Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv


Anbefalte innlegg

Mr_Spock skrev (På 4.5.2020 den 23.10):

Virker som vinylverdenen ikke er noe særlig bedre enn cd-krisen. ?

Handlet noen vinyler av The Killers - som jeg liker og eier noen fulltendig brickwalled cder av - som jeg ikke orker å høre på. Skikkelig kvalitetsvinyler av The Killers - 180 grams greier med albumet fordelt på 2 lper.

Så låter det så dritt at man får hodepine av det ?

Leiter i haugen og setter på Jazz av Queen original fra 1978, ripete og skjoldete skive som ikke er helt rett lenger heller - spilt utallige ganger på ganske elendige spillere opp i gjennom årene. Så låter det fantastisk!!

Har flere nyere vinyl på inngang, får håpe på bedre resultat.

Gammel post, men du må seriøst skaffe deg et lite setup i en krok der du kan høre noe med laber DR.

 

Lana dama og Killers feks...

Jeg tenker to små aktive høyttalere feks med en CD kilde og blåtann.

Jeg nevner det fordi jeg skal kjøpe det og ha det på gutterommet med et Blu-ray Denon drev.

Jeg tror sånt har Dac og slags DPS som er veldig tilgivende mot feks Lana Del Rey og Killers. Bakdelen er at du ikke hører hvordan de virkelig bra skivene briljerer.

Jeg skal ha de gulv-stående stereo Audio Pro 10 eller hva de heter.

Du har jo den Yamaha høyttaleren den skal jo kunne glatte over pop med laber DR eller??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Gammel post, men du må seriøst skaffe deg et lite setup i en krok der du kan høre noe med laber DR.

 

Lana dama og Killers feks...

Jeg tenker to små aktive høyttalere feks med en CD kilde og blåtann.

Jeg nevner det fordi jeg skal kjøpe det og ha det på gutterommet med et Blu-ray Denon drev.

Jeg tror sånt har Dac og slags DPS som er veldig tilgivende mot feks Lana Del Rey og Killers. Bakdelen er at du ikke hører hvordan de virkelig bra skivene briljerer.

Jeg skal ha de gulv-stående stereo Audio Pro 10 eller hva de heter.

Du har jo den Yamaha høyttaleren den skal jo kunne glatte over pop med laber DR eller??

Jeg har jo tenkt på det - å rigge til et eget spesialsydd oppsett for musikk med lav DR.

Men det er egentlig ikke nødvendig - for det finnes så veldig mye bra musikk med bra lyd. Bedre å bruke energi på å heller skaffe seg den. Slik som for eksempel å skaffe seg en vinylspiller og fråtse vilt i utgivelser på sort gull Finnes nok å ta av. At musikken ble laget før år 2000 er vel heller stort sett et tegn på kvalitet spør du meg.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (27 minutter siden):

Jeg har jo tenkt på det - å rigge til et eget spesialsydd oppsett for musikk med lav DR.

Men det er egentlig ikke nødvendig - for det finnes så veldig mye bra musikk med bra lyd. Bedre å bruke energi på å heller skaffe seg den. Slik som for eksempel å skaffe seg en vinylspiller og fråtse vilt i utgivelser på sort gull Finnes nok å ta av. At musikken ble laget før år 2000 er vel heller stort sett et tegn på kvalitet spør du meg.

Jo jeg skulle ønske at nyere musikk hadde bedre dynamikk og miks....

Rock i ungdommen med noen dyre Jbl kasser og CD var noe annet. Motorpsycho Demon Box, Nirvana Bleach og Nevermind og NIN bla.

 

Samtidig så synes jeg endel nyere musikk er mye bedre mikset, og på endel av de så tilgir jeg at det har ikke den beste DR.

 

Jeg skal ha det andre setup mest for meg selv og kidsa. De får jo kul kinolyd i bonus... Og kanskje de kan dra det med seg en gang når de skal ut om det fortsatt funker... ?

Lenke til kommentar

Jepp, du bekrefter vel bare hva jeg selv har funnet ut.. Og siden det meste jeg liker er video konsertopptak med multikanal så har jeg vel ikke så mye DR problemer..
 Nightwish var forøvrig en overraskelse med deres symfoniske metal-band stil.
Har: Nightwish: From Wishes to Eternity - Live og Imaginaerum by Nightwish men det blir nok flere av de skjønner jeg.. 
Purret forøvrig på platekompaniet nå, de har ikke sendt meg Ayreon Universe, Eagles - Farewell 1 Tour og Into The Electric Castle som jeg bestilte (etter råd fra deg) i januar!! Det STÅR 5 - 10 dager leveringstid... 

