Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen svartner/blacker ut, begge skjermer svartner og ingen reaksjon. [Løst]


Anbefalte innlegg

PCen kan fint stå på i noen timer før det bare svartner på begge skjermer og pcen blir i en idle-status hvor den ikke reagerer på avslutt, reboot knapp eller bios knapp i det hele tatt.. Har nylig wipet pcen pga det skjedde noe rart med windows.. Nå begynner problemene og skje igjen.. Usikker på om det er skjermkortet mitt det kan være eller hva det er.. Brukte den helt normalt på den 20 Oktober til klokken 5.. Etter det har det bare vært problemer.. 

 

De fulle spesifikasjonene mine står i min signatur, bruker Windows 10 Pro som OS.

 

Typiske tanker som kommer:

Holder skjermkortet mitt å død?

Er noe alvorlig galt med pcen min?

Formaterte m2 disken igår, 2 ganger.. burde dette skje?

Er "blackout" normalt? (Nei?)

 

Å en rekke andre ting jeg googler i vei, ikke at det sikkert hjelper men..

 

Skal prøve et annet skjermkort i pcen, et gammelt Radeon skjermkort for og se om det faktisk er problemet.. Om det er skjermkortet :(

 

edit: Ikke løst tydeligvis..

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neste gang det skjer prøv å fjerne 230v fra PSU eller flip over PSU strømbryteren.

Får du vekket den til live igjen da er det cpu som har stilt seg i dvale modus som hovedkortet ikke støtter fullt ut eller det er en bug i hovedkortets firmware.

Flippe over bryteren? Mener du av/på bak?

 

Kan prøve å oppdatere bios versjonen fra 4207 til 5307 som er den siste tror jeg.

Lenke til kommentar

Flippe over bryteren? Mener du av/på bak?

 

Kan prøve å oppdatere bios versjonen fra 4207 til 5307 som er den siste tror jeg.

Ja , jeg mener slå av/på bak.

Gjør dette at du får liv i PCen igjen ?

 

Mulig jeg misforstår.

Du sier PCen ille reagerer ikke på avslutt, reset knapp.

Mener du fysiske knapper på kabinettet/hovedkort ?

Jeg antar da at du har problemer å få startet den igjen etter denne feilsituasjon.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja , jeg mener slå av/på bak.

Gjør dette at du får liv i PCen igjen ?

 

Mulig jeg misforstår.

Du sier PCen ille reagerer ikke på avslutt, reset knapp.

Mener du fysiske knapper på kabinettet/hovedkort ?

Jeg antar da at du har problemer å få startet den igjen etter denne feilsituasjon.

Når pcen først dropper ut / går idle med begge monitorene av så reagerer ingen knapper ja, skal prøve det du sier når det skjer idag.

 

Men har opplevd noe rart nå også, med mitt gamle R9 380 skjermkort får jeg grønne pixler over skjermen.. Faktisk på begge..

 

Re-sizet discord og plutselig kom det grønne pixler overalt midt på skjermen.. :L

 

Eksempel:

 

 

RWbK48e.png

 

 

 

Edit2: Tester om det er minne, hovedkort eller andre komponenter.

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Fikk råd på en annet forum og underklokke kortet, ble bedt om og flashe vbios på skjermkortet og det ser jaggu ut til og ha løst seg.

 

Er kanskje underklokket med 100 mem og 100 core clock men det kan jeg fint leve på, har flashet vbios som sikkert hjalp også..

 

Nå kan jeg game 100% load på 1070 og det funker helt fint :)

 

edit: Ble bedt om og flashe bios fra msi support*

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Hvis det er «fsb/buss klokking» du har drevet med er det sjelden vellykket og innfører alltid fort ustabilitet. Og i beste fall får man økt core reference klokk med et par mhz.

Bra du fant ut av det :)

Nå skjedde feilen igjen, klokker ikke noe spesielt på skjermkortet eller andre komponenter utenom cpu'en.

 

Delte noen filmer via qBitTorrent og browset etter en ny HDD på komplett og vipps slukket begge skjermene og problemet er fortsatt her.

 

Fikk et til var fra msi support om og flashe bios, han sa bios og ikke vbios.. men sa og flashe bios med v330.rom fil som er til vbios, så antar han tok feil og ikke så de 3 svarene jeg ga at jeg flashet bios 2 dager før jeg fikk svar.. Noen ganger lurer jeg på om de trykker på et valg og gir automatiske svar uten og titte inntom support-ticket til tider..

 

Så da er det og vente enda mer, kommer vel bare til og rma'e kortet uansett, men går FAEN ikke tilbake til amd drivere.. Finner heller et gammelt nvidia kort enn nyere amd, kan ikke fordra amd.

Lenke til kommentar

Nå skjedde feilen igjen, klokker ikke noe spesielt på skjermkortet eller andre komponenter utenom cpu'en.

 

 

Hva betyr «ikke noe spesielt» ?

Enten klokker du cpu’en eller ikke, og spørsmålet var om det er med fsb klokking og ikke multiplier pga låst multiplier ?

