Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkeverksted (Bilia) som utfører reparasjon hos konkurrent


Thomie

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en Volvo V50 hvor servostyringen plutselig streiket, og benyttet meg av Volvo veihjelp (gratis bilberging) for å få fraktet bilen til nærmeste Bilia forhandler.

 

Bilia hadde ikke anledning å feilsøke bilen med det første, men skulle få gjort det "innimellom" de andre bilene.

 

Etter et par dager ble jeg oppringt av Bilia, som fortalte at de hadde funnet en feil på servopumpa og at denne måtte byttes. Jeg gav dem grønt lys og etter et par dager fikk jeg melding om at bilen var fikset.

 

Da jeg hentet bilen la jeg merke til at det hang en merkelapp på nøkkelknippet. Merkelappen var merket med kjennemerket og telefonnummeret mitt, men på baksiden var et klistremerke med logoen til Mekonomen.

 

Mekonomen ligger 300m i luftlinje fra Bilia, og spørsmålet er derfor om bilen min ble sendt dit for å få byttet servopumpa.

 

Er dette greit? Er dette noe som er vanlig praksis blant merkeverksted, og har noen opplevd dette selv?

Jeg har ikke konfrontert BIlia enda. Ønsker å høre med folket om dette høres underlig ut først.

 

 

 

For ordens skyld; jeg skjønner at en slik reparasjon i utgangspunktet kan gjøres hvor som helst, men i mitt tilfelle har servofeilen kommet tilbake etter at jeg fikk tilbake bilen. Av den grunn synes jeg det er spesielt at ikke Volvo selv har gjort jobben...

 

 

Håper på tilbakemelding fra andre der ute :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var kanskje et forsøk på en god gest fra deres side, få bilen fikset og på veien selv når verkstedet deres er overfylt. Men personlig hadde jeg nok heller forhørt meg med eier av bilen først og heller bedt han dra dit selv,det var iallefall praksis der jeg jobbet før og noe annet ville vært galt. Hva står det i kvitteringa du fikk? Mekanikeren har vel helt sikkert beskrevet hva han har gjort?

 

Ta kontakt og hør hva de gir i begrunnelse, kan hende de har en god forklaring. De stiller uansett garanti/reklamasjon på jobben, så det blir helt rett å sende bilen tilbake til de. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var kanskje et forsøk på en god gest fra deres side, få bilen fikset og på veien selv når verkstedet deres er overfylt. Men personlig hadde jeg nok heller forhørt meg med eier av bilen først og heller bedt han dra dit selv,det var iallefall praksis der jeg jobbet før og noe annet ville vært galt. Hva står det i kvitteringa du fikk? Mekanikeren har vel helt sikkert beskrevet hva han har gjort?

 

Ta kontakt og hør hva de gir i begrunnelse, kan hende de har en god forklaring. De stiller uansett garanti/reklamasjon på jobben, så det blir helt rett å sende bilen tilbake til de. :)

 

Kan godt hende at det er en god gest, men jeg ga dem noe press for å bli fort ferdig. De forklarte selv at verkstedet deres var overfylt, og lovte da at de ville ta den når de fikk tid innimellom de andre bilene.

 

Kvitteringen er fra Volvo, og det fremgår ingen plass at jobben har blitt utført hos mekonomen. Eneste avviket på kvitteringen, til motsetning fra andre verkstedkvitteringer jeg har fra Volvo, er at det ikke fremgår hviiken mekaniker som har utført jobben.

 

 

Jeg hadde ikke gjort noe av det.

Her er det jo også en velkjent aktør det er snakk om, ikke "Roy's fiks og lakk"

 

Hvis det hadde dreid seg om bytte av bremseklosser så er jeg helt enig i dette.

