Gå til innhold

Diskret, god lyd til ~5k


Gjest

Anbefalte innlegg

Alle har forskjellige meiningar. Sidan TS ikkje var heilt sikker så ville eg dele litt av min erfaring. Eg synest eit stereoanlegg ser bra ut, men det tar sjølvsagt meir plass enn ein planke. Kva som ser best ut får den enkelte vurdere, men eg synest ein planke ser veldig ryddig ut. Det er litt avhengig av rommet sjølvsagt. Akkurat no har me ei stove som er TV-stove, spisestove, litt oppbevaring, leikestove med grind og litt anna. Då vart det ryddigare med ein planke. Det finnes sjølvsagt nette høgttalarar med god lyd, men dei treng òg plass på sidene. Kan sjølvsagt hengast på veggen, sjølv om ikkje det alltid er ideellt for lyden sin del. Stova vår er i tillegg vegg-i-vegg med soverom, så det er grenser for kva volum eg kan spele med. Då synest eg gode IEM er vel så bra for min del. Med dei kan eg lytte så mykje eg vil utan å tenke på andre.

Ein må alltid vurdere heilheita og det er snakk om kva ein skal prioritere. Til eit rom med TV der det går mest i seriar og surround ikkje er noko poeng, så synest eg planken gjer ein god jobb. Når det finnes små høgttalarar med god lyd så er det vel ikkje noko problem å utvikle ein planke med god lyd òg? Planken har eit dårleg rykte, men som med alt anna så går verda framover og lydkvalitet er generelt betre i dag enn for nokre år tilbake. Den er eit kompromiss. 

Eg prøver å få diskusjonen vekk frå ein svart-kvitt-idé om at stereoanlegg er bra og lydplanke er dritt. Det er mange nyansar inni der og fleire betraktningar som kan gjerast. Dei må TS gjere for sitt tilfelle, men eg vil bidra med å gje han gode føresetnader for å konkludere.

Uansett kva du går for så er det gode angrevilkår i dag, så det er ikkje noko problem å angre etter eit kjøp. Ideellt sett burde alle prøvd fleire oppsett i eigen heim før dei tok eit endeleg val. 

Hugs at i prisane for planke så har du eit alt du treng. Receiver, gjerne fleire HDMI-inngangar, DAC, forsterkar osv. Det bidreg til å skyve prisen oppover. I tillegg betalar ein nok litt for at dei prøver å få til eit produkt som leverer grei lyd i eit lite format. Det er langt enklare å designe god lyd i ein stor kasse utan å måtte tenke så mykje på volumetriske forhold. 

Eg er veldig glad i musikk og stor tilhengar av eit godt anlegg, så eg er ikkje noko predikant for planke, men ser at den kan ha ei rolle i mange heimar. Om TS (og andre) har fått eit litt betre grunnlag for sitt val så er eg nøgd. Om det blir integrerte TV-høgttalarar, planke eller stereoanlegg spelar ingen rolle for min del.

Du skal vere litt forsiktig med å kritisere andre for sin smakssans, for der er me veldig forskjellige. Eg har ingen problem me då forstå at mange synest ein diskré planke fungerer betre i sin heim enn stereoanlegg, uavhengig av om dei står på stativ, benk eller heng på veggen. Du har din smakssans og andre har sin. Mange er òg villig til å ofre litt lydkvalitet for eit anna design. Det er ein grunn for at plankar er blitt ein stor marknad. Om noko er det positivt at mange som tidlegare ikkje brydde seg om lyd og brukte integrerte høgttalarar no har fleire alternativ og ofte vel ein planke. Om dei i tillegg ikkje høyrer forskjell på stereoanlegg og planke så kan dei vel like greit gå for noko som er enkelt og tar mindre plass.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forfriskende innlegg fra Gouldfan, synes jeg :D

Jeg synes selv at noen høytalere i godt design hører hjemme i en stue.

Diskusjonen om at lydplanke er dritt og stereo/surroundanlegg er bra - er jo opptil den som lytter.

Men jeg blir ofte så overrasket av hvor lavt god lyd blir prioritert av en del. For eksempel ts - han har ikke bare en tv - han har en ganske stor og dominerende sak - 55" og det er en nyere oled - du får ikke bedre bilde.

Det har liksom blitt en trend - fantastisk bilde - og ræva lyd. Hvordan ble det slik? Utallige tråder her inne om å få tak i den absolutt beste tven til for eksempel 15k. Vi snakker hdr, dv, kontrast, sortnivå, nits osv. diskuteres i uendelighet. Kjempedominerende svære dingser å ha i stua - det er greit.

Lyd... nei, gå rett på det dårligste alternativet - skal helst ikke synes, ingen diskusjon om effekt (reell med lav forvrenging) og frekvensrespons/dynamikk osv. For en del lydplanker er det ikke oppgitt en gang. Her virker det som det viktigste kriteriet er utseendet - eller egentlig hvor lite den gjør ut av seg.

Hvordan havnet vi her?

Så vi er noen få som holder fakkelen og prøver å få gjort noe med dette :D

Endret av Mr_Spock
  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Mr_Spock said:

Forfriskende innlegg fra Gouldfan, synes jeg :D

Jeg synes selv at noen høytalere i godt design hører hjemme i en stue.

Diskusjonen om at lydplanke er dritt og stereo/surroundanlegg er bra - er jo opptil den som lytter.

Men jeg blir ofte så overrasket av hvor lavt god lyd blir prioritert av en del. For eksempel ts - han har ikke bare en tv - han har en ganske stor og dominerende sak - 55" og det er en nyere oled - du får ikke bedre bilde.

