Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Råd om valg av fiberleverandør - GET vs Altibox


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det eksisterer allerede en (god) del tråder som, i større eller mindre grad, omhandler problemstillinger som den jeg søker råd om.

Dog er "alle saker ulike", og selv om jeg har søkt litt rundt og funnet flere svar, så er det kanskje greit for ryddighetens skyld (og for den som evt. skal søke etter svar i ettertiden) å opprette en egen tråd. "Kupping" av tråder er jo også litt 50/50. Jeg har jo alltid fått kyndig veiledning gjennom diskusjon.no de gangene jeg har våget meg ut på slikt  :)

 

Jeg søker altså råd om valg av leverandør av fiber. Jeg er ganske grønn på nettverk, og har ikke gjort mye mer enn å knote med routere til et utvalg ISP-er opp gjennom årene.

Selv om jeg absolutt kjenner på lysten til å gå i gang med et litt mer omfattende hjemmenettverk-prosjekt, er det ikke spesielt høyt prioritert for tiden. I tillegg er det noen utfordringer med min nåværende bopel når det kommer til å feks. strekke kabler rundt omkring. Skjønt, et strekk slik at jeg får et AP i begge etasjer er fult gjørbart.

 

Nå har Signal (Altibox) valgt å bygge ut fiber der jeg bor, og jeg står da med følgende valg:

 

1) Beholde GET, som er dagens leverandør. Som seg hør og bør er de "tett på" kundene sine etter at

Signal/Altibox ble veldig synlige her, og tilbyr meg når 500/500 fiber med deres nye TV-boks til omtrent samme pris som intro-tilbudet fra Altibox.

Forskjellen er at mens Altibox etter det jeg har forstått graver egne kabler, bruker GET Bynettet (fiber) som eies og driftes av det lokale kraftselskapet (Varanger Kraft (VK)).

 

2) Bytte til Altibox 500/500, med deres TV-løsning (Q22 boks, eller tilsvarende, regner jeg med).

 

Det følger med en del fordeler og ulemper med hver av leverandørene. Prismessig er det ikke noen spesielt store forskjeller. Det som imidlertid er ganske viktig for meg er å kunne bruke eget utstyr/oppsett (til tross for at jeg ikke utnytter det fullt ut).

 

Med GET (dagens løsning) er oppsettet som følger:

["Fiber boks" fra VK] --> [Asus AC68U Router]

(En kabel til router; en til Get-boksen for TV).

 

Dette fungerer tilfredsstillende, selv om det kanskje ikke er optimalt. Jeg vet ytterst lite om boksen fra VK, men så har jeg heller ikke undersøkt. Hvorvidt det er "gammelt utstyr" eller ikke har jeg ingen klar formening om.

Jeg har også ganske gode erfaringer med kundeservice fra Get, selv om jeg aldri har utfordret support på noe "stort".

Jeg vet ikke noe særlig om den nye GET TV-boksen, annet enn testen til tek.no.

 

Med Altibox må utstyret skiftes, og jeg må ha ny "fiberboks" (hva kaller man det egentlig?) og deres hjemmesentral.

For å få brukt egen router er det bridge mode, og skille ut TV til TV-boksen. Det betyr litt ekstra utstyr (sammenliknet med dagens løsning), som betyr ekstra kabler, ekstra okkuperte stikk, etc. Det er heller ikke sikkert Altibox vil montere på samme plass som nå, skjønt det trenger ikke være noe negativt (med dagens løsning er routeren like ved mediabenken).

 

Så, det fremstår som mer "behagelig" å beholde GET (selv om jeg har meldt meg som interessert hos Altibox, men ikke noe er bindende før "løsningen er levert").

Prismessig det samme.

TV-løsning omtrent det samme, slik jeg har forstått det.

 

Det jeg lurer på er om det er noen åpenbare pros/cons jeg har gått glipp av, eller overser her?

En ting er leverandørene - jeg vet ikke om det i praksis vil bety noe for meg dersom det er forskjeller på Bynettet (som flere ISP-er benytter) og eget nett fra Signal/Altibox.