Dette gjør at du får en pci referanse klokk > 100mhz som igjen overklokker uønsket alle pci express enheter inkl skjermkort.

Jeg har hatt skjermkort som ikke takler 101mhz som pci referanse klokk og andre som har taklet 106mhz.

 

Som alltid ved feil:

Fjern all overklokking uansett hvordan du gjør det. Kjør på stock FSB/HTT referanse hastighet og stock multiplier (defaults på hovedkort) og test pånytt stabiliteten UTEN overklokking.

Avinstaller typ asus/msi automatisk klokke program fra windows.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Enig med Syar her.

 

For meg høres det fortsatt ut som problemet ligger nede på enten hovedkort, psu eller minne.

Et hovedkort som varmes opp litt for fort kan fort bli ustabilt og slår seg av på denne måten.

Er fsb klokket opp fra standard 100 til 101 eller over så kan mange feil dukke opp spontant på pcen som beskrevet over.

En psu under belastning over tid som begynner å bli gammel eller ustabil kan risikere å gi såpass lite spenning at systemet henger seg.

Lenke til kommentar

Hva betyr «ikke noe spesielt» ?

Enten klokker du cpu’en eller ikke, og spørsmålet var om det er med fsb klokking og ikke multiplier pga låst multiplier ?

Dette gjør at du får en pci referanse klokk > 100mhz som igjen overklokker uønsket alle pci express enheter inkl skjermkort.

Jeg har hatt skjermkort som ikke takler 101mhz som pci referanse klokk og andre som har taklet 106mhz.

 

Som alltid ved feil:

Fjern all overklokking uansett hvordan du gjør det. Kjør på stock FSB/HTT referanse hastighet og stock multiplier (defaults på hovedkort) og test pånytt stabiliteten UTEN overklokking.

Avinstaller typ asus/msi automatisk klokke program fra windows.

Aner ikke hva fsb er så er litt usikker på hvordan jeg gjør det? Overklokket prosessoren til 3.7 med 1.35v med en medium-stor Notcuta N12U som står over og har prosessoren kjølig.

 

Eneste overklokkingen jeg har hatt er på prosessoren og thats it egentlig, eller.. Nå med underklokking av skjermkortet fra msi afterburner ettersom da kræsjet den ikke.. Men nå idag, som den ikke startet.. (msi afterburner) så kræsjet skjermkortet.

 

 

Enig med Syar her.

 

For meg høres det fortsatt ut som problemet ligger nede på enten hovedkort, psu eller minne.

Et hovedkort som varmes opp litt for fort kan fort bli ustabilt og slår seg av på denne måten.

Er fsb klokket opp fra standard 100 til 101 eller over så kan mange feil dukke opp spontant på pcen som beskrevet over.

En psu under belastning over tid som begynner å bli gammel eller ustabil kan risikere å gi såpass lite spenning at systemet henger seg.

Aner ikke om det ligger i mobo, psu eller minne.

 

Kjørte et amd skjermkort i 2 dager, ingen "no signal" skjedde og jeg kunne spille spill normalt, men med noe lavere grafikk ettersom 380 4 GB ikke var så tøft som jeg sist husker å ha brukt det.

 

Tror ikke har hat tatt på noe fsb når jeg økte multiplieren til cpu'en og ga den 1.35v istedenfor standard volt som sto.

 

Nå er psu'en ganske ny så det høres litt umulig for meg. Igjen, må lese opp på fsb for og forstå hva det er.

 

edit: Kan fjerne cpu-overklokk i samme slengen, men teorien min er at når skjermkortet er på stock og ingenting er tatt på.. Skjermkortet skrur seg av.. Klokker jeg det ned med 100 på mem/core.. Det slår seg ikke av.. Aner egentlig ikke hvorfor enda men det prøver jeg å finne ut av.

 

edit: Vurderer og bare kjøpe et annet 1070/1080 og rma kortet som er feil på.

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Sjekk hva Asus' Thermal Radar rapporterer om temperaturer på de ulike delene av hovedkortet før problemet oppstår. Tenker for å få en indikasjon på om problemet er temperaturrelatert.

 

Du skriver fryser, vil det si at eks. eventuelle lys som indikerer Caps Lock, Num Lock heller ikke går på/av? Hvis disse normalt lyser ved aktivering og de ikke kan endres (slukkes/lyser) ved frys er det nok mer enn bare skjermene som ikke responderer.

 

Hvis lysene nevnt over kan skrus av/på; sjekk om PC-en kan nås fra en annen maskin på nettet ditt med eks. PING og Windows Remote Desktop. Pass på å sjekke om problemmaskinen kan nås fra annen maskin før du får problemet.

Lenke til kommentar

Du kan enkelt sjekke at fsb holder seg på 100mhz eller under med cpu-z eller tilsvarende utility.

Forstår ikke helt hva fsb / prosessor fsb har med skjermkortet og gjøre men sjekker fsb likevel.

