Gå til innhold

Kan jeg bli avskjedet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk en muntlig advarsel på at jeg ikke måtte forsove meg på jobb noe mer, som jeg er veldig enig i og jeg skjerpet meg veldig!

 

Helgen kom og jeg skulle på jobb Mandag, jeg hadde spydd en del natt til Mandag så jeg greide ikke å stå opp i riktig tid for å si ifra at jeg hadde spydd natt til mandag, og sjefen var litt på at jeg måtte si ifra før jeg begynte. Det er jeg også enig i, men jeg greide ikke å stå opp grunnet all spyingen den natten - var veldig utslitt. Men jeg fikk sykmelding samme dag og fylte ut og sendte via NAV.

 

Men nå er jeg veldig redd for at jeg ikke har noe jobb lenger og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Men har de lov til å sparke meg når jeg er ferdig sykmeldt?

Endret av aklla
Lagt tilbake originalt innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir en tolkningssak. En sykemelding skal leveres arbeidsgiver så fort som mulig, slik at her blir det en tolkning av det begrepet i forhold til din atferd. Du har imidlertid rett til å kreve drøftingsmøte etter en avskjed - se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_17 og noter deg særlig § 17-5 om bistand. Her vil arbeidsgiver måtte begrunne hvorfor "så fort som mulig " ikke er overholdt og dette kan imøtegås. . 

Lenke til kommentar

Forsoving og mistanke om skulk kan være oppsigelsesgrunn, men det vil ikkje være avskjedsgrunnlag. For å få avskjed så må du ha misligholdt arbeidsavtalen.

 

Du bør sjølvsagt gi beskjed om sjukefråvær så tidleg som mogleg slik at sjefen kan få tak i nokon andre, men det skal svært spesielle omstendigheiter til før det dannar grunnlag for oppsigelse.

 

Reint praktisk så kunne du sjølvsagt ha ringt sjefen den natta når du likevel var oppe for å spy, men eg trur ikkje det hadde gjort jobben særleg mykje enklare for sjefen. Sjefen hadde nok ikkje kunne ringe rundt for å få tak i vikar midt på natta uansett.

Ein del av det å være sjuk er jo at du ikkje nødvendigvis er i form til å ringe på bestemte eit passande tidspunkt.

Lenke til kommentar

Du mister ikke jobben fordi du ikke sa ifra én gang. Hadde de planlagt å sparke deg på grunn av dette, ville de gjort det allerede (og det ville trolig vært en ulovlig oppsigelse). Dette skal gå fint, men så sant det lar seg gjøre, bør du sende en melding eller en mail neste gang du er oppe og spyr på natten.

 

Som det påpekes over, er jeg også i tvil om dette er grunnlag for å gi advarsel. Hvis ikke det er det, bør du bestride den slik at den ikke kan bli brukt mot deg i en eventuell oppsigelse i fremtiden.

Lenke til kommentar

Da trådstarter ødela tråden ved å redigere bort innholdet i førsteposten ble tråden sperret og det originale innlegget lagt tilbake.

Å redigere bort innlegg på den måten er ett brudd på retningslinjene

  • Du kan ikke redigere innlegg på en måte som ødelegger konteksten i en tråd, dette inkluderer å redigere bort hele innlegget.
Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...