Noe annet er om det er grep, feks. på utstyrssiden, som i kombinasjon med bytte/ikke bytte vil være fordelaktig?

 

På forhånd takk for alle svar (og for at du fant veien gjennom den ikke kortfattede beskrivelsen).

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En fordel du har med og legge inn Altibox er jo at du da har to leverandører i hus du som kunde kan spille opp mot hverandre når det kommer nye tilbud.

Fordelen er vel heller enklere å bytte levrandør senere, men generieltsett tviler jeg Get\altibox kan gå så mye ned på pris, godt mulig de kan tilby kostnadfri etablering og 12 måneders bindingstid. Men ikke forvent borettslag priser på villafelt av den grunn, god mulig de kan tilby leie av router\dekoder til lav pris eller inkludert i pakken.

Lenke til kommentar

Jeg vil i aller høyeste grad anbefale deg å legge inn en ny leverandør hvis mulig. Dette gir deg muligheten til å forhandle om prisene med de forskjellige leverandørene. Jeg gjør dette regelmessig for min mor, og har noen år spart hun opp til 7 000 kr i året selv om hun ikke bytter leverandør, men kun med trusselen om å gjøre det. Og hvis de ikke gir deg det du forventer, er det ikke noe problem å gå til den andre leverandøren og høre hva de kan tilby deg.

 

Jeg selv bor i en blokk i Oslo hvor leverandøren som bestemmes av styret er tvang, noe som er Get i mitt tilfellet, og de er helt umulig å forhandle om noe som helst med når de vet de er monopol. Vil forsovet også ikke anbefale GET i det heletatt på grunn av denne mentaliteten om å virkelig ikke bry seg om kundene sine, og være ufleksible når de er monopol et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men beste ville vært homenet siden prisen er jo billigere får jo 1 gigabit til omtrent altibox skal ha for 100 mbit selv om man ikke trenger det.

 

Altibox er vel neppe drømmelevrandøren men man jo alltid diskutere get\telenor også som fleste vil styre unna hvis mulig.

Nå har vel telenor\get og altibox en del å gå på pris, men de velger nok å være vanskelige så lenge som mulig å si det teknisk ikke er mulig å endre prisene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sitter akkurat samme skuta som deg TS, jeg går nå fra GET til Altibox fordi de er mye bedre på pris og hastighet, samt det blir faktisk mindre kabel rot og jeg slipper coax i routermodem og dårlig signal fra GET. 

samt utfordringer med at signalet dropper, jeg får faktisk ikke det jeg betaler for fra Get.

 

1300,- i mnd for TV og internett, når de ikke greier å levere tjensten stabilt engang. 

 

 

Nå skal jeg ikke snakke dårlig om Get men Altibox virker bedre på å følge opp sine kunder. 

Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt.

 

Jeg ser absolutt fordelen med to leverandører/linjer inn, og at det gir en et forhandlingskort. Nå sier jo riktignok Varanger Kraft at det kommer et "nedkoblingsgebyr" dersom fiberen blir stående ubenyttet. Det endrer jo ikke noe når det kommer til antall leverandører, men det er jo surt hvis man hele tiden betaler nedkoblings- og/eller oppkoblingsgebyr. Hvorvidt dette faktisk praktiseres er jo noe annet.

 

Jeg har som sagt ingen negative erfaringer med GET som sådan, så det er egentlig ikke kundeservice eller produkt som gjør at jeg bytter. Jeg skal dog forhøre meg med Altibox om tidsperspektivet her, for det er jo litt kjedelig for min del å betale dyrt for tregere nett, når jeg kunne sittet på mye bedre hastighet for en bedre pris enn i dag. GET krever dog 12 mnd binding.

 

Uansett, jeg er absolutt enig i at atttaktiviteten ved å ha flere leverandører inn absolutt taler til fordel for å skifte nå. Signal/Altibox inkluderer jo oppkobling og alt slikt i tilbudet sitt, så den saken er jo grei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...