Gå til innhold

Har det noe å si hvor i Norge jeg studerer medisin?


EnAnonym

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal studere medisin om 1-2 år og er usikker på hvor jeg skal studere. Jeg søker i den ordinære kvoten(dvs. har tatt opp fag) og ser at snittet i Oslo høst er betydelig høyere enn snittet er på NTNU, Bergen og Tromsø. Hvorfor er det slik? Får man mer ut av studiet i Oslo? Er det lettere å få jobb med medisinutdanning fra Oslo enn de andre studiestedene? Hvis jeg hadde søkt på en jobb ved rikshospitalet eller andre sykehus i Oslo, får medisinstudenter fra UiO prioritering i søkermassen? 

 

Det skal likevel sies at snittet for Oslo på vårsemesteret er det samme som snittet i Bergen, Tromsø og NTNU.

 

Bonusspørsmål: Er årsaken til at snittet i Oslo er høyere på høstsemesteret enn de andre studiestedene fordi Oslo har en større befolkning, derav flere som ikke vil flytte vekk og ønsker UiO som studiested?

 

Takk for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

les tilbud og etterspørsel. der det er størst etterspørsel vil poenggrensa være høyest. har ikke noe å si annet enn preferanser for by, studiemodell o.l.

Poenggrense for et studie kan ikke brukes som kvalitetsparameter. 

EnAnonym skrev (11 timer siden):

Hvis jeg hadde søkt på en jobb ved rikshospitalet eller andre sykehus i Oslo, får medisinstudenter fra UiO prioritering i søkermassen? 

Dog usikker på dette.. Kanskje. Studerer du i Tromsø vil du jo ha praksis der, mens de i Oslo kanskje har på Rikshospitalet, og kanskje vil bli favorisert da de vet rutinene på det sykehuset? Aner ikke. Å få jobb i en storby rett etter medisinstudiet er uansett ikke gitt

Lenke til kommentar
EnAnonym skrev (11 timer siden):

Er årsaken til at snittet i Oslo er høyere på høstsemesteret enn de andre studiestedene fordi Oslo har en større befolkning, derav flere som ikke vil flytte vekk og ønsker UiO som studiested?

Det er svaret på hele spørsmålet ditt. Er vel ganske få som ville foretrukket Tromsø over Oslo hvis de kunne velge fritt. 

Lenke til kommentar

UiO er rett og slett mer populært som studiested enn UiT - ikke noe verre enn det. Mitt inntrykk er at de ulike utdanningene har regionale perspektiver, feks UiT har mer fokus på Nord Norge. Det er jo et helt annet perspektiv der enn her i Oslo hvor sykehusene ligger et steinkast fra hverandre.  UiT har feks egne kvoter for nordnorske og samiske søkere til medisinstudiet, Uansett så holder nok alle utdanningene mål. Det er uansett avlagt en rapport nå nylig om at det på sikt skal bli flere studieplasser innenfor medisin i Norge. Nesten halvparten av legene som utdannes årlig utdannes jo i utlandet. Men det er klart at det blir på sikt og det å opprette studieplasser innenfor medisin ikke er billig, er tross alt et kategori A studie i finansieringsskalaen, der finner man også veterinærstudiet, odontologistudiet og luftfartsfag ved UIT blant annet. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...