Gå til innhold

KOMMENTAR: EU-domstolen presiserer samtykkekrav til cookies


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man skal jaggu gå tilbake til tiden hvor internett var sort/hvitt (bokstavelig talt), om man skal diskutere internett-etikk. På den tiden fikk man virkelig et tungt moral-stempel i panna om man forsøkte seg på kreative triks som ikke var alment akseptert blant resten av internettpøbelen.

Det førte jo til at man i det minste fikk flueben-bokser til å krysse av ting man ønsker under installasjon. Så kom tiden hvor man måtte fjerne kryss. -Fremdeles ok.

Sånn det er utviklet seg er formuleringen alt for ofte blitt så uklar at man vet ikke om man skal sette kryss, eller fjerne kryss.

Windows 10 har hatt/har(?) sånne valg som kommer opp under installasjon.

-Man sitter og klør seg i huet og lurer på om en ting skal være/bør være aktivert, eller om det like gjerne kan deaktiveres.

Mange er i tvil, og peiser i gjennom uten å deaktivere, og får en nyinstallasjon av Windows som er gjennomsyret av ubrukelige funksjoner og reklamer som drener et allerede svakt system for resursser. (Ja, jeg hater fremdeles Win10. Installerte Kali på en 10 år gammel PC i går. Brukte brøkdelen av tiden det tar en spritny PC å sette opp Win10).

Folk burde lære seg å bruke ‘avansert’-valget, og ikke ‘ekspress’-valget når de skal installere ting.

Lenke til kommentar

Fin artikkel. Jeg er så utrolig lei av pop-ups og jeg leser ingen av de. NKOM har truffet bra på støy/signal. EU går alt for langt i en argumentasjonsrekke som forsøker å gjøre cookies til en personopplysning, men i utvidelse av logikken er vel alle tilstandsendringer i en webapplikasjon en presonopplysning fordi man vurder ikke tidsperspektiv så vidt jeg husker, bare at det skjer noe lokalt på maskinen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fin artikkel. Jeg er så utrolig lei av pop-ups og jeg leser ingen av de. NKOM har truffet bra på støy/signal. EU går alt for langt i en argumentasjonsrekke som forsøker å gjøre cookies til en personopplysning, men i utvidelse av logikken er vel alle tilstandsendringer i en webapplikasjon en presonopplysning fordi man vurder ikke tidsperspektiv så vidt jeg husker, bare at det skjer noe lokalt på maskinen.

En annen ting med de helv**** cookiepopups jeg har, ettersom jeg slavisk sletter alt av cookies ved oppstart, så jeg får de opp hver eneste gang.

Da er det jo praktisk å bare klikke aksepter for å fortsette med det jeg egentlig skal. En bivirkning av dette kan jo være at måten jeg responderer på, likevel ender med at cookie-utnytterne får fullt utbytte av dataen de får av meg. Hver eneste sesjon. De får jo IP-adressen og automatisk full aksept... *sigh* ...Hver eneste gang. -Det eneste ‘positive’ for meg er at browseren ikke husker at jeg har vært på siden. -Siden jeg har vært på husker meg likevel for dataen DE vil ha.

?

Lenke til kommentar

 

Samtykke til å plassere cookies skal dermed være frivillig, spesifikt, informert og utvetydig, jf. GDPR artikkel 4 (11).

Nettsider som krever innlogging må jo lagre en cookie eller ett eller annet på brukerens maskin for å holde på sesjonen til brukeren.

Har GDPR-artikelen EU henviser til noen unntak for dette, eller tvinges absolutt alle til å tvinge brukeren til å trykke på en "jeg aksepterer" popup for hvert nettsted med innlogging?

Utrolog, utrolig irriterende og unødvendig, både for brukere og utviklere

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettsider som krever innlogging må jo lagre en cookie eller ett eller annet på brukerens maskin for å holde på sesjonen til brukeren.

Har GDPR-artikelen EU henviser til noen unntak for dette, eller tvinges absolutt alle til å tvinge brukeren til å trykke på en "jeg aksepterer" popup for hvert nettsted med innlogging?

Utrolog, utrolig irriterende og unødvendig, både for brukere og utviklere

Det er et unntak for cookies som er nødvendige for at siden skal fungere. Hele situasjonen er egentlig absurd. Ved å slutte å bruke tracking cookies, kan sidene unngå å plage brukerne med dette.
Lenke til kommentar

Nettsider som krever innlogging må jo lagre en cookie eller ett eller annet på brukerens maskin for å holde på sesjonen til brukeren.

Har GDPR-artikelen EU henviser til noen unntak for dette, eller tvinges absolutt alle til å tvinge brukeren til å trykke på en "jeg aksepterer" popup for hvert nettsted med innlogging?

Utrolog, utrolig irriterende og unødvendig, både for brukere og utviklere

 

 

Det finnes andre behandlingsgrunnlag av personopplysninger enn samtykke. For at login skal fungere må man bruke cookies, da trengs det ikke samtykke for å behandle personopplysningene i en cookie.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

Det finnes andre behandlingsgrunnlag av personopplysninger enn samtykke. For at login skal fungere må man bruke cookies, da trengs det ikke samtykke for å behandle personopplysningene i en cookie.

Nei, lille dumme. Man behøver ikke cookies. men jobben blir så mye enklere... ...Om man glaner en botox-/paradise-site...

Lenke til kommentar

 

 

Samtykke til å plassere cookies skal dermed være frivillig, spesifikt, informert og utvetydig, jf. GDPR artikkel 4 (11).

Nettsider som krever innlogging må jo lagre en cookie eller ett eller annet på brukerens maskin for å holde på sesjonen til brukeren.

Har GDPR-artikelen EU henviser til noen unntak for dette, eller tvinges absolutt alle til å tvinge brukeren til å trykke på en "jeg aksepterer" popup for hvert nettsted med innlogging?

Utrolog, utrolig irriterende og unødvendig, både for brukere og utviklere

Det står noe i artikkelen om unntak for cookies som er helt nødvendige av tekniske årsaker. Men ikke hva det innebærer i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...