Men i mitt tilfelle har de nå hatt bilen inne tre ganger for å fikse servoen, uten resultat. Og ved siste besøk ble altså servoen byttet i håp om at det skulle løse problemet. Det har imidlertid ikke løst problemet, og da blir jeg noe oppgitt over at de "gir bort" oppdraget til et verksted framfor å ta det selv. Det er jo tross alt Bilia som kjenner Volvo best, og da forventer jeg at de bruker sin kunnskap/ressurser på å feilsøke seg fram til hva som er problemet med servoen.....

Lenke til kommentar

Så lenge du fikk kvittering fra Bilia så skal det ikke ha noen betydning for deg. 

 

Gikk det på garanti så har det heller ingen betydning. 

 

Kan også være så enkelt som at bilia gikk tom for merkelapper og har fått en eske av en god nabo.

 

Er nok dessverre ikke en garantisak dette.. :/

 

Det har ikke større betydning enn at jeg aldri vil få svar på om servopumpa de bytta ut faktisk var fungerende, og at det slik sett var fullstendig unødvendig å bytte den ut. Ettersom problemet er der enda, er det svært lite trolig at det var pumpa som har vært problemet...

 

Jeg tviler sterkt på at de gikk tom få merkelapper. Det blir jo som at en kiwi butikk skulle begynne å bruke rema 1000 sine handleposer.... 

Lenke til kommentar

Bilia får vel varer i fra mekonomen/meca/bilxtra.

Så kan godt være det som er grunnen også!

Men uansett! Du får reklamere viss det fortsatt er problemer!

Surt å betale masse penger uten at det fikser selve problemet med bilen!

 

Ja, helt enig. Føler meg litt lurt da de hevdet at pumpa var problemet. Kunne ha spart meg for de drøye 8 tusenlappene det kosta å bytte til ny.

 

Det fremstår jo som at pumpa aldri har vært problemet, ettersom feilen har kommet og gått litt. Og da blir det litt stusselig at man tar en "spansk en" og bytter den ut i håp om at det skal løse problemet.... elendig feilsøking spør du meg....

 

Men nå er det vel slik blitt at det eneste en bilmekaniker gjør er å stole på laptoppen sin. Finner man ingen feilkoder, blir de helt tafatte og hjelpesløse....

 

Bør sikkert sende bilen til en reodor felgen som faktisk kan skru bil :)

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke umulig at Bilia samarbeider med Mekonomen for delebestilling for ettermarkedsbiler, for å tilby et billigere alternativ. En ny original servopumpe koster fort vekk det dobbelte originalt. Da kan det hende de har bestilt merkelapper fra Mekonomen.

 

Du kan godt sende den til et annet verksted, men er det en produksjonsfeil på servopumpa de har montert, må du betale for feilsøking der+dra tilbake til Bilia.

 

Og nei, en bakgårdsmekaniker kommer ikke langt på dagens biler uten diagnoseutstyr. Ei heller kommer man ikke langt med bare diagnoseutstyr, det peker retning, men ikke alltid en fasit.

 

Ta kontakt med verkstedet før du slår noen konklusjon, det er faktisk greit å gi verkstedet en sjanse. :)

Lenke til kommentar

Ettersom problemet er der enda, er det svært lite trolig at det var pumpa som har vært problemet...

 

De har altså feilsøkt, byttet servopumpe og levert ut bilen, men bilen har fremdeles ikke servo? 

 

Da går du tilbake til Bilia å klager, så må de evt ta det videre med Mekonomen. Det skal ikke du forholde deg til.

Lenke til kommentar

De har altså feilsøkt, byttet servopumpe og levert ut bilen, men bilen har fremdeles ikke servo? 

 

Da går du tilbake til Bilia å klager, så må de evt ta det videre med Mekonomen. Det skal ikke du forholde deg til.

 

Det stemmer.... :/

 

Bilen har nå stått i to uker på verkstedet, - uten at jeg har fått høre noe. Skal ta kontakt med dem på mandag og høre hva som skjer.

Jeg har ikke konfrontert dem med min mistanke om at de har benyttet seg av Mekonomen, og vil ikke trekke fram dette før jeg vet hva som skjer videre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...