Gå til innhold

Visa kort: Blokkere en enkelt aktør


Gjest 3e5d9...fe8

Anbefalte innlegg

Gjest 3e5d9...fe8

Prøvde å se etter i nettbanken, om det gikk an å blokkere en aktør/selger fra å belaste mitt visa kort mer.

Fant ikke ut av det, og får ikke opp noe på søk heller. Det går bare på generell sperring av kortet.

De var i en netthandel, og da jeg betalte gikk det inn uten at jeg trengte autorisere. Det likte jeg ikke. Da kan de vel begynne å trekke fra kortet mitt selv antar jeg. Ikke at jeg har noen spesiell grunn til å mistenke dem for det, men stoler ikke på noen.

Så jeg lurer på om det går an å gå inn noe sted, og blokkere en enkelt aktør fra kortet ditt? Helst uten å måtte ringe banken.

Anonymous poster hash: 3e5d9...fe8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veeeldig mange nettbutikker eller andre tjenester hvor man ikke må autentisere med feks BankID eller lignende.
Spesielt utenlandske nettsider.

Mulig du kan aktivere dette i nettbanken:

Sitat

Når du skal bruke VISA kortet ditt til å handle på internett bør du benytte nettbanktjenesten ”Sikker netthandel – Verified by VISA”. Det betyr at du må identifisere deg med enten BankID på mobil, BankID eller nettbankpassord og kodebrikke.

 

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket var det ikke anbefalt å bruke Visa på nett, Mastercard er anbefalt isteden. Det har sammenheng med ansvarsfordelingen mellom banken og kunden, og en forskjell i dette mellom debit- og kredittkort. 

Hvis en blir svindlet på nett med Visa (debitkort), så ligger ansvaret på brukeren, mens hvis en blir svindlet når en bruker Mastercard (kredittkort) så er du beskyttet av bankens forsikringsordninger. Med kredittkort kan du kontakte banken og slette belastninger hvis du er utsatt for svindel eller feil. Det går visstnok ikke med debitkort.

Kan være et tips til senere.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
1 minute ago, xRun said:

Sist jeg sjekket var det ikke anbefalt å bruke VISA på nett, Mastercard er anbefalt isteden. Det har sammenheng med ansvarsfordelingen mellom banken og kunden, og en forskjell i dette mellom debit- og kredittkort. 

Hvis en blir svindlet på nett med VISA (debitkort), så ligger ansvaret på brukeren, mens hvis en blir svindlet når en bruker Mastercard (kredittkort) så er du beskyttet av bankens forsikringsordninger. Med kredittkort kan du kontakte banken og slette belastninger hvis du er utsatt for svindel eller feil. Det går visstnok ikke med debitkort.

Kan være et tips til senere.

Du har samme fordelene med Visa-kredittkort.

Lenke til kommentar
Gjest 3e5d9...fe8 skrev (5 minutter siden):

Ok. Hvis du aktiverer det der, kan de ikke trekke deg mer på kortet da?

Anonymous poster hash: 3e5d9...fe8

Alle kan i teorien trekke kortet ditt, så lenge de vet koden som står på fremsiden + utløpsdato + 3 siffer bak på kortet.

Skulle du ha blitt trukket uten grunn fra en nettbutikk så kan du gjøre "charge back" via banken. Jeg hadde nok ikke bekymret meg, så fremt du ikke har registrert deg på diverse "shady" nettsider. Da er det like greit bare bestille nytt Visa-kort.

Lenke til kommentar

Mulig kommentaren opprinnelig var farget av mine egne tidligere korterfaringer hvor jeg har hatt mastercard kredittkort og visa debitkort, men som jeg spesifiserer senere ligger forskjellen i om man handler med kreditt eller debit, da førstnevnte i første omgang belastes kortutstederen som så fakturerer kortholderen, mens sistnevnte belaster kortholderens konto. Dette gir forskjeller i hvordan de forholder seg til ansvarsfordelingen mellom kortbruker og kortutsteder, dersom det oppstår feil eller man utsettes for svindel f.eks. ifbm. netthandel.
Dog skal det gjerne nevnes at det finnes tilbud om løsning av slike problemer for begge korttyper, men jeg ser stadig at det anbefales å holde seg til kredittkort ved netthandel.

Hvorfor dette skal være irrelevant kan kanskje andre forklare bedre enn meg. Det ser ikke ut til å være irrelevant for banken.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...