har klart å smitte fem ansatte på Ullevål allerede. Veldig smittsomme saker, ser det ut som.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, PingEnt said:

Det kommer fra at Italia har lagt inn 50% av bekreftet syke. Og så påstår nå altså en lege at alle som er innlagt trenger oksygen. 

Man bør da tilføye at oksygentilførsel er en behandling uten store negative bivirkninger, så kan godt være de bare gjør det for å gjøre noe.

Ja, det er helt sikkert for moro skyld.

Lemfeldig ordvalg av denne professoren, "need oxygen" istedet for "get oxygen for no real reason except doing something".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Jambimaster skrev (15 minutter siden):

Hvor får du 50% fra? Er ikke anslaget at 80% ikke har behov for innleggelse? 

Det er ca 5,5 mill innbyggere i Norge. 80% av disse trenger ikke behandling. Da har vi igjen 20%. 20% av Norges befolkning er ca 1,1 mill. Tar du 50% av disse så har du ca 550 000 igjen, som vil ha behov for en eller annen medisinsk behandling. Norge har i dag ca 500 intensiv plasser, som i all hovedsak er opptatt med andre pasienter. 

«Alle» henger seg opp i antall døde, slik som jeg ser det er det ikke det største problemet her. Vi har potensielt 1,1 mill som blir syke, av disse så har vi 550 000 alvorlig/kritisk syke mennesker. Disse vil du finne spesielt i ambulansetjenesten, politiet, brannvesenet, helsevesenet generelt, postbud, ansatte i matvare industrien m.v. altså yrkesgrupper som er i kontakt med andre mennesker i det daglige!

Det er her problemet ligger, viktig infrastruktur vil bli slått ut, viktige institusjoner blir slått ut i over lengre tid!!

Dette kan bli ubehagelig kan man vel si.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, pappkake said:

Ja, det er helt sikkert for moro skyld.

Lemfeldig ordvalg av denne professoren, "need oxygen" istedet for "get oxygen for no real reason except doing something".

Lemfeldig ordvalg på et SoMe som har begrensning på antall tegn høres ikke så urealistisk ut spør du meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, iStereo said:

Det er ca 5,5 mill innbyggere i Norge. 80% av disse trenger ikke behandling. Da har vi igjen 20%. 20% av Norges befolkning er ca 1,1 mill. Tar du 50% av disse så har du ca 550 000 igjen, som vil ha behov for en eller annen medisinsk behandling. Norge har i dag ca 500 intensiv plasser, som i all hovedsak er opptatt med andre pasienter. 

«Alle» henger seg opp i antall døde, slik som jeg ser det er det ikke det største problemet her. Vi har potensielt 1,1 mill som blir syke, av disse så har vi 550 000 alvorlig/kritisk syke mennesker. Disse vil du finne spesielt i ambulansetjenesten, politiet, brannvesenet, helsevesenet generelt, postbud, ansatte i matvare industrien m.v. altså yrkesgrupper som er i kontakt med andre mennesker i det daglige!

Det er her problemet ligger, viktig infrastruktur vil bli slått ut, viktige institusjoner blir slått ut i over lengre tid!!

Dette kan bli ubehagelig kan man vel si.. 

Nå skisserer du et scenario hvor alle blir syke samtidig. Det er akkurat dette tiltakene Norge, og flere andre land setter igang prøver å hindre. Man kan nok ikke hindre at en stor andel blir smitta, men en kan passe på at ikke alle er syke samtidig. 

Flere arbeidsgivere tilbyr nå frivillig hjemmekontor for de som er redd for dette, så det er det bare å benytte seg av hvis en har coronaangst.

Lenke til kommentar

Så, litt over 2000 smittede i Italia. 52 (?) døde. 

Men, verdt å merke seg:

Sitat

All of the victims who have died were elderly, many over the age of 80. Some of them had underlying health conditions including cancer and many were already receiving treatment in hospital when the tested positive for coronavirus.

140 pasienter i intensivbehandling. Er det rimelig å anta at mange av disse er i samme alders/sykdomsgruppe som de omkomne? 

Selvfølgelig grusomt uansett, og vi må jo gjøre hva vi kan for å stoppe det. Men jeg får ikke helt panikk enda. De smittede her til lands har jo bare lette symptomer alle sammen. 

Kilde: https://www.thelocal.it/20200302/should-you-be-concerned-about-the-coronavirus-in-italy 
(jeg vet ikke noe om italiensk media, så ta det med en klype salt .. siden virket grei nok for meg)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, :utakt said:

Så, litt over 2000 smittede i Italia. 52 (?) døde. 

Men, verdt å merke seg:

140 pasienter i intensivbehandling. Er det rimelig å anta at mange av disse er i samme alders/sykdomsgruppe som de omkomne? 

Selvfølgelig grusomt uansett, og vi må jo gjøre hva vi kan for å stoppe det. Men jeg får ikke helt panikk enda. De smittede her til lands har jo bare lette symptomer alle sammen. 

Kilde: https://www.thelocal.it/20200302/should-you-be-concerned-about-the-coronavirus-in-italy 
(jeg vet ikke noe om italiensk media, så ta det med en klype salt .. siden virket grei nok for meg)

Det virker ikke helt urimelig, nei. I Italia tror jeg nok også det er store mørketall. Det er så mange som har kommet tilbake fra Italia enten på ferie eller besøk til familie, som har fått bekreftet corona, uten at man kan peke på en klar smittet i Italia, til at jeg tror det er mange som ikke melder seg. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, iStereo said:

Det er ca 5,5 mill innbyggere i Norge. 80% av disse trenger ikke behandling. Da har vi igjen 20%. 20% av Norges befolkning er ca 1,1 mill. Tar du 50% av disse så har du ca 550 000 igjen, som vil ha behov for en eller annen medisinsk behandling. Norge har i dag ca 500 intensiv plasser, som i all hovedsak er opptatt med andre pasienter. 

