Gå til innhold

Offentlige bygg forfaller fortsatt. Nå trenger vi et nytt system for å stoppe sløseriet


Anbefalte innlegg

> Det er nok mer komplisert enn som så.

 

Nei, det er faktisk så enkelt – det er bare konkurranse som gir høyere kvalitet, lavere priser og bedre service.

 

https://verdenogvi.blogspot.com/2013/07/privatisering-gir-kvalitet_26.html

 

Men naturligvis, enkelte har en nærmest religiøs tro på offentlig virksomhet; det ser man i Oslo for tiden.

 

Det er veldig få, unntatt troende kommunister, som ikke ser at private driver dagligvarebutikker, rørleggerfirmaer og frisørsalonger bedre og rimeligere enn det offentlige kunne ha gjort. Hvorfor kan ikke syke og gamle mennesker få samme kvalitet på sin behandling, som man forventer at bilen får når man setter den inn på et verksted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er faktisk så enkelt – det er bare konkurranse som gir høyere kvalitet, lavere priser og bedre service.

Vær nå litt mer observant enn som så. Det er jo ikke akkurat mangel på eksempler på det motsatte.

 

1. Lavere priser går ofte på bekostning av kvalitet og servicenivå. Det er sånn man sparer penger.

2. Lavere priser er slett ikke noe ubestridt faktum. Forskjellen på når en tjeneste utføres av det offentlige og det private er at sistnevnte ikke er non-profit, men henter ca 10-20% i utbytte til eierne. Det private må altså drive minst 10-20% mer effektivt bare for å få samme priser som det offentlige, og dette går ofte ut over kvalitet og servicenivå.

 

3. Ikke ta mitt ord som noen automatisk støtte til rød politikk, for jeg er generelt ikke på den siden. Jeg har bare nok ideologisk selvinnsikt til å skjønne at den blå siden har svakheter den også. Poenget mitt er bare at man må bruke konkurranse-kortet med omhu og se hvor det gjør god nytte for seg. Hvor mangelen på konkurranse er et stort problem og hvor det offentlige er såpass effektivt at det gir negativ effekt å konkurranseutsette.

 

Det er feilslått å kalle noe for en universaloppskrift dersom den feiler 50% av gangene.

 

Ellers, trøst deg med at det ikke bare er høyresiden som har ideologiske skylapper. Det står like ille til på venstresiden og på midten.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele artikkelen framstår som udokumentert synsing (eller promotering av Rådgivende ingeniørers forening). Artikkelforfatter må generelt realitetsorientere seg framfor å synse (han synset også stort om vindkraftutbyggingen i Norge i annen artikkel).

Nå er hele poenget med kommentaren nettopp at det mangler dokumentasjon, og at man burde bli tvunget til å ha, og publisere den informasjonen. Mindre treffende kritikk av. Mindre treffende kritikk skal man dermed lete lenge etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

> Det private må altså drive minst 10-20% mer effektivt bare for å få samme priser som det offentlige

 

Det vanlige er ca 40 % besparelse.

 

95% av statistikk uten kilder i diskusjonforum er rent oppspinn. 

 

Det er massevis av eksempler der reduserte kostnader gir redusert kvalitet. 

 

..Men for all del: det offentlige har store problemer med å ivareta bygningsmassen, men det er ingen grunn for at ett privat firma med adresse i skatteparadis skal gjøre en bedre jobb. Problemstillingen er akkurat den samme: Nye vinduer eller penger på konto. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

> Det er massevis av eksempler der reduserte kostnader gir redusert kvalitet.

 

Dessuten er det en rekke undersøkelser som viser at både ansatte og kunder er mer fornøyd med de private tjenestene i forhold til de offentlige (hvilket samsvarer med at sykefraværet i det offentlige er omtrent dobbelt så høyt som i det private). Dette blir godt illustrert i Oslo for tiden.

Lenke til kommentar

> 95% av statistikk uten kilder i diskusjonforum er rent oppspinn.

 

Det er korrekt, derfor bør debattantene følge mitt eksempel og ha bakgrunn for sine påstander – men naturligvis, enkelte har et nærmest religiøst forhold til politikk. Eller som mange ungdomsjenter kvitrer; de velger seg Rødt fordi Bjørnar Moxnes er så sexy.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

> 95% av statistikk uten kilder i diskusjonforum er rent oppspinn.

 

Det er korrekt, derfor bør debattantene følge mitt eksempel og ha bakgrunn for sine påstander – men naturligvis, enkelte har et nærmest religiøst forhold til politikk. Eller som mange ungdomsjenter kvitrer; de velger seg Rødt fordi Bjørnar Moxnes er så sexy.

Man følger ikke ditt eksempel av den enkle grunn du bruker en blogg som referanse.

Dine innlegg her gjør leserne dummere og ikke klokere, så derfor poff!

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

Vedlikeholdspartiet stiller ikke til valg mandag. Innen neste kommunevalg må vi ha et system som dokumenterer forfallet på hvert eneste offentlige bygg, slik at de ansvarlige faktisk kan stilles til ansvar.

Per Magnus: Er du uenig i dette? Eller foregriper du bare løsningsforslaget?

Naturligvis er jeg enig i det – du kommer ikke langt med å sparke inn åpne dører. Men det å håpe på at offentlig ansatte skal kunne stilles til ansvar for noe som helst er på linje med å tro på at det finnes en usynlig bestefarlignende figur oppe i skyene som styrer og bestemmer alt som skjer her på jorden.

 

... Jeg krangler ikke, jeg bare forklarer hvorfor jeg har rett. ...

Lenke til kommentar

slik at de ansvarlige faktisk kan stilles til ansvar.

