Gå til innhold

Lading av leie elbil


sindredl

Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Bor i Oslo og eier per tidspunkt ikke egen bil, men har leid vanlig bensinbil gjennom Hyre noen ganger og er veldig fornøyd med det.

Skal på en helgetur fra Oslo til Porsgrunn neste helg (~350km tur/retur), og har ser at Hyre også leier ut e-Golf 2019. Tenker at jeg muligens kan spare noen kroner på drivstoff og bompasseringer der.

Jeg har aldri kjørt eller ladet en elbil, så spørsmålene mine er: Hvor mye styr/vanskelig er det å lade/hurtiglade en elbil når man ikke har gjort det før? Hva er enkleste og billigste veil til mål? Hørt at det er utallige apper for ulike tilbydere av strøm og sms-løsninger og mye greier. Er derfor akkurat nå litt mer trygg på en bensinbil som jeg vet hvordan man fyller, hehe.

Spørsmål 2: Kan noen anslå hva det vil koste å lade en en e-Golf et par ganger? (Tur/Retur oslo-porsgrunn ~ 350km)

 

På forhånd takk! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du sjekker ut https://www.plugshare.com/ så får du en oversikt over hviken ladeoperatører som  befinner seg i området du skal kjøre slik at du kan registrere deg som kunde hos de som er relevante.
Med et kundeforhold og app installert er prisen på lading langt hyggeligere en å lade via SMS.
Hos både Fortum og Grønn Kontakt kan du starte ladingen via app.
E-Golf er en bil med grei ladehastighet så lenge du stopper på 80%.
Lader du lengere en dette begynner effekten å gå ned og tar unødvendig lang tid.

Priser på lading er helt ny av året så det har jeg ikke oversikten over selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ved 17,5 kWh/100km:  36 kWh/17,5 kWh/100km= 205 km  ->  350 km - 205 km = 145 km | * 0,175 kWh/km ->  25,4kWh | /0,75kWh/min -> 33  min | +5 min | *3,1 kr/minutt = 118 kr

Ved 20kW/100km: 36 kWh/20 kWh/100km=180 km ->  350 km - 180 km = 170 km | * 0,2 kWh/km ->  34 kWh /0,75kWh/min -> 45 min | +5 min | *3,1 kr/minutt = 155 kr

Diesel ved 45 Liter/100km:  350 km/45 liter/100km -> 116 - 140 kroner

Edit: Dette forutsetter at bilen kan leveres tilbake med tomt batteri.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 minutt siden):

Kan du lade bilen hjemme før du leverer den klarer du deg mest sansynlig med 1 hurtiglading.
Må du derimot basere deg på offentlig lading er ikke elbil økonomisk lønnsomt til ditt formål, i hvertfall ikke drivstoffmessig.

Takk for informajsonen over! :)

Jeg er nok avhengig av å basere meg på offentlig lading, kunne muligens ladet hjemme hos mor som jeg skal besøke, men det er 175km ca en vei og da regner jeg med jeg uansett må lade på veien både fra og til Oslo..

Jeg hadde en ukvalifisert antagelse om at èn hurtiglading ville koste rundt 60-70-80 kr og hadde det vært tilfelle, vil vel det være billigere enn bensin, noe som jeg regner med koster minst 300kr, i tillegg til kanskje en hundrings ekstra i bompasseringer.

Lenke til kommentar

Om det var en Tesla og ikke en e-golf så ville du sluppet billigere unna. Lengere rekkevidde i utgangspunktet (så du trenger kansje ikke lade på turen) pluss raskere og billigere lading enn du får hos Grønn kontakt og Fortum.

Finnes og en del andre biler med bedre rekkevidde enn e-golf (men du får ikke brukt Tesla sine ladere)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg har en Nissan E-NV200 Evalia som er omtrentlig samme rekkevidde som E-Golf og på en sånn rute ville jeg ah startet fulladet med strøm hjemmefra, stoppet etter 14-15 mil og ladet 10-12 minutter på en hurtiglader for å nå frem til destinasjonen for deretter å ladet hos de jeg besøkte der dersom mulig og stukket en 50 lapp i handa på dem for kompensasjon for strømmen som for øvrig er mye billigere en dette til husbruk for deretter å foretatt den samme taktikken på vei hjem igjen og ladet bilen opp igjen hjemme.

I hvertfall nå som det er vinter.
På sommeren har du rekkevidde helt frem.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Hvor lenge kan du evt. lade der?

Avhenger litt av hvor lenge jeg blir der, men hvertfall en 20 timer tenker jeg.

 

perpyro skrev (1 time siden):

Jeg har en Nissan E-NV200 Evalia som er omtrentlig samme rekkevidde som E-Golf og på en sånn rute ville jeg ah startet fulladet med strøm hjemmefra, stoppet etter 14-15 mil og ladet 10-12 minutter på en hurtiglader for å nå frem til destinasjonen for deretter å ladet hos de jeg besøkte der dersom mulig og stukket en 50 lapp i handa på dem for kompensasjon for strømmen som for øvrig er mye billigere en dette til husbruk for deretter å foretatt den samme taktikken på vei hjem igjen og ladet bilen opp igjen hjemme.

I hvertfall nå som det er vinter.
På sommeren har du rekkevidde helt frem.

Skjønner skjønner. Kunne forsåvidt gjort noe sånt, men høres litt ut som det enkleste og greieste blir vanlig bensin/diesel for nå, så får vi se om dette frister mer mot sommeren.

Har meget lyst til å kjøpe tesla, men når man har behov for bil 2-3 ganger i måneden så blir det dyre turer, hehe.

Lenke til kommentar
sindredl skrev (11 minutter siden):

Avhenger litt av hvor lenge jeg blir der, men hvertfall en 20 timer tenker jeg.

Da kan du i teorien nødlade til 100% mens du er der og slippe hurtiglading på veien (bare du passer på å ikke kjøre så fort).

Kan du levere tilbake bilen uladet?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Da kan i teorien nødlade til 100% mens du er der og slippe hurtiglading på veien (bare du passer på å ikke kjøre så fort).

Kan du levere tilbake bilen uladet?

Ser sånn ut, leser i hvetfall følgende fra info om bilen jeg kikket på "Bilen står på en ladeplass, slik at du må huske å sette bilen på lading når du er ferdig med den".

Står også under hjemmelading: "Vær obs på at strømuttaket du benytter tåler belastningen med å lade en elbil". såeee, kan ikke si jeg vet om den vil være det.

Lenke til kommentar

Det viktigste er at strømuttaket ikke deler sikring med noe som trekker mye strøm. Man må vite om sikringen er 16A/15A, 13A eller 10A og kanskje noe om hva som er på samme kurs og hvor mye strøm det trekker.

Også skal man (helst) ikke bruke skjøteledning, kun ladekabelen som følger med bilen.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...