«Alle» henger seg opp i antall døde, slik som jeg ser det er det ikke det største problemet her. Vi har potensielt 1,1 mill som blir syke, av disse så har vi 550 000 alvorlig/kritisk syke mennesker. Disse vil du finne spesielt i ambulansetjenesten, politiet, brannvesenet, helsevesenet generelt, postbud, ansatte i matvare industrien m.v. altså yrkesgrupper som er i kontakt med andre mennesker i det daglige!

Det er her problemet ligger, viktig infrastruktur vil bli slått ut, viktige institusjoner blir slått ut i over lengre tid!!

Dette kan bli ubehagelig kan man vel si.. 

Hvis vi får samme andel som Italia som trenger sykehusinnleggelse er det 49%, som blir litt verre....

Men ja, jeg er enig i poenget ditt; det er først når helsevesenet kollapser at det blir virkelig ille, og det blir ikke særlig gøy for dem som kommer sist, når det er tomt for oksygen. Det var ikke lite de fikk i Kina i alle fall. Hvor mye oksygen kan vi produsere i døgnet her til lands?

Respiratorer blir enda verre...hvor mange har vi? 1000?

Hvor mange ECMO-maskiner har vi? Ikke har sykehusene verneutstyr til "et lite antall syke" engang heller, og det blir ikke lett å få nye reserver fra Kina nå...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, :utakt said:

Så, litt over 2000 smittede i Italia. 52 (?) døde. 

Men, verdt å merke seg:

140 pasienter i intensivbehandling. Er det rimelig å anta at mange av disse er i samme alders/sykdomsgruppe som de omkomne? 

Selvfølgelig grusomt uansett, og vi må jo gjøre hva vi kan for å stoppe det. Men jeg får ikke helt panikk enda. De smittede her til lands har jo bare lette symptomer alle sammen. 

Kilde: https://www.thelocal.it/20200302/should-you-be-concerned-about-the-coronavirus-in-italy 
(jeg vet ikke noe om italiensk media, så ta det med en klype salt .. siden virket grei nok for meg)

De seks første trengte intensivbehandling alle sammen (rundt 38 år). Det har vært mest oppfølging i media av sistemann, som er en 38 år maratonløper. Han ligger nå i kunstig koma og respirator. Det går nok neppe bra der...viruset ødelegger lungene.

Det tar en uke+ fra man får de første symptomene til man kommer til "veiskillet" der de enten blir syke eller friskner til. Å trekke noen slutninger ut fra norske forhold annet enn at det smitter uhyre lett, kan vi ikke gjøre ennå.

Vi får håpe vi får oppdateringer av media om hvordan det går med de syke fremover... de burde ha en offentlig oversikt slik som Italia har.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, pappkake said:

De seks første trengte intensivbehandling alle sammen (rundt 38 år). Det har vært mest oppfølging i media av sistemann, som er en 38 år maratonløper. Han ligger nå i kunstig koma og respirator. Det går nok neppe bra der...viruset ødelegger lungene.

Det tar en uke+ fra man får de første symptomene til man kommer til "veiskillet" der de enten blir syke eller friskner til. Å trekke noen slutninger ut fra norske forhold annet enn at det smitter uhyre lett, kan vi ikke gjøre ennå.

Vi får håpe vi får oppdateringer av media om hvordan det går med de syke fremover... de burde ha en offentlig oversikt slik som Italia har.

Maratonsløperen du snakker om trente mens han var syk, og smittet sågår en venn mens de jogget sammen.  Finner derimot ingenting om at han er i koma. Kan du komme med kilde?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, :utakt said:

Den artikkelen i Daily Mail er jo helt krise. Det Ullevål gjorde er virkelig ingenting sammenliknet med hva dette sykehuset har holdt på med. Hjelpes. 

Ofte hjelper det å se til utlandet for å skjønne at Norge egentlig ikke gjør det så ille, sånn generelt sett :)

Det betyr ikke at det ikke er rom for forbedring, men viktig å se det i kontrast med andre land også av og til.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, PingEnt said:

Nå skisserer du et scenario hvor alle blir syke samtidig. Det er akkurat dette tiltakene Norge, og flere andre land setter igang prøver å hindre. Man kan nok ikke hindre at en stor andel blir smitta, men en kan passe på at ikke alle er syke samtidig. 

Med en R0 på 3, og 4 uker før man blir frisk så vil ca 98% av befolkningen bli syke samtidig, med en R0 på 2 så vil det bli ca 90%. Det er et rent matematisk regnestykke. De få tiltakene Norge har gjort, har i andre europeriske land vist seg å ha veldig liten effekt. 

Skal man forhindre at alle syke blir samtidig så må R0 være under 1.5, og hvis man kan få spredningen til under 1.5 så kan man like så godt gjøre litt mer nå og få den under 1. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, :utakt said:

Den artikkelen i Daily Mail er jo helt krise. Det Ullevål gjorde er virkelig ingenting sammenliknet med hva dette sykehuset har holdt på med. Hjelpes. 

Norge fikk heldigvis den der øyelegen, den episoden var såpass flau at rutinene ble tatt litt mer seriøst. Nå har jo helseministeren snakket med jernverk og sementfabrikker for å få ekstra støvmasker også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...