Gå til innhold

Diskret, god lyd til ~5k


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har levd på TV-høyttalere og diverse Bluetooth-høyttalere siste årene, men tenkte å oppgradere. Bor i en typisk 3-roms blokkleilighet, og har (dessverre) ikke mancave hvor jeg kan ta helt av.

 

Søker derfor noe som har god lyd og ikke er for visuelt dominerende i stua. Alternativene jeg har sett på:

1. Lydplanke og sub til et par tusen, men frykter det blir for lite/dårlig.

2. Samsung sin surround-lydplanke HW-960, men lurer på om det blir mye med surround i stua, har også lest mye om problemer med ARC og syns det er kjipt å holde seg til potensielt proprietær teknologi (vet ikke hvordan signalene til bakhøyttalerene sendes) siden jeg da i fremtiden ikke kan f.eks. bytte ut enkelthøyttalere/receiver etc. Den er riktignok til 15k nå, men jeg tipper den går til ~7k på Black Friday om noen uker, og det er innafor

 

Krav må være at det er enkelt, minimalistisk design, i tillegg til god lyd. Vil helst ha noe jeg kan holde på i 20 år, så oppsett med receiver/høyttalere/sub er sånn sett bedre, men tror ikke det finnes noe så stilrent som en lydplanke.  

 

Tanker eller tips?

 

 

EDIT: TV-en min støtter kun ARC og dessverre ikke eARC, men ved fremtidig oppgradering av TV så er det en fordel å ha lyd som drar nytte av eARC

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ALT av lydplanker jeg har hørt har vært en eneste stor skuffelse!

 

Ville heller gått for et par aktive høytalere

Feks:

https://soundgarden.no/klipsch-the-sixes-aktive-hoyttalere-med-bluetooth-valnott

 

Eller disse fra Dali til en rimligere penge.

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/aktivepc-hoyttalere/dali-zensor-1-ax-tradlos-hoyttaler-med-bluetooth/

 

Ville tatt meg en tur i butikker som har litt utvalg og hørt hva du liker selv, hvis du har muligheten til det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ALT av lydplanker jeg har hørt har vært en eneste stor skuffelse!

 

Ville heller gått for et par aktive høytalere

Feks:

https://soundgarden.no/klipsch-the-sixes-aktive-hoyttalere-med-bluetooth-valnott

 

Eller disse fra Dali til en rimligere penge.

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/aktivepc-hoyttalere/dali-zensor-1-ax-tradlos-hoyttaler-med-bluetooth/

 

Ville tatt meg en tur i butikker som har litt utvalg og hørt hva du liker selv, hvis du har muligheten til det :)

Sikkert gode høyttalere, men disse var virkelig mancave-materiale, om jeg har lov å si det. Kanskje jeg må ta meg en tur i en lokal butikk i helga, takk for tips!
Lenke til kommentar

Jeg synes absolutt, som over skriver, at et par høytalere er overlegent en lydplanke. Men snakker vi film og surroundlyd - er en lydplanke med bakhøytalere overlegent et par høytalere....

 

Skjønner at du vil ha det stilrent, du har vel en snerten 32 tommers tv, da er nok lydplanke et godt valg.

Er faktisk ikke så casual at jeg har 32 tommers, men en 55 tommers LG C7.

 

Må ikke nødvendig være surround. Kan kanskje være et fullgodt alternativ å starte med noen decent stereohøyttalere, og så oppgradere til full surround når jeg får mancave i neste bolig? Da må høyttalerne jeg kjøper nå kunne brukes i det fremtidige surround-oppsettet.

Lenke til kommentar

Det er enkelt å støtte anbefaling om Dynaudio Xeo-serien. Stilrent, relativt små høyttalere og meget bra lyd i den størrelsen og prisklassen. Ser du får brukte Xeo 3 til rundt 4000 på brukten nå. (Har selv Xeo 3 på hobbyrommet hjemme) og det har aldri vært klager på lyden der. Funker til film og musikk, også om man setter seg ned og skal finlytte.

Lenke til kommentar
Rookie_NO skrev (På 11.11.2019 den 14.58):

Bestilte meg akkurat https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/hoyttalere/10283/samsung-7-1-4-lydplanke-hw-n960 siden det er på tilbud til 6.666,- i dag. Får komme tilbake til lyd/WAF, men sammen med Samsung-TV'en min så er jeg redd for at dette oppsettet blir stående i stua fremover...

En til måtte gå planken...

 

Uansett det kostet, og jeg håper du blir fornøyd iallefall og at den fyller deres behov til film og musikk...

Lenke til kommentar

Kva skal du bruke anlegget til? Film, TV, musikk? Kva er det viktigaste å ha fokus på? 