 

Det hadde vært meget bra, men i praksis skjer det ikke. Når det gjelder offentlige virksomheter ser vi at alle, fra arbeiderpartipolitikere og kommunalpamper til LO-tillitsvalgte setter store ressurser inn på å kamuflere og bortforklare forholdene.

 

https://verdenogvi.blogspot.com/2013/07/privatisering-gir-kvalitet_26.html

 

Når en privat bedrift gjør en feil, kan man henvende seg til Forbrukerrådet og få hjelp og veiledning. Når en offentlig bedrift gjør en feil, toer de sine hender – Forbrukerrådet kan ikke hjelpe. Går det galt med bilen din, har du NAF i ryggen. Problemer med banken, Finansklagenemnda kan hjelpe. Reisebyrået sendte deg til feil hotell eller flyselskapet rotet bort bagasjen, Reklamasjonsnemnda tar saken. Får du feil behandling av en offentlig innstans eller et offentlig kontor står du helt alene. Offentlige byråkrater har ressurser til å kjøre en sak om feilparkering på 540 kroner helt til Høyesterett, og du som privatperson må pantsette huset for å kunne stå imot. Forbrukerrådet tok for seg kommunenes prislister på Internett, halvparten av dem var gale. Hvis en privat butikk oppgir for lav pris har Høyesterett bestemt at de er fanget og må selge varen til den oppgitte prisen. Hvis du tror at det samme gjelder for kommunale tjenester – ha ha, glem det. Rapporten forteller at 54 norske kommuner har uakseptabel dårlig service. Bare hver tredje kommune gir god nok service til kundene. 50 kommuner styrer så dårlig at de er satt under statlig administrasjon på grunn av økonomiske problemer (Robek-lista). Det ble nettopp publisert informasjon om at det har skjedd femti tusen lovbrudd offentlig virksomhet. 

Endret av Per Magus
Lenke til kommentar

Det blir vanskeligere å kamuflere og bortforklare når befolkningen og media får tilgang til faktiske tall på tingenes tilstand.

 

Ansvar i denne sammenhengen er å risikere å ikke bli gjenvalgt, ikke å måtte dekke tapet fra sin private konto. Sånn sett blir det jo bare symbolsk, men det kan bli en god stop-loss-funksjon.

 

Kommunesammenslåinger er en god ting. I små fagmiljø med kanskje bare én person som kan svare for kommunen i mange sammenhenger så blir det fort systematiske feil og ukultur.

Lenke til kommentar

> Det blir vanskeligere å kamuflere og bortforklare når befolkningen og media får tilgang til faktiske tall på tingenes tilstand.

 

Tja, offentlige virksomheter har klart å bortforklare enormt mye – i mange land og til alle tider, så det er noe naivt å tro at vi her i Norge plutselig skulle klare å effektivisere virksomheten og stille offentlig ansatte til ansvar for rot. Det samme gjelder også politikere, de to gruppene lever jo i symbiose. Hvis det er noe mer du funderer på, så google enkelt og greit: stortingsgarasje; du behøver ikke engang legge til skandale, tap, milliardsprekk eller lignende.

Lenke til kommentar

Hele artikkelen framstår som udokumentert synsing (eller promotering av Rådgivende ingeniørers forening). Artikkelforfatter må generelt realitetsorientere seg framfor å synse (han synset også stort om vindkraftutbyggingen i Norge i annen artikkel).

 

Hei, jeg kan godt gå i detaljer om dette. En mulig måte å beregne forfallet på, er å se differansen mellom avskrivninger og avdrag i kommuneregnskapet. Det er en ganske lang diskusjon om dette i notatet fra TBU for noen år tilbake:

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/krd/rap/2006/0021/ddd/pdfv/288827-rapport_-kommuneregnskapet_-effektiv_ressursbruk_og_formuesbevaring.pdf

 

En annen måte å vurdere dette på, er å se på andelen av for eksempel skoler som får anmerkninger av Arbeidstilsynet. Her finner jeg ikke nyere tall enn i denne rapporten: https://www.arbeidstilsynet.no/globalassets/om-oss/forskning-og-rapporter/rapporter-fra-tilsynsprosjekter/inneklima_i_norske_skoler_hovedfunn_2011_2012-okt-2013.pdf

 

Du finner også mer om hvordan de største kommunene tenker om dette, i notatet fra KS her: https://www.ks.no/asss-hjem/asss/asss-samlet/eiendomsforvaltning-hvorfor-ikke-mer-til-vedlikehold/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg kan godt gå i detaljer om dette. En mulig måte å beregne forfallet på, er å se differansen mellom avskrivninger og avdrag i kommuneregnskapet. Det er en ganske lang diskusjon om dette i notatet fra TBU for noen år tilbake:

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/krd/rap/2006/0021/ddd/pdfv/288827-rapport_-kommuneregnskapet_-effektiv_ressursbruk_og_formuesbevaring.pdf

 

En annen måte å vurdere dette på, er å se på andelen av for eksempel skoler som får anmerkninger av Arbeidstilsynet. Her finner jeg ikke nyere tall enn i denne rapporten: https://www.arbeidstilsynet.no/globalassets/om-oss/forskning-og-rapporter/rapporter-fra-tilsynsprosjekter/inneklima_i_norske_skoler_hovedfunn_2011_2012-okt-2013.pdf

 

Du finner også mer om hvordan de største kommunene tenker om dette, i notatet fra KS her: https://www.ks.no/asss-hjem/asss/asss-samlet/eiendomsforvaltning-hvorfor-ikke-mer-til-vedlikehold/

 

Den siste artikkelen viser at satsingen på vedlikehold har steget med 41% i løpet av to år (2015 til 2017) for de ti største byen i Norge! Hvilket ikke rimer med artikkelens påstander!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...