Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (24 minutter siden):

Her er forresten Dynamic Range fra Ole Paus og Motorpsycho albumet... Ikke så værst og noen er veldig bra DR.

Desverre data dust som jeg er, så glemmer jeg å la WMP ikke ha automatisk ripping. Det som skjer da er at jeg ikke får navn metadata til første låt i spillerne mine og på mobil. Bare på WMP.

Så Hvitt lys kommer for seg selv i ny avlesning...

Analyzed: Ole Paus / Så Nær, Så Nær
--------------------------------------------------------------------------------

DR         Peak         RMS     Duration Track
--------------------------------------------------------------------------------
DR9       -0.28 dB   -13.93 dB      4:43 02-Klaus Og Livet
DR7       -0.31 dB    -8.93 dB      4:35 03-Gud Bevare Landsbyen Min
DR8       -0.47 dB   -10.40 dB      5:48 04-Vardøger
DR8       -0.40 dB    -9.41 dB      3:58 05-Ingenmannsland
DR11      -1.49 dB   -16.32 dB      2:51 06-Helt Tilfeldig
DR8       -0.37 dB   -11.12 dB      4:37 07-Fest I Hovedstaden
DR8       -0.31 dB   -10.06 dB      4:44 08-Tvillingen
DR12      -1.35 dB   -17.30 dB      2:09 09-Blonde Beist
DR8       -0.24 dB   -14.01 dB     13:29 10-Ruinbyen
--------------------------------------------------------------------------------

Number of tracks:  9
Official DR value: DR9

Samplerate:        44100 Hz
Channels:          2
Bits per sample:   16
Bitrate:           698 kbps
Codec:             FLAC

Hvitt Lys (Dolphins Farvel)

-------------------------------------------------------------------------------
Statistics for: 01-Spår 1
Number of samples: 13777428
Duration: 5:12 
--------------------------------------------------------------------------------

                 Left              Right

Peak Value:     -0.40 dB   ---     -0.39 dB   
Avg RMS:       -10.77 dB   ---    -10.86 dB   
DR channel:      8.05 dB   ---      7.92 dB   
--------------------------------------------------------------------------------

Official DR Value: DR8

Samplerate:        44100 Hz
Channels:          2
Bits per sample:   16
Bitrate:           810 kbps
Codec:             FLAC

Se der ja du fikset det!! Glimrende at du legger ut dette - settes pris på - fint å vite hvis man skal investere i cden.

Du kan også laste ned gratisprogrammet Audacity - der kan du se på musikkfilene og se hvordan kompresjonen ser ut.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håhå dette er nydelig lyd,

Har ikke kjøpt Blu-ray boksen. Jeg tok CD men dette er helt rå lyd.

Jeg foretrakk transport Optisk Forest og Burr Brown i Yamaha...

Det har så rått lav støy og god detalj.

Det høres når man switcher om det er Dac eller kabler vet jeg ikke, mulig det er kombinert. Golden gate analog og det er sigma delta Dac i NAD CD og Forest optisk til Burr Brown som jeg foretrekker og bruker nå.

Utrolig heftig lyd, høres bedre enn nytt ut det.

 

Forest optisk er ikke dyr, og jeg har blitt veldig glad i den. Jeg kjenner Burr Brown godt og Forest får den virkelig til å skinne.

 

 

IMG_20200516_185914.jpg

Lenke til kommentar

Sykt noe av det råeste i lyd jeg har hørt. Jeg kjenner de fleste av låtene. Men denne lyden er helt sykt bra.

Hørt gjennom hele nå, gamle utgivelser av Abbey Road kan jeg ikke noe om.

Men til de som ikke har denne nyutgivelsen, så anbefaler jeg det sterkt. Alle låtene sitter som et skudd, den siste halvdelen er mer som en lang Session...

Dette er universalt og nyskapende enn idag. Virkelig morsom lyd.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (18 minutter siden):

Er det cd-utgaven av den nye remasteren?

Atmos versjonen er sjuk.

Blant vinylen jeg handlet brukt fikk jeg med 3 dobbelt album med The Beatles - 1962-1966 & 1967-1970 & Love Songs - blir spennende å lytte til.

De kalte det digi pack. Er Cdn uten ekstra CD retakes.

Jeg sjekket DR på loudness war og ble imponert.

Men mest imponerende var det å høre skiva, virkelig imponerende lydkvalitet, smilte fra øre til øre med litt øl og vin innimellom...

Det rocka og var perfekt miks mellom det rolige og rocka. Og sykt mye detaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo nasjonaldagen imorgen.

 

Sånn jeg kjenner Paus er jo med de nasjonale skatt sangene.

Mitt lille Land, og Innerst i Sjelen og Nå kommer jeg og tar deg.

De vise hevder at denne Så Nær, Så Nær er hans andre beste. Kanskje hans beste... Sterkt... sett det i både norske og svenske media og hifiblader.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

De kalte det digi pack. Er Cdn uten ekstra CD retakes.

Jeg sjekket DR på loudness war og ble imponert.

