Gå til innhold

Enova kutter støtten til boligeiere. Dette må du skynde deg å installere hvis du vil ha støtte


Anbefalte innlegg

"Blant annet finnes det løsninger som lar strømleverandøren skru av varmekabler eller en varmtvannsbereder hjemme hos forbruker i korte perioder når strømforbruket er på sitt mest intense. Dette merkes lite hos forbrukeren, men kan gi stor avlastning på kapasiteten i nettet."

 

Vent nå lit... Dette er vel en spøk, eller? De som påstod dette for et par år siden når det begynte å bli snakk om smartmålere ble jo kalt konspirasjonsteoretikere! Hva i all verden ?

Det er ikke noe nytt i dette, men du må ha en del mer enn en smartmåler i huset for at det skal funke. Har vært prøvd ut i praksis for snart 20 år siden.

 

https://www.sintef.no/projectweb/mabfot/relevante-prosjekt/

 

Bla nedover til "Effekt 2000".

 

Er vel ikke noe forskjell på dette, og hva Tibber tilbyr for elbillading.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
On 9/27/2019 at 3:55 PM, Simen1 said:

Ble de? På generell basis eller i noen enkelttilfeller?

 

Uansett, VVB er et varmelager med relativt stor kapasitet.

 

Bare for å ta et fingern i været-anslag: Vi har 2,4 millioner husstander med i snitt 150 liter VVB med 2,3 kW varmeelement. Hvis alle disse ble "smarte" så vil disse alene utgjøre en regulerbarhet på 5,5 GW og ha en energikapasitet på 27 GWh, altså en varighet på 5 timer ved maks effekt.

Skjønner ikke helt hva du forsøker å fortelle her. Alle som har hatt fysikk på Vgs. vet at 1 liter vann tar en viss energimengde å varme opp. Det er også en forsinkelsesprosess i å få varmet opp 150 liter vann igjen dersom du har mistet eller tappet av dette varmemagasinet.

Så hva mener du? Skal folk dusje i pisselunket, kaldt vann, til flere av døgnets tider - er det intensjonen med å la Staten styre huset ditt?

Lenke til kommentar

@G Du misforstår. Det jeg regner ut er kapasitetene til sånne energilager dersom de samhandlet på en smart måte. Norges totale innstallerte effekt i alle kraftverk er 35 GW, så en total på 5,5 GW er et uhyre sterkt bidrag til regulerbarheten.

Når det gjelder energikapasiteten på 27 GW så tok jeg utgangspunkt i 65K differanse. Det er maks-kapasiteten.

Ellers må jeg bare nevne at temperaturen reguleres i to trinn i rørnettet i huset. Første trinn er blandeventilen som står på varmtvannstanken. Temperaturen i tanken kan være f.eks 90°C fordi det er mer volumeffektivt enn å bruke f.eks 60°C med 50% større volum. En mindre tank har også mindre overflateareal som taper varme. 60°C er en gunstig temperatur for å forhindre legionella samtidig som det skal mye til før noen skolder seg på det. Andre trinn er i blandebatteriet i f.eks dusjen. Det tar ned temperaturen fra f.eks 60°C til 40°C.

Jeg mener ikke at folk skal dusje i pisslunkent vann. VVB bør neppe reguleres noe særlig lengre ned enn 45 °C og da kun i perioder det ikke brukes nevneverdig med varmt vann. Så lav temp må ikke holdes over lengre tid (dager) pga legionellafare. Så ned mot 45 °C i ekstreme tilfeller, men normal regulering vil nok ligge i et mye smalere temperaturområde f.eks fra 75-85°C. Det gir en daglig magasinering på ca 4 GWh fordelt på 2,4 millioner husstander. Muligens mer om estimatet på 150 liter bereder per husstand er lite.

Siste punkt er at jeg skrev "smart" VVB, ikke "staten skal styre huset". Jeg ser ikke for meg at staten skal styre huset. Det får huseier selv gjøre, eller om man vil, sette det ut til andre som f.eks Tibber. Velger man å styre det selv er det mulig å gjøre uhyre billig med timer, eller ikke fullt så billig med en styringsenhet som styrer ut fra nordpool-prisen eller andre parametere. I Norge er det naturlig å "lade opp" VVB på natta når belastningen i nettet er lavest. I Tyskland kan det være naturlig å gjøre på dagtid når sola skinner på solcelleparkene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ok, takk @Simen1 for oppklaringen.

Men, det kreves litt form for opplysning og tilbud på noe som kan endre det elektriske anlegget med timer, eller smartstyring. Noe en elektriker må involveres med antar jeg ihvertfall. Varmtvannsberedere står vel sånn noenlunde på egen sikringskurs i de fleste hjem, så det burde ikke være så fryktelig vanskelig sånn koblingsmessig. Men det må jo åpenbart kobles mot noe som gjør reguleringsjobben i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...