Det har liksom blitt en trend - fantastisk bilde - og ræva lyd. Hvordan ble det slik? Utallige tråder her inne om å få tak i den absolutt beste tven til for eksempel 15k. Vi snakker hdr, dv, kontrast, sortnivå, nits osv. diskuteres i uendelighet. Kjempedominerende svære dingser å ha i stua - det er greit.

Lyd... nei, gå rett på det dårligste alternativet - skal helst ikke synes, ingen diskusjon om effekt (reell med lav forvrenging) og frekvensrespons/dynamikk osv. For en del lydplanker er det ikke oppgitt en gang. Her virker det som det viktigste kriteriet er utseendet - eller egentlig hvor lite den gjør ut av seg.

Hvordan havnet vi her?

Så vi er noen få som holder fakkelen og prøver å få gjort noe med dette :D

This!!

Er så enig her, folk bruker 15k på en TV de skal bytte ut om ett par år, men legger 5k i ett anlegg de mest trolig kommer til å ha i minimum 5 år. Syns det er pussig. Nå er jeg ikke noe særlig opptatt av bilde da, så hos meg henger det en TV som vel kostet 1/10 av anlegget og som nå er 4 år gammel. 

Men her har TS i det minske kjøpt en lydplanke, det tristeste er de som bare bruker høyttalerne i TVen, det er faktisk ikke brukanes engang imo. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Tv bransjen er litt kynisk..

De lager dårlige tv høytalere, liksom fordi de skal være så tynne, også selger de en liten planke for 8000. Det de burde gjort altså Samsung var å selge de rimeligere fordi tvne deres har dårlig lyd, i tilleggspakke med tvn 1000-1500 kunne en sånn utstyr pakke med ekstra planke kostet?

 

Ikke det samme som en grei Oled på jule eller Sommersalg.

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Gouldfan said:

Tv bransjen er litt kynisk..

De lager dårlige tv høytalere, liksom fordi de skal være så tynne, også selger de en liten planke for 8000. Det de burde gjort altså Samsung var å selge de rimeligere fordi tvne deres har dårlig lyd, i tilleggspakke med tvn 1000-1500 kunne en sånn utstyr pakke med ekstra planke kostet?

 

Ikke det samme som en grei Oled på jule eller Sommersalg.

Trenden med barberhøvel til 50kr, mens bladene koster 200kr er vel allerede kommet til lyd&bilde-markedet. :)

Lenke til kommentar
Pop skrev (2 minutter siden):

Trenden med barberhøvel til 50kr, mens bladene koster 200kr er vel allerede kommet til lyd&bilde-markedet. :)

Kan snakke om at man må bytte planker på samme måte.

 

Planker er nr1 på forum i feil og mangler.

 

Google -kommer ikke lyd fra lydplanken, defekt.

Snakker halvt år et år før det ryker, heldigvis har vi i Norge god garanti.

Amerikanere har vel bare noen måneder i beste fall.

Lenke til kommentar
JegLøfterVekter skrev (På 6.11.2019 den 20.50):

Hei,

 

Har levd på TV-høyttalere og diverse Bluetooth-høyttalere siste årene, men tenkte å oppgradere. Bor i en typisk 3-roms blokkleilighet, og har (dessverre) ikke mancave hvor jeg kan ta helt av.

 

Søker derfor noe som har god lyd og ikke er for visuelt dominerende i stua. Alternativene jeg har sett på:

1. Lydplanke og sub til et par tusen, men frykter det blir for lite/dårlig.

2. Samsung sin surround-lydplanke HW-960, men lurer på om det blir mye med surround i stua, har også lest mye om problemer med ARC og syns det er kjipt å holde seg til potensielt proprietær teknologi (vet ikke hvordan signalene til bakhøyttalerene sendes) siden jeg da i fremtiden ikke kan f.eks. bytte ut enkelthøyttalere/receiver etc. Den er riktignok til 15k nå, men jeg tipper den går til ~7k på Black Friday om noen uker, og det er innafor

 

Krav må være at det er enkelt, minimalistisk design, i tillegg til god lyd. Vil helst ha noe jeg kan holde på i 20 år, så oppsett med receiver/høyttalere/sub er sånn sett bedre, men tror ikke det finnes noe så stilrent som en lydplanke.  

 

Tanker eller tips?

 

 

EDIT: TV-en min støtter kun ARC og dessverre ikke eARC, men ved fremtidig oppgradering av TV så er det en fordel å ha lyd som drar nytte av eARC

Hvis du ønsker grei lyd for til en ok pris så vil jeg anbefale Yamaha. Kjøpe en slik til mine foreldre til jul for noen år siden, kostet rundt 2000,- og er imponert over hva den leverer av lyd (Har selv skikkelig Atmos anlegg i stua).

Det jeg ville anbefalt er lydplanke uten sub, men da lydplanke som er litt fysisk større, slik at det er mer elementer i det. Hvis du ønsker en enkel og grei løsning så er Sonos sin å anbefale, koster vel rundt 4000,-. Den kan bygges ut med surround og sub hvis ønskelig.

På lydplankene så holder det egentlig at TVen og lydplanken har optisk utgang. Da kan du koble alt til TVen, og hente ut lyden. Samt at man slipper ARC problemene som enkelte opplever. Det man mister med eARC er HD lyden, men lydplanke løsninger under 10.000,- så vil nok ikke forskjellen være så enkel å merke uansett.

Heos sin Bar er nok enda bedre, og har full HD lydformat støtte via HDMI, men koster rundt 7.000,- (Utenom Atmos/DTS:X støtte)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...