Men mest imponerende var det å høre skiva, virkelig imponerende lydkvalitet, smilte fra øre til øre med litt øl og vin innimellom...

Det rocka og var perfekt miks mellom det rolige og rocka. Og sykt mye detaljer.

Jeg har nok samme cden i deluxe boksen min, skal teste den en gang det passer. Er nok det samme som hi rez stereo som er på blu rayen. Men jeg har bare lyttet til Atmos sporet hittil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Håhå dette er nydelig lyd,

Har ikke kjøpt Blu-ray boksen. Jeg tok CD men dette er helt rå lyd.

Jeg foretrakk transport Optisk Forest og Burr Brown i Yamaha...

Det har så rått lav støy og god detalj.

Det høres når man switcher om det er Dac eller kabler vet jeg ikke, mulig det er kombinert. Golden gate analog og det er sigma delta Dac i NAD CD og Forest optisk til Burr Brown som jeg foretrekker og bruker nå.

Utrolig heftig lyd, høres bedre enn nytt ut det.

 

Forest optisk er ikke dyr, og jeg har blitt veldig glad i den. Jeg kjenner Burr Brown godt og Forest får den virkelig til å skinne.

 

 

IMG_20200516_185914.jpg

Du som er glad i å trikse litt med kabler osv - burde vurdere vinyl - på min spiller kan jeg velge 4 muligheter:

-Lavnivå rca ut - bruke eksternt RIAA trinn
-Line out - bruke innbygget RIAA trinn
-Wifi via Yamaha MusicCast
-Nettverkskabel via Yamaha MusicCast

Så har du varianter av RIAA trinn, pickuper, nåler, armer osv osv - uendelige muligeter!

?

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (14 timer siden):

Du som er glad i å trikse litt med kabler osv - burde vurdere vinyl - på min spiller kan jeg velge 4 muligheter:

-Lavnivå rca ut - bruke eksternt RIAA trinn
-Line out - bruke innbygget RIAA trinn
-Wifi via Yamaha MusicCast
-Nettverkskabel via Yamaha MusicCast

Så har du varianter av RIAA trinn, pickuper, nåler, armer osv osv - uendelige muligeter!

?

Ja på Vinyl er det mye nerding og en hobby i seg selv... Jeg kan ikke tilgi at jeg byttet bort LP samlingen mot noen DVDer. Skikkelig smart gjort..

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Jo men førsteutgaver, og band du kjenner eller lokale band er ikke så enkelt å skaffe. Utrolig nok finnes derimot noe av det på Spotify...

Ja, det er klart, spesialgreier er det verre med.

Lurer på litt med dette med bassen på vinyl. Særlig i hjemmekinoen hvor jeg spiller vinyl med sub - så låter det så bra. På vinyl er bassen mikset i mono - etter det jeg leser - med variabel delefrekvens, noen bruker så høyt som 150Hz - andre så lavt som 70 Hz.

Spørs om dette bidrar på en så positiv måte. I stereokroken med bare 2 store gulvstående høytalere, er ikke forskjellen mellom cd og vinyl så stor.

Har Michael Jacksons "Bad" snurrende, syk lyd på denne. Var på konsert med han i Göteborg på denne turneen.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (5 timer siden):

Ja, det er klart, spesialgreier er det verre med.

Lurer på litt med dette med bassen på vinyl. Særlig i hjemmekinoen hvor jeg spiller vinyl med sub - så låter det så bra. På vinyl er bassen mikset i mono - etter det jeg leser - med variabel delefrekvens, noen bruker så høyt som 150Hz - andre så lavt som 70 Hz.

Spørs om dette bidrar på en så positiv måte. I stereokroken med bare 2 store gulvstående høytalere, er ikke forskjellen mellom cd og vinyl så stor.

Har Michael Jacksons "Bad" snurrende, syk lyd på denne. Var piå konsert med han i Göteborg på denne turneen.

Bass/Sub er vel alltid mono uansett.

Er vel noe film den er delt i flere, men tror det stort sett er mono der også.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Bass/Sub er vel alltid mono uansett.

Er vel noe film den er delt i flere, men tror det stort sett er mono der også.

På cd og i digitale filer er bassen i stereo - helt ned. For vinyl så mikses bassen i mono. 

I multikanal med lfe er det jo greit nok.

Men jeg lurer på om ikke dette med mono bass gjør en del av forskjellen, når jeg spiller stereomusikk fra vinyl med sub - det blir bedre håndtert på en måte.

 

 

Lenke til kommentar

Kom inn noen "nyere" vinyler i dag:

AC3dtnG.jpg

Siste til Toto, Jokke, et par med Steve Earle og 2 med Susanne Sundfør. Har bare lyttet litt til Toto skiva foreløpig - overraskende går det an å lytte til - litt for hissig med bassen, men milevis bedre enn The Killers skivene. Håper de andre også er bra.

Ny dings også:

DfuSU4i.jpg

Nå skal de gamel skivene bli rene og fine ? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...