Gå til innhold

Tech-giganter går sammen om felles standard for smarthus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff og fy. Da skal Apple, Google & Co inn i huset ditt?

Det er da ei heller snakk om smarthus, det er egentlig bare snakk om primitive gadgets og unødvendige tåpeligheter. Det hele virker svært lite gjennomtenkt og "smarthus" virker bare som en gimmick for å selge folk søppel de ikke trenger.

Det finnes legitime ting som kunne ha gjort et hus bedre, men slikt er det få som tenker på, her er det pengesluking som gjelder og grådige selskaper, og ikke folks interesser eller et hus sine funksjoner.

Det blir nok det samme som "smartphones", et elendig produkt som folk aksepterer fordi de ikke vet bedre og ikke har noen reele alternativer. Så går alle rundt med en heroinsprøyte i lomma uten å faktisk ha klart å gjøre ting bedre som man egentlig kunne ha klart å oppnå med et faktisk nyttig og bra mobilt produkt. De skal skrive og diktere fremtiden din og du har ikke noe valg. (eller, jo, du kan si nei).

Lenke til kommentar

Det finnes mange standarder.....

X10, Zigbee, Bluetooth, WiFi, Ethernet på hilkven som helst bærer osv. Alle disse har fordeler og ulemper. z-Wave har feks svært lav datahastighet. Greit for av/på, dimming osv. men ikke for andre saker som strømming av lyd og bilde.

I uttalesen fra Google står dette:

We're joining Amazon, Apple and others to create Connected Home over IP, a new independent working group managed by the Zigbee Alliance (separate from the existing Zigbee 3.0/Pro protocol). Our goal is to bring together market-tested technologies to develop a new, open smart home connectivity standard based on Internet Protocol (IP).

 

Lenke til kommentar

Jeg liker å kunne sjekke eposten min, lese nyheter, kikke på en episode i serien jeg følger, restarte en server eller service på jobb, chatte med junior, oppdatere bloggen min, kommentere på andre sine blog posts, kontrollere belysningen i huset, sjekke om garasjeporten er lukket, høre på nyhetene via Google Home, spille av musikk etter eget ønske, finne igjen konas telefon, finne igjen bilnøklene som ligger mellom sofaputene, få varsel om tilbud på noe jeg ønsker meg, kringkaste til alle i huset at middagen er klar, ha ørten samtidige timere i gang på kjøkkenet, og mye mer.

Ikke har jeg blakket meg for å få det til heller.

Det blir bedre med en felles standard for å slippe med en enkelt gateway i stedet for å måtte ha en for hver protokoll, så dette er et godt initiativ. Evolusjon, ikke revolusjon.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Dingy said:

For noe sprøyt kun myntet på uopplyste mennesker! Standarden finnes, og har gjort det lenge! Det er Z-wave! (og ev. det åpne 433mhz båndet)

Uopplyst? Du er klar over at Z-Wave er en protokoll som eies av et firma (Silicon Labs per i dag), så å kalle det standard er å strekke det langt. Ellers er ikke 433 MHz-båndet åpent i USA, hvor disse selskapene befinner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...