Gå til innhold

[Løst] Linux (generelt) - Redigere i nano med norsk tastaturoppsett


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Stoppet opp hos meg nå (pøver å bli vant med å redigere i nano). Kjører Fedora 30 Cinnamon, og har norsk tastaturoppsett.

 

Greia er: Jeg prøver å utføre helt basic tekstredigering ved å bruke copy/paste - men det "vil seg ikke". Har en "stygg misstanke" om at det er tastaturoppsettet som ødelegger moroa for meg.

 

Prøver å tolke hjelpeteksten til nano bokstavelig, og dette er eksakt hva jeg gjør:

  • Bruker piltastene til å navigere meg til start av markering, og markerer teksten jeg ønsker å kopiere (holder shift inne mens jeg bruker piltaster)
  • Trykker tastaturkommando Alt+6 (ikke nummerisk tastatur) for å kopiere. Har også prøvd Alt+^ (i praksis Alt+Shift+^)
  • Bruker piltaster til å sette markør der jeg vil lime inn teksten.
  • Trykker Alt+U for å lime inn. Kommer da melding om "cutbuffer is empty".

Her er det åpenbart at kopiering av markert tekst ikke har fungert.

 

Hvordan kan jeg løse dette?

Ønsker ikke å bytte tastaturoppsett eller å benytte gui tekst-editor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CTRL+SHIFT+C for copy og CTRL+SHIFT+V for paste.

Dette fungerer i terminal generelt, men ikke når du står inne i nano editoren.

 

Det står på skjermen at du skal bruke Ctrl+K for å klippe ut og Ctrl+U for å lime inn.

Ja, jeg fant ut at det går ann å klippe ut, og lime inn to ganger. Det er jo veien å gå dersom "kopiere tekst" overhodet ikke vil seg. Men ingen problem så lenge jeg bare husker det :hm:

 

Æsj - skulle hatt engelsk tastatur. Kanskje en annen tekst editor har løst dette på en annen måte enn i nano - men det må være en som typisk følger med de fleste distroer.

 

Takk for svar uansett :)

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Er vel stort sett bare nano og vi(m) som tilgjengelig fleste distroer via terminalen, så ganske begrenset. Høy læringskurve på VIM, men veldig lett når man skjønner at det er en logikk i galskapen: At tastekombinasjonene er verb + substantiv. Altså hva man skal gjøre (verb), og på hva man vil utføre handlingen på (substantiv).

 

Denne videoen som veldig bra introduksjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dette fungerer i terminal generelt, men ikke når du står inne i nano editoren.

 

Ja, jeg fant ut at det går ann å klippe ut, og lime inn to ganger. Det er jo veien å gå dersom "kopiere tekst" overhodet ikke vil seg. Men ingen problem så lenge jeg bare husker det :hm:

 

Æsj - skulle hatt engelsk tastatur. Kanskje en annen tekst editor har løst dette på en annen måte enn i nano - men det må være en som typisk følger med de fleste distroer.

 

Takk for svar uansett :)

Beklager for feilinformasjon fra min side.

 

Selv bruker jeg CTRL+K og U ganske ofte, men bare på en og en linje.

 

Markering med mus og høyreklikk fungerer i nano for klipp og lim.

Lenke til kommentar

Er vel stort sett bare nano og vi(m) som tilgjengelig fleste distroer via terminalen, så ganske begrenset. Høy læringskurve på VIM, men veldig lett når man skjønner at det er en logikk i galskapen: At tastekombinasjonene er verb + substantiv. Altså hva man skal gjøre (verb), og på hva man vil utføre handlingen på (substantiv).

 

Denne videoen som veldig bra introduksjon.

Takk for linken - skal se nærmere på denne når (om?) jeg får tid.

 

Btw - har fått en veldig bra forklaring på Fedora-forumet (link) på det jeg lurte på - her var det åpenbart at jeg ikke hadde skjønt konseptet:

Did you try using Ctrl+^ (Ctrl+6) to start the copy selection, arrows to select text, then Alt+6 to stop selecting and copy, then Ctrl-U to paste?

Og dette funker for meg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...