Dersom musikk er i hovudfokus så er sjølvsagt eit godt stereoanlegg å føretrekke, men til TV og film så synest eg det går heilt fint med planke. No får ein ikkje all verden av stereoanlegg til 5000, og med gode tilbod på planke så trur eg du kan bli ganske nøgd.

Eg har nyleg skifta ut stereoanlegg med planke i stova fordi det ikkje vart brukt til så mykje musikk lengre, anna enn at det sto lyd på mens eg gjorde andre ting. Kjøpte planke for å få ei ryddigare stove. Til TV og film synest eg det er heilt fint. Kjøpte ein N860 og er så langt ganske nøgd med resultatet. Stereoanlegget er foreløpig flytta til framtidig barnerom. Brukar ofte IEM til musikk òg. Når eg ein dag får hus med større plass så blir det investert i nytt anlegg. 

Det var heller ikkje så freistande å ha eit dyrt anlegg ståande framme med småborn i hus. 

Om ikkje bakhøgttalarar er så viktig så får du HW-N860 til 5500 på Komplett no. Det er same planke som 960, men utan bakhøgttalarane.

Du kan jo prøvelytte planke. Det vanskelege med å lytte til andre sine meiningar om lyd er at alle har forskjellig oppfatning av kva som er bra og dårleg lyd. For nokon er planke heilt topp. For andre er det fullstendig uaktuelt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
JegLøfterVekter skrev (1 time siden):

Er virkelig lydplanke så ille? Gir jo gjerne mye lyd for pengene, gjør det ikke? I alle fall den planken, har jo fått ros så og si overalt...

Samsung lydplanken med bakhøytalere til kr 6600,- er vel ikke så gal til prisen, hvis man tenker på surroundlyd til film/serier. Det blir ingen hifi - musikkmessig. 

Men ren lydplanke er verken bra på musikk eller surroundlyd. 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Kva skal du bruke anlegget til? Film, TV, musikk? Kva er det viktigaste å ha fokus på? 

Dersom musikk er i hovudfokus så er sjølvsagt eit godt stereoanlegg å føretrekke, men til TV og film så synest eg det går heilt fint med planke. No får ein ikkje all verden av stereoanlegg til 5000, og med gode tilbod på planke så trur eg du kan bli ganske nøgd.

Eg har nyleg skifta ut stereoanlegg med planke i stova fordi det ikkje vart brukt til så mykje musikk lengre, anna enn at det sto lyd på mens eg gjorde andre ting. Kjøpte planke for å få ei ryddigare stove. Til TV og film synest eg det er heilt fint. Kjøpte ein N860 og er så langt ganske nøgd med resultatet. Stereoanlegget er foreløpig flytta til framtidig barnerom. Brukar ofte IEM til musikk òg. Når eg ein dag får hus med større plass så blir det investert i nytt anlegg. 

Det var heller ikkje så freistande å ha eit dyrt anlegg ståande framme med småborn i hus. 

Om ikkje bakhøgttalarar er så viktig så får du HW-N860 til 5500 på Komplett no. Det er same planke som 960, men utan bakhøgttalarane.

Du kan jo prøvelytte planke. Det vanskelege med å lytte til andre sine meiningar om lyd er at alle har forskjellig oppfatning av kva som er bra og dårleg lyd. For nokon er planke heilt topp. For andre er det fullstendig uaktuelt.

Småbarn har jeg, entall derimot. Mer aktiv enn gjennomsnittet. Han rører aldri høytalerne, han skjønner at far er glad i musikk, og det er han også.

Kona derimot har klart å velve Surround når hun støvsugde. Men de tålte det.

 

Man behøver ikke ha dyr stereo, har jeg 8000 så skulle jeg fint klart å trikset sammen et bra anlegg med pene stativ eller gulvhøytalere totalt for 8-9000kr nytt, som spiller fletta av en planke.

Null problem, jeg synes planken og de plastboksene unnskyld er stygge og om kona Waf foretrekker de støvsamlerne så har hun ikke smakssans.  Et par pene Kef 50 eller hva de heter og en liten Amp ser fantastisk ut ifårhold til sånt plastræl.

 

Nå er jeg litt streng her men provoseres av disse syke prisene på plastikk, Samsung som kan null om lyd annet enn Harman som hjelper de...

Kassevolum er helt ubrukelig.. også skal det reflekteres fake da i ukjente vegger for atmos?

Surround er gøy, men ikke for enhver pris. Jeg hadde valgt en billig god Amp og koblet tv til optisk i Amp og to pene høytalere på stativ.

Om kona er ekstra hysterisk allergisk mot forsterker, så hadde jeg lagt den i et skap i benken med dør og lukket. Ute av syne ute av sinn.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...