Gå til innhold

Telefonnumre til flere hundre millioner Facebook-brukere lekket på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Telefonnumre var ikke hemmelig da jeg var barn... ??‍♂️ Skjønner det er mer som er lekket her, men det begynner å bli litt overdrevent hysteri når det gjelder informasjonsdeling. Leste om en som hadde lest om et borettslag som ikke lenger turte ha navnede ringeklokker ute. Vet ikke om det er sant, men det skulle ikke forundre meg.

 

Når det er sagt så ser det ut til å være alt for mye misbruk av personlig informasjon til kommersiell vinning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel du får droppe å ta telefonen når microsoft\apple eller google forsøker å svindle deg i antivirusprogram som er gratis eller support at du er i krise fordi eventview sier at du har mye kritiske feil på pcen.

 

Telefon lekasjer kan være plagsomme, hvis svindlerne misbruker den informasjonen til å lure folk å endre passord ved å svare på en sms.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Telefonnumre var ikke hemmelig da jeg var barn... ‍♂ 

Internett fantes vel ikke når du var barn heller?

 

Telefonnumre er ikke hemmelige nå heller, men se for deg at noen finner ut at de vil bruke ditt telefonnummer til spam/svindel og lignende. Sms/telefonsamtaler daglig. Nok telefonterror til at du må bytte nummer. Det er vel ikke så kult?

 

Sier ikke at det blir å skje deg, men det potensialet økte veldig mye når internett tok av. Av samme grunn som at jeg ikke sprer emailen min overalt uten å tenke meg om så gjør jeg ikke det med navn og telefonnummer. For forskjellen mellom å spre det uten mål og mening og det å passe litt ekstra på gjør at man faktisk kan beholde telefonnummeret og emailen sin litt lengre før man eventuelt må skape ny.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes at mobiltelefonen har gjort det enklere (du vet blokkering og å ikke besvare ukjente numre). Har ikke hustelefon, og det blir visst mye mindre av dem etterhvert har jeg inntrykk av. Selv om det kanskje ikke selges så mye myntet på gamlefar og gamlemor for å parre mobil med noe stasjonært for å slippe å prate med tynn diskantlyd via mobilhøytaleren. Så finnes slikt utstyr likevel. Det er vel en del bluetooth utstyr for slikt allerede i markedet, selv om den eldre garde muligens ikke har fått øynene opp for at de nå kan si opp fasttelefonabonnementene sine. Muligens at en og annen olding har fått det for seg at handsfree i bil er noe å gå for. Men det er mitt inntrykk.

 

Her ligger det et lite målrettet reklamearbeid foran de som ville ha tjent penger. Men istedetfor så har de kastet seg over DAB+ utstyr og slikt, siden det er mer åpenbart at noen kanskje kan ha behov for.

 

Som en litt yngre person enn de eldste så kjøper jeg så lite DAB+ utstyr som jeg bare kan (fordi jeg forstår at det ikke er framtiden). Selv om en bruktbil kom med det der innstallert.

 

(introen av denne teksten var myntet på innlegget ovenfor av Comma Chameleon)

Endret av G
Lenke til kommentar

Gjør dette ting så mye verre egentlig?

 

De aller fleste har "venner" på Facebook som deler informasjon over en lav sko med div idiotiske tester ala nonametest.com og tilsvarende. Ingen leser betingelsene og de fleste ber om det de kan få av informasjon inkludert full venneliste.

Må du ta IQ test på Facebook, da kan jeg allerede nå røpe at de tallene er nok lettere overdrevet for høyt vs virkeligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det blir en fiin stor GDPR-bot... *Klapper meg på låra*

 

Jeg prøvde å argumentere med GDPR borte i USA, men amerikanerne er ikke med i EU. De ville ikke slette min konto og mine innlegg på et forum, likevel. Men på et helt annet forum (også i USA) så gjorde de det uten å mukke.

Lenke til kommentar

Det mest forunderlige, er at tilsynelatende oppegående mennesker lar seg utsette for gjentatte sikkerhetsbrister og et selskap som selger personinfo over en lav sko, for å kunne se hva Sofie ett-eller-annet gjorde i går, det nye avkommet til en kompis fra barneskolen, eller hva naboen spiste til middag ?

Forstå det, den som kan ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...