 

fsb bilde:

 

 

khIfPXt.png

 

 

 

 

Er det ASUS hovedkort ASUS ROG STRIX B350-F som du har i signaturen ser disse problemene med black screen system som ikke reagerer på input ut til å være en gjenganger

Les denne tråden

https://rog.asus.com/forum/archive/index.php/t-94642.html

Er noen gjenganger i den tråden, ser samme problemer som jeg har. Men har byttet til DPI istedenfor HDMI som noen foreslo i en annen subforum på LTT uten lykke, går for å RMA'e den nå. Ser bare etter et billig gtx i mellomtiden.

 

 

Sjekk hva Asus' Thermal Radar rapporterer om temperaturer på de ulike delene av hovedkortet før problemet oppstår. Tenker for å få en indikasjon på om problemet er temperaturrelatert.

 

Du skriver fryser, vil det si at eks. eventuelle lys som indikerer Caps Lock, Num Lock heller ikke går på/av? Hvis disse normalt lyser ved aktivering og de ikke kan endres (slukkes/lyser) ved frys er det nok mer enn bare skjermene som ikke responderer.

 

Hvis lysene nevnt over kan skrus av/på; sjekk om PC-en kan nås fra en annen maskin på nettet ditt med eks. PING og Windows Remote Desktop. Pass på å sjekke om problemmaskinen kan nås fra annen maskin før du får problemet.

Pcen fungerer som helt normalt, plutselig slokker begge skjermene. Ingenting annet er effektet, kan bruke caps lock. Det som er litt rart er at jeg kan faktisk slå av maskinen noen ganger også, Trykker inn windows tasten, tabber en gang ut får så å bruke piltastene ned til avslutt knappen og velge avslutt.. Selv om begge skjermene er svart så slår den seg av.. Så maskinen er helt okei uten noen visuelle gui eller ui til og guide meg til avslutt men kan fortsatt bruke pcen.. men er blind da så hjelper jo ikke mye.

 

Men utenom at jeg ikke har noe visuelt å se på skjermen så er windows / maskinen helt ok i bakgrunnen.

 

____________________

 

Går for RMA, får en pakke snart i posten som jeg legger skjermkortet i og en deskripsjon om problemet og hvordan de kan replisere problemet som er "stock skjermkort, let it run" hovedsaklig. Stock skjermkort = Kræsj, underklokket med 100 mem / 100 core.clock = Ingen kræsj.

 

Rart hvordan skjermkortet mitt ikke klarer stock, men underklokket = Helt fint -_-

 

Har testet med og streame, spille borderlands 3 og kjøre Team Fortress 2 i et vindu på min skjerm til venstre.. Kræsjer ikke selv om jeg bruke 70-90% av prosessoren og skjermkortet går på 100%. Synes dette er litt rart, men jaja. Reklamerer kortet en endelig gang så jeg blir ferdig. Er lei av problemet uansett, finner meg bare et billig gtx kort i mellomtiden.

 

Akkurat lastet ned Borderlands 3, så egentlig frem til og game det men :p

 

Edit #1:

Begge skjermene gikk svart selv med underklokket kort, vet faen ikke hva problemet er enda. Tror det skjermkortet, selv om det har gått stabilt med 100 mem/100 underklokket core så svartnet begge skjermene akkurat.

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Fikk du noen gang testet med en annen/andre skjermer? Har selv en eldre skjerm med DisplayPort og der må jeg ha en egen, spesifikk DP-kabel fra produsenten for å få skjermen til å fungere stabilt og hindre at den går i svart/aldri får bilde. Husker ikke helt forklaringen men mener det har noe med at skjermen i seg selv mangler/har for svak motstand på ‘keep alive’ - signalet som skjermkortet forventer. Spesialkabelen har innebygget motstand for å lure skjermkortet til å oppfatte skjermen som på.

 

Håper det løser seg med RMA.

Lenke til kommentar

Fikk du noen gang testet med en annen/andre skjermer? Har selv en eldre skjerm med DisplayPort og der må jeg ha en egen, spesifikk DP-kabel fra produsenten for å få skjermen til å fungere stabilt og hindre at den går i svart/aldri får bilde. Husker ikke helt forklaringen men mener det har noe med at skjermen i seg selv mangler/har for svak motstand på ‘keep alive’ - signalet som skjermkortet forventer. Spesialkabelen har innebygget motstand for å lure skjermkortet til å oppfatte skjermen som på.

 

Håper det løser seg med RMA.

Fikk en epost om at en returpakke snart kommer så sitter egentlig bare og venter.

 

Testet pcen på en gammel dritt monitor som kun har vga.. så måtte bruke en gammel vga til dpi til skjermkortet.. men det funket helt fint egentlig.. Det som er det rare.. Er at pcen ikke døde selv om jeg torturerte den over natten med furmark eller var det heavens.. Lot den stå i 24 timer over natten på en dritt 18 tommer gammel monitor over vga til dpi til skjermkortet... Egentlig er jeg bare glad jeg kan sende det ut og la det forsvinne nå.. Er ganske drittlei av pcen "dør" til tider.

 

Har et annet skjermkort som er amd, men går ikke tilbake til de forbaskede driverne. Ser fortsatt etter et billig / brukbart gtx kort 100 kilometer fra porsgrunn :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...