Gå til innhold

Storbanken vil selge data om kundenes handlemønster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, i utgangspunktet bør det være en opt-out løsning her. Folk som ikke vil bidra med sine data bør kunne avstå, ikke bare ved å avslutte kundeforholdet, men også om man vil være fullverdig kunde. Dvs. man bør ikke få noe dårligere vilkår ved å avstå fra datainnsamling. Man bør også kunne trekke sitt samtykke når som helst og alle dataene man har bidratt med trekkes ut av databasen.

 

Problemet med en slik opt-out er at mange vet ikke hva dette handler om eller sitt eget beste. Opt-out gjøres veldig lite tilgjengelig, krever mange trinn for å gjennomføre, mye tung juridisk tekst osv slik at det blir et stort hinder for opt-out. Dermed blir datainnsamlingen praktisk talt innført for alle. Noe de senere kan bruke til å argumentere for at "opt-out blir lite brukt - ergo vi kutter det ut". Derfor er eneste gode løsning å fortsette forbudet mot salg av bankdata til 3.part.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er en opt-out løsning, ligger under innstillinger i nettbanken. Jeg hjalp akkurat samboeren med dette (ja hun har fortsatt dnb en liten stund til). De andre innstillingene går på tillatelse, men akkurat denne går på reservasjon, så man svarer NEI på de andre (elektronisk kommunikasjon ++) men her må man svare JA for å reservere seg.

 

Dette burde vært et valg som kom opp neste gang man logger inn.

 

Men DnB kundene får trøste seg med at dette fører til lavere lånerente og høyere innskuddsrente. Eller nei det er jo bare DnB som skal tjene enda mer penger på data fra kundene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men DnB kundene får trøste seg med at dette fører til lavere lånerente og høyere innskuddsrente. Eller nei det er jo bare DnB som skal tjene enda mer penger på data fra kundene sine.

 

Men DnB-investorene kan trøste seg med at dette fører til høyere avkastning ;)

Lenke til kommentar

Burde heller vore opt-in for dei som vil dele sine data, men dei hadde jo ikkje fått noko ut av det.

 

Det er mykje som går rundt fordi folk klikker "Ja til alt" for å koma seg vidare i det dei driv med. GDPR er eit godt eksempel. Før delte nettstadene villig det meste, no må du først klikka på "Ja til alt" på alle nettstader du går innom. Enkelte vil ikkje sleppa deg inn om du takkar nei, så dei fleste brukarane takkar ja for å koma fram til det dei var på leiting etter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Et produkt er noe men kan gjøre som man vil med, kunder er noe man skal utføre tjenester for. Her ønsker man altså å selge informasjon om egne kunders oppførsel, ergo, gjøre kundemassen om til produkt.

 

Spørs om ikke iveren til å tjene penger for aksjonærene her fort kan føre selskapet på ville veier. Jeg har ingen tillit til en aktør som selger informasjon om mine kundeaktiviteter, dvs. behandler meg som deres produkt. Jeg kan ikke stole på slike, dvs. at selsket gjør sitt beste for å tilfredstille kundenes (aka. mine) behov. Det kan virke som selskapet her mer opptatt av å tjene seg selv.

 

Siden dette i tillegg er en bank, hvor tillit fra kundene er viktig, er jeg lettere forskrekket over at de i det hele tatt har vurdert dette. Dette selskapet er ikke et jeg ville anseett som seriøst.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Man burde på lik linje diskutere personvern ved den nye PSD2. 

 

Ved et tastetrykk kan hvilken som helst app få tilgang til all metadata om deg. En ting er å selge data om handlemønster, men disse dataene kan gi et ganske godt portrett av deg som person. Jeg er svært skeptisk til hvordan denne dataen kan bli (mis)brukt, hvorfor er det ikke en større diskusjon rundt dette?

 

Jeg trodde i det minste at jeg slapp dette ved å kun forholde meg til DnB som bank, men nå ser det ut til at de begynner å gå i en like dårlig retning. 

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Burde heller vore opt-in for dei som vil dele sine data, men dei hadde jo ikkje fått noko ut av det.

 

Det er mykje som går rundt fordi folk klikker "Ja til alt" for å koma seg vidare i det dei driv med. GDPR er eit godt eksempel. Før delte nettstadene villig det meste, no må du først klikka på "Ja til alt" på alle nettstader du går innom. Enkelte vil ikkje sleppa deg inn om du takkar nei, så dei fleste brukarane takkar ja for å koma fram til det dei var på leiting etter.

Jeg trykker som regel "nei til alt"-knappen og blir det noe mer trykking etter det så lukker jeg nettsiden og går til konkurrentens nettside i stedet for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er problemet med dette? Så lenge de ikke deler anonymiserte data om deg som spesifikk bruker, så ser jeg ikke noe problem med dette. Bare ved å leve og bo i Norge er du allerede (u)frivillig med på en tilsvarende greie hos SSB.

 

At det blir tilgjengeliggjort at DNB-kunder som bor på Fornebu med en gjennomsnittsinntekt på over 750 000,- brutto sannsynligvis kjøper Tesla, er ikke veldig sensitiv informasjon.