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Jo jeg skulle ønske at nyere musikk hadde bedre dynamikk og miks....

Rock i ungdommen med noen dyre Jbl kasser og CD var noe annet. Motorpsycho Demon Box, Nirvana Bleach og Nevermind og NIN bla.

 

Samtidig så synes jeg endel nyere musikk er mye bedre mikset, og på endel av de så tilgir jeg at det har ikke den beste DR.

 

Jeg skal ha det andre setup mest for meg selv og kidsa. De får jo kul kinolyd i bonus... Og kanskje de kan dra det med seg en gang når de skal ut om det fortsatt funker... ?

Hadde en kompis som jobbet på Hifiklubben i Trondheim på slutten av 90-tallet (når de lå i Fjordgata). Husker vi brukte å spille rock og metall (Metallica, NIN, 90-talls Bowie, Pink Floyd) på racks med NAD 218 og CV1515 i ett rom, og på todelte Snell høyttalere (som hadde passive 18tommere) i et annet med racks for hver høyttaler. Storkosa oss etter stengetid i helgene og hadde små moshpits oss i mellom og innimellom ble det noen pils også.

Etter rockinga ble det gjerne en film på projektor med Snell-anlegget på LaserDisc.

Forøvrig så høres NIN helt fantastisk ut den dag i dag  (om man liker muskken er en annen sak). Man får DVD Audio (og SACD?) av The Downward Spiral i 5.1 (har egen dolby digital mix om man ikke har noe som kan decode DVD audio). Husker første stereoen jeg kjøpte selv (Denon surround receiver med 3x50W og 2x15 og Dolby Surround på noen små Mission høyttalere). Låta Heresy hørtes ut som grøt. Var ikke før jeg fikk N805 at jeg hørte hvordan den sangen egentlig skulle låte (tenker da på versene med kjappe vekslinga mellom høyre/venstre). 

Lenke til kommentar
Woff skrev (4 minutter siden):

Jepp, du bekrefter vel bare hva jeg selv har funnet ut.. Og siden det meste jeg liker er video konsertopptak med multikanal så har jeg vel ikke så mye DR problemer..
 Nightwish var forøvrig en overraskelse med deres symfoniske metal-band stil.
Har: Nightwish: From Wishes to Eternity - Live og Imaginaerum by Nightwish men det blir nok flere av de skjønner jeg.. 
Purret forøvrig på platekompaniet nå, de har ikke sendt meg Ayreon Universe, Eagles - Farewell 1 Tour og Into The Electric Castle som jeg bestilte (etter råd fra deg) i januar!! Det STÅR 5 - 10 dager leveringstid... 

 

Vet ikke om jeg har tipset deg om det tidligere - men siden du liker symfonisk metal er denne gull:

https://www.amazon.co.uk/Within-Temptation-Symphony-Blu-ray-Region/dp/B001CTUI8M/

Denne har bra multikanals miks - låter kanskje ikke så presist, men stort og mektig, bare å vri på - fantastisk konsert.

Og det går fint å bestille fra Amazon.uk det tar litt lenger tid - 2-4 uker i stedet for en uke som tidligere.

Ellers har ayreon også kommet med en live konsert av Into the electric Castle - ikke noe super multikanals lyd - stort sett front, men god lyd og veldig bra show - og denne er på lager:

https://www.platekompaniet.no/blu-ray/electric-castle-live-and-other-tales-blu-ray-83a9f438/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (8 minutter siden):

Hadde en kompis som jobbet på Hifiklubben i Trondheim på slutten av 90-tallet (når de lå i Fjordgata). Husker vi brukte å spille rock og metall (Metallica, NIN, 90-talls Bowie, Pink Floyd) på racks med NAD 218 og CV1515 i ett rom, og på todelte Snell høyttalere (som hadde passive 18tommere) i et annet med racks for hver høyttaler. Storkosa oss etter stengetid i helgene og hadde små moshpits oss i mellom og innimellom ble det noen pils også.

Etter rockinga ble det gjerne en film på projektor med Snell-anlegget på LaserDisc.

Forøvrig så høres NIN helt fantastisk ut den dag i dag  (om man liker muskken er en annen sak). Man får DVD Audio (og SACD?) av The Downward Spiral i 5.1 (har egen dolby digital mix om man ikke har noe som kan decode DVD audio). Husker første stereoen jeg kjøpte selv (Denon surround receiver med 3x50W og 2x15 og Dolby Surround på noen små Mission høyttalere). Låta Heresy hørtes ut som grøt. Var ikke før jeg fikk N805 at jeg hørte hvordan den sangen egentlig skulle låte (tenker da på versene med kjappe vekslinga mellom høyre/venstre). 

