Gå til innhold

Ford dropper varmepumpe i el-Mustangen på grunn av for lav effektivitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (9 timer siden):

Så du ser ingen Tesla som kjører på vinteren?

Ingen av dem har varmepumpe, men de gjennbruker spillvarme fra motor og batteri.

Så spørs jo bare om Ford er like flink på det.

Står jo faktisk at denne har aktiv oppvarming og kjøling av batterier, selv om det altså ikke er en varmepumpe som står for det. Manglende støtte for takstativ, ingen skiluke og 60-40 fremfor 40-20-40 baksetedeling trekker dog ned, men ikke kritisk.

Tro om vi ikke får se et stativ for bakluka der man kan feste skiene, som alternativ til noe som klemmer fast på tilhengerkula. Er ikke veldig fan av det stativet som er til TMX, men tipper det er akkurat det samme stativet som vil gjelde for denne.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snowleopard said:

Står jo faktisk at denne har aktiv oppvarming og kjøling av batterier, selv om det altså ikke er en varmepumpe som står for det. Manglende støtte for takstativ, ingen skiluke og 60-40 fremfor 40-20-40 baksetedeling trekker dog ned, men ikke kritisk.

Tro om vi ikke får se et stativ for bakluka der man kan feste skiene, som alternativ til noe som klemmer fast på tilhengerkula. Er ikke veldig fan av det stativet som er til TMX, men tipper det er akkurat det samme stativet som vil gjelde for denne.

Aktiv oppvarming kan bety så mangt. Noen biler har en ett fysisk varmelement som varmer batteriene, men andre biler (som Model 3) sender tomgangstrøm i motorene så de blir varme og så brukes energien til å varme batteriene.

Det kommer nok flere biler fra Ford som er mere praktiske etterhvert. Nå har de plattformen klar og de har hypet det med å bruke mustang navnet. Nå kan de melke det på andre modeller og folk kan skryte av at de "eeeegentlig kjører en mustang siden bilen er basert på en".

Lenke til kommentar
Complexity skrev (34 minutter siden):

Aktiv oppvarming kan bety så mangt. Noen biler har en ett fysisk varmelement som varmer batteriene, men andre biler (som Model 3) sender tomgangstrøm i motorene så de blir varme og så brukes energien til å varme batteriene.

Det kommer nok flere biler fra Ford som er mere praktiske etterhvert. Nå har de plattformen klar og de har hypet det med å bruke mustang navnet. Nå kan de melke det på andre modeller og folk kan skryte av at de "eeeegentlig kjører en mustang siden bilen er basert på en".

Er aktiv kjøling også, så lading bør vel gå greit både i kulden og i varmen. Klart det vil bruke noe mere strøm, men tror ikke det har veldig stor negativ effekt at den ikke har en varmepumpe.

Å bruke Mustang-navnet OG designen tror jeg er veldig klokt, og spesielt for å markere avstand fra de elendige compliance-utgavene de har hatt før. Og ikke minst å bruke det til å gjøre elbil både sexy og kult på samme tid.

Selvsagt vil det komme mer standard-biler etterhvert, men hvilken måte å presentere at de nå er på ballen. Men nå håper og tror jeg Ford er oppegående nok til ikke å melke Mustang-hypen og innføre det på alt av elbiler fremover.

De må tørre å la Mondeo være Mondeo, Kuga være Kuga, Fiesta være Fiesta og Focus være Focus etc, selv om den siste modellen kanskje trenger et nytt navn eller ny serie for å skille compliance-utgavene fra de mer seriøse utgavene som kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

Mondeo hadde passet bedre enn Mustang
Spesielt siden de skal fase ut Mondeo (Mener jeg leste det en plass..)
Men, Mustang høres bedre ut.. for Mondeo er jo en familiebil

Hjelper lite når den ikke ligner en Mondeo. Men som nevnt, dette er markedsføring, og til det passet det best å gjøre en Mustang ut av det, når den skulle måle seg mot TM3/TMY som vel var målet. Tipper en mer fornuftsbil med enda bedre plass, taklast etc vil komme etterhvert.

I Norge så hadde begge modeller solgt godt, men for andre markeder er det viktig å markere seg mere, i tillegg til at det vil være lettere å starte med en modell som ikke selger like mye på verdensbasis.

NB! Vet at Mondeo går under andre navn i USA, som bl.a. Fusion.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (6 minutter siden):

Hva er forskjellen med varmepumpe og AC.

AC er Air Conditioning, eller også kalt "komfortkjøling" som kun betyr at temperaturen kontrolleres og styres til den temperaturen som er stilt inn. Dette er mulig gjennom å bruke en varmepumpe eller varmeveksler, gjerne referert til som et air conditioning-annlegg.

En varmepumpe er et anlegg som flytter varme fra et sted med en gitt temperatur til et annet med høyere temperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Det var vel nevnt et sånt skistativ ved presentasjonen? Mener bestemt å ha lest det et sted, men er for lat til å lete det opp. ?

Var vel et stativ for kroken jeg leste at skulle komme, slik som det til TMX. Stativ for selve bakluka, som man så på endel åpne sportsbiler, har det vel ikke vært snakk om tror jeg.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Var vel et stativ for kroken jeg leste at skulle komme, slik som det til TMX. Stativ for selve bakluka, som man så på endel åpne sportsbiler, har det vel ikke vært snakk om tror jeg.

Da misforsto jeg deg der. Trodde det var stativet til kula du snakket om.

Et sånt stativ til selve bakluka vil jeg være svært skeptisk til å montere. Tror det lett vil skade bakluka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...