 

Det blir bare sensitivt og uetisk dersom f.eks. DNB ser at Dr. Bombay på Fornebu, som tjener 750 000,- brutto og kjører Tesla, ikke har kjøpt ladeboks enda. DNB foreslår denne fine boksen fra ladeboksprodusent A (betalt produktplassering av ladeboksprodusent A).

Endret av Dr. Bombay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva er problemet med dette? Så lenge de ikke deler anonymiserte data om deg som spesifikk bruker, så ser jeg ikke noe problem med dette.

Når banken selger statistikker om bank kundene gjør den disse til et av sine produkter for andre kjøpere.

 

En Bank burde heller arbeide å dekke for bank kundenes interesser, ved å tilby gode produkter til disse, enn å gjøre disse kundene til et produkt andre kan kjøpe.

 

Som bankkunde her ville jeg ikke stolt på at banken har mine interesser særlig høyt prioritert siden den virker å være mer opptatt av å tilfredstille kjøpere av statistikker.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Problemet kommer jo når det blir en interessekonflikt, hvem er kunden og hva er produktet.

 

Det hadde jo vært enklere å svelge hvis f.eks. det var opt-in og de som valgte å dele dataene fikk betalt f.eks. ved å ikke bli belasta gebyr for sin bankbruk.

 

De fleste som tjener penger på statistikk tar ikke betalt av de som produserer datagrunnlaget for de.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette kan jeg ikke lese med annet enn forferdelse!

Uttrykk som "sikker som banken" gir overhodet ikke lenger mening, hvis massive mengder persondata skal velte ut i et slikt omfang.

Jeg er generelt for et fritt marked, hvor myndighetene kun i særlige tilfeller skal gå inn å regulere.
Dette er et slikt tilfelle!
Hvor det omgående bør settes strek over muligheten for slikt misbruk av kundedata.

Jeg håper inderlig at leserene her klarer å ekstrapolere hvilken dystopisk fremtid slikt salg av personopplysninger faktisk vil innebære (når flere store aktører tar del i dette)?!

Hvis det på tross av dette skulle bli slik at bankene gis tillatelse til å selge sine kundedata, og kundene aksepterer dette, bør det lages en klar forskrift hvor 95% av inntektene av slikt salg går direkte tilbake til kundene.

Da forsvinner trolig noe av bankenes insentiver, og vi kanskje får noen ærlige svar fra bankledelsen hva dette faktisk er (les: ren profitt og misbruk på bekostning av uopplyste kunder).
I stedet for slik det fremgår i artikkelen, hvor vi blir servert svulstige utsagn som "byplanlegging", "utvikling av kollektivtrafikk" osv., for å få dette til å fremstå som noe positivt.

Endret av seventhwave
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er problemet med dette? Så lenge de ikke deler anonymiserte data om deg som spesifikk bruker, så ser jeg ikke noe problem med dette. Bare ved å leve og bo i Norge er du allerede (u)frivillig med på en tilsvarende greie hos SSB.

 

 

 ikke har kjøpt ladeboks enda. DNB foreslår denne fine boksen fra ladeboksprodusent A (betalt produktplassering av ladeboksprodusent A).

> Hva er problemet med dette?

> [...]

> DNB foreslår denne fine boksen fra ladeboksprodusent A

 

Jeg håper virkelig ikke at du skriver i fullt alvor, at dette ikke var det beste du kunne komme på, med tanke på formålsutglidning?

 

Når man allerede vet at DnB er et av de fremste talsrør for å fjerne kontanter, er dette dypt alvorlig.

Men, sett i den konteksten, er det da kanskje enklere å forstå det egentlige motivet bak DNB sitt syn.

At det ligger en ren profittmessig vurdering bak dette, hvor man behandler kundemassen sin som en simpel "asset", klar for ren utbytting.

Endret av seventhwave
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, i utgangspunktet bør det være en opt-out løsning her. Folk som ikke vil bidra med sine data bør kunne avstå, ikke bare ved å avslutte kundeforholdet, men også om man vil være fullverdig kunde. Dvs. man bør ikke få noe dårligere vilkår ved å avstå fra datainnsamling. Man bør også kunne trekke sitt samtykke når som helst og alle dataene man har bidratt med trekkes ut av databasen.

 

Problemet med en slik opt-out er at mange vet ikke hva dette handler om eller sitt eget beste. Opt-out gjøres veldig lite tilgjengelig, krever mange trinn for å gjennomføre, mye tung juridisk tekst osv slik at det blir et stort hinder for opt-out. Dermed blir datainnsamlingen praktisk talt innført for alle. Noe de senere kan bruke til å argumentere for at "opt-out blir lite brukt - ergo vi kutter det ut". Derfor er eneste gode løsning å fortsette forbudet mot salg av bankdata til 3.part.

 

For meg er det et mysterium at noen gidder å være kunde av DNB i det hele tatt. For å nevne noe: De er banken som først setter opp lånerenten og er blant de siste til å sette den ned.

Liv Fiksdal messet opp hele IT-organisasjonen i DNB(sluttet sikkert frivillig, not...), etc

Lenke til kommentar

Det er på ein måte greit at dei set renta opp med ein gong. Då veit du at den går opp, i staden for å vente ein månad eller to. Det er nok bankar som ventar litt for å prøve og plukke opp DNB-kundar som ser at dei har lågare rente. Så går det ein månad og dei er oppe på same nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...