Denne er bra:

https://www.platekompaniet.no/blu-ray/nine-inch-nails-beside-you-in-time-1/

Bra multikanal - mikset av selveste Elliot Scheiner. Gitarer overalt ?

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (6 minutter siden):

Denne er bra:

https://www.platekompaniet.no/blu-ray/nine-inch-nails-beside-you-in-time-1/

Bra multikanal - mikset av selveste Elliot Scheiner. Gitarer overalt ?

Men det er klart at TDS høres komprimert ut. Det er sounden NIN gikk for. Distorted guitars var jo signaturen til NIN på 90-tallet. Sitter og hører på iTunes versjonen med Amiron Wireless (over BT) nå og det høres helt magisk ut. Alt er nydelig separert og tydelig. Alt annet enn grøt. Selv om musikken vil betegnes som støy av de aller aller fleste.

Tillegg: Du får skaffe deg bedre anlegg og komme tilbake til oss, evt. bedre headphones. Om musikken gjør deg sliten, så er det fordi det den skal det. Da liker du rett og slett ikke metall/industrial. Dette er musikk jeg vokste opp med, det gjorde vondt i øra, og det tok tid å oppdage hva som gjorde dette bra når man var 17år og alle andre hørte på Green Day, Metallica og NOFX.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 minutter siden):

Men det er klart at TDS høres komprimert ut. Det er sounden NIN gikk for. Distorted guitars var jo signaturen til NIN på 90-tallet. Sitter og hører på iTunes versjonen med Amiron Wireless (over BT) nå og det høres helt magisk ut. Alt er nydelig separert og tydelig. Alt annet enn grøt. Selv om musikken vil betegnes som støy av de aller aller fleste.

Blu ray konserten høres helt ok ut, ikke komprimert. Jeg har også multikanal av Downward Spiral og With Teeth - begge med rundt DR10 - begge låter ok. Men cdene er veldig komprimerte, med DR 6/7. Kul musikk som passer bra til tider.

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (29 minutter siden):

Her har det gått i denne i dag. Finnes i MQA versjon på tidal. Albummet kom i sin helhet 0805 etter de lovende EP`ene i feb-mars.

 

 

150520.jpg

Venter på denne jeg også i posten, samt en Supra USB kabel til de nye og gamle musikk hardiskene mine...

Petals er etterlevering. Så lurer på når det kommer.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Her er forresten Dynamic Range fra Ole Paus og Motorpsycho albumet... Ikke så værst og noen er veldig bra DR.

Desverre data dust som jeg er, så glemmer jeg å la WMP ikke ha automatisk ripping. Det som skjer da er at jeg ikke får navn metadata til første låt i spillerne mine og på mobil. Bare på WMP.

Så Hvitt lys kommer for seg selv i ny avlesning...

Analyzed: Ole Paus / Så Nær, Så Nær
--------------------------------------------------------------------------------

DR         Peak         RMS     Duration Track
--------------------------------------------------------------------------------
DR9       -0.28 dB   -13.93 dB      4:43 02-Klaus Og Livet
DR7       -0.31 dB    -8.93 dB      4:35 03-Gud Bevare Landsbyen Min
DR8       -0.47 dB   -10.40 dB      5:48 04-Vardøger
DR8       -0.40 dB    -9.41 dB      3:58 05-Ingenmannsland
DR11      -1.49 dB   -16.32 dB      2:51 06-Helt Tilfeldig
DR8       -0.37 dB   -11.12 dB      4:37 07-Fest I Hovedstaden
DR8       -0.31 dB   -10.06 dB      4:44 08-Tvillingen
DR12      -1.35 dB   -17.30 dB      2:09 09-Blonde Beist
DR8       -0.24 dB   -14.01 dB     13:29 10-Ruinbyen
--------------------------------------------------------------------------------

Number of tracks:  9
Official DR value: DR9

Samplerate:        44100 Hz
Channels:          2
Bits per sample:   16
Bitrate:           698 kbps
Codec:             FLAC

Hvitt Lys (Dolphins Farvel)

-------------------------------------------------------------------------------
Statistics for: 01-Spår 1
Number of samples: 13777428
Duration: 5:12 
--------------------------------------------------------------------------------

                 Left              Right

Peak Value:     -0.40 dB   ---     -0.39 dB   
Avg RMS:       -10.77 dB   ---    -10.86 dB   
DR channel:      8.05 dB   ---      7.92 dB   
--------------------------------------------------------------------------------

Official DR Value: DR8

Samplerate:        44100 Hz
Channels:          2
Bits per sample:   16
Bitrate:           810 kbps
Codec